پلیس شهر «فرگوسن»، «واسلی لاوری»، خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست که در روزهای اخیر ناآرامی‌های این شهر در ایالت «میسوری» آمریکا را پوشش داده است دستگیر و تهدید شد.
آقای «لاوری» به روزنامه واشنگتن‌پست گفته است عصر چهارشنبه در حال کار با گروهی از همکارانش در یک رستوران کم‌دونالد در شهر فرگوسن بود که چند افسر پلیس وارد رستوران شده‌اند.
وی که از اداره پلیس با این روزنامه صحبت می‌کرد با بیان اینکه شرایط «اضطراب‌آوری» بر وی حاکم بوده گفته چندین بار از زمان گزارش رویدادهای این شهر تهدید شده است.
لاوری، از روز شنبه که پلیس یک نوجوان سیاه‌پوست ۱۸ ساله در شهر «فرگوسن» را به ضرب گلوله کشت به گزارش تظاهرات‌های ضدنژادپرستانه‌ای پرداخته که سیاه‌پوستان در اعتراض به نابرابری‌ها و نگاه مجرم‌محور پلیس به آنها به راه انداخته‌اند.
مایکل براون، ۱۸ ساله روز شنبه در فرگوسن حومه سنت لوییس، به ضرب گلوله پلیس کشته شد. گزارش‌ها حاکی است وی در حالی کشته شده که اسلحه‌ای با خود نداشته است.
رییس پلیس می‌گوید یک افسر پلیس پس از درگیری مایکل براون را چند بار از نزدیک هدف تیراندازی قرار داده است. مادر براون گفته او با ۸ گلوله به قتل رسیده است.
یکشنبه شب در پی مراسم یادبود شبانه در محل تیراندازی به این نوجوان در فرگوسن شورش‌های خیابانی به راه افتاد. در خشونت‌های یکشنبه شب فروشگاه‌ها غارت و ماشین‌ها و ساختمان‌ها تخریب شدند.
قوانین تبعیض‌آمیز در آمریکا علیه سیاه‌پوستان همواره مورد اعتراض گروه‌های حقوق بشری قرار داشته است. فعالان می‌گویند احتمال رفتار تبعیض‌آمیز پلیس با سیاه‌پوستان بیشتر است و آنها دو برابر بیشتر احتمال دارد در دادگاه‌ها محکوم شوند.
بعضی فعالین حقوق مدنی، قتل مایکل براون را با قتل تروان مارتین، نوجوان سیاه پوست ساکن فلوریدا مقایسه کرده‌اند. در سال ۲۰۱۲ تروان مارتین به ضرب گلوله جورج زیمرمن، نگهبان محلی کشته شد اما آقای زیمرمن از اتهام قتل تبرئه شد.
بعد از تبرئه جورج زیمرمن، یکصد شهر آمریکا به صحنه اعتراضات وسیع به تبرئه ضارب تبدیل شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com