dfgh456fhf

“اگر نیروهای داعش مهار نشوند با خطر جنگ صلیبی مواجه خواهیم بود” این نگرانى را جواد طالعی، کارشناس خاورمیانه مطرح مى کند؛ تحولات وسیعی که در سایه پیشروی و حملات دامنه دار گروه داعش و تصرف بخش‌های وسیعی در عراق و سوریه در حال وقوع است منجر به توجه جامعه بین المللی به این مناطق شد. آمریکا صبح جمعه هشتم اوت با بمباران مواضع این گروه در نزدیکی اربیل در شمال عراق مبارزه خود را با این گروه تروریستی آغاز کرد.

همزمان اتحادیه اروپا اعلام کرد که نمی‌تواند نسبت به تحولات عراق بی اعتنا باشد و اگرچه تمرکز داعش در حال حاضر روی عراق و منطقه است، اما دیر یا زود خطر آنها متوجه اروپا خواهد شد.

بر همین اساس منابع دولتی لندن اعلام کرده اند که انگلیس با هدف جلوگیری از نسل کشی ممکن است به آمریکا در انجام حملات هوایی علیه داعش در عراق بپیوندد.

در همین چارچوب و برای بررسی آخرین اوضاع عراق “راه دیگر” با آقاى طالعی، کارشناس خاورمیانه ساکن آلمان به گفتگو پرداخته که مشروح آن در ادامه می آید:

او با بیان اینکه برخلاف گذشته در این مقطع زمانی موافق ورود نظامی آمریکا و غرب به عراق است، توضیح می دهد: “من یکی از منتقدین مداخله کشورهای خارجی بخصوص آمریکا در خاورمیانه بودم اما در این مقطع خاص مداخله نظامی آمریکا مخالف چندانی نخواهد داشت همانگونه که ورود آمریکا به افغانستان بدلیل اقدامات زشت طالبان باوجود مشکلاتی که بعد بوجود آورد مخالفان زیادی نداشت. برخلاف مداخله آمریکا در عراق که از پایه اشتباه بود اما اینبار آمریکا چاره ای جز مداخله ندارد. امروز داعش با جنایات وحشتناک و تکان دهنده ای که انجام داده باعث شده تمام کسانی که برای انسان و آزادی های انسانی و جان و مال انسانها ارزش قائل هستند به این نتیجه برسند که باید با داعش که می تواند جهان را به یک جنگ صلیبی بکشاند برخورد شود. حتی تعجب هم می کردم که چرا وقتی این نیروی متحجر مسیحیان را تهدید و تحقیر و آواره می کردند جهان غرب هیچ واکنشی نسبت به این مسئله نشان نمی داد تا اینکه سرانجام آمریکا وارد درگیری با داعش شد.”

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به چرایی رشد قدرت داعش و نحوه تامین بودجه مالی و تجهیزات نظامی آن تصریح می کند: “بر اساس اطلاعاتی که موجود است می توان گفت بخش عمده سلاح ها در آغاز ناآرامی های سوریه از طریق کشورهایی مانند عربستان و ترکیه و قطر و حتی غیر مستقیم از طریق آمریکا در اختیار گروه هایی که علیه بشاراسد می جنگیدند قرار گرفت. در آن زمان آمریکا و کشورهای اروپایی اطلاع چندانی از ماهیت و کیفیت این نیروها نداشتند. ارتش آزاد سوریه هم عمدتا مرکب از نیروهای که متعصب مذهبی نبودند و همچنین النصره که در دوره ای با داعش یکی شدند و بعد بین آنها جنگ ایجاد شد، بود. در حقیقت داعش از یکسال و نیم پیش از این گروه ها فاصله گرفت و مدعی شد که باید زیر پرچم آنها باشند و شروع به نبرد با ارتش آزاد و بخش های از النصره کرد. داعش در این جنگ ها موفق شد سلاح های زیادی بدست بیاورد. اما امروز تردید وجود دارد که ترکیه، عربستان و قطر به داعش اسلحه برسانند زیرا عملکرد و اقدامات جنایتکارانه داعش به حدی رسواکننده بوده است که حتی رهبران القاعده از اینها برائت جسته اند.  در هر حال داعش بدلیل غارت گری هایی که کرده و غارت بانک ها و رشوه هایی که گرفتند توانسته اند در بازار بی سامان منطقه براحتی اسلحه بخرند. به اعتقاد من نیروهای داعش حشرات الارضی هستند که وجود هر یک از آنها برای جهان خطرناک است و باید هر چه سریعتر با آنها مقابله شود تا نتوانند منطقه را بیش از آنچه امروز شاهدیم مصیبت زده کنند.”

برخی از تحلیلگران بر این اعتقادند که تصمیم اوباما خارج از دایره تاکتیک آمریکا نیست و بخاطر منافع خود داعش را مورد حمله نظامی قرار داده است. گواه این مسئله این است که آمریکا چشم خود را در مقابل جنایات اسرائیل در فلسطین و کشتار نزدیک به دو هزار نفر از شهروندان غیرنظامی بسته و سیاست دوگانه ای را در منطقه در پیش گرفته است.

جواد طالعی در این زمینه می گوید: “البته درک این مسئله دشوار است و برای خود من هم جای سوال دارد که چرا در قبال کشتار غیرنظامیان که در باریکه غزه صورت می گیرد جامعه جهانی سکوت اختیار کرده و یا انتقادهایی در حد خواهش و پند و اندرز می کنند؟ یا طرح این سوال که آیا حضور وحشتناک داعش فرصتی برای اسرائیل نبود که به این شکل بدون نگرانی از انتقاد افکار عمومی جهانی به کشتار مردم فلسطین بپردازد؟ همه این سوالات مطرح است؛ منتهی باید توجه داشت که بحران فلسطین و اسرائیل یک بحران ۶۶ ساله است یعنی از آغاز تشکیل اسرائیل تنش و درگیری همیشه بوده است و متاسفانه این کشتارها هم انجام شده و هنوز هم حل نشده است. علت آن هم شاید این باشد که آمریکا و غرب فشار لازم را بر اسرائیل نمی آورند تا حقوق فلسطینی ها را تامین کند. اما در عراق یک وضعیت بسیار حاد و ناگهانی بوجود آمده و هنوز کسی نمی تواند منصفانه پاسخ روشنی به علت پیشروی داعش در عراق بدهد. عملکرد امروز داعش را تنها می توان با افسانه های هولناک در مورد حمله اعراب و مغول به ایران  مقایسه کرد. داعش نیروی وحشی است که از هیچ جنایتی کوتاهی نکرده است. حتی در آلمان آدمهایی با شکل و شمایل داعشی ها وارد خیابانها شدند و با پرچم داعش تظاهرات کردند و در یکی از شهرهای آلمان با چاقو به یک پدر و پسر ساندویج فروش ایزدی یا یزیدی حمله کردند بدلیل اینکه اینها یک اعلامیه برای دعوت از مردم در محکومیت داعش زده بودند. بعد هم حدود سیصد نفر از یزیدی ها به حمایت از آنها وارد می شوند و حدود هشت ساعت شهر به صحنه جنگ بین پلیس و طرفداران داعش تبدیل می شود. وقتی داعش به قلب آلمان هم رسیده و از حقوق و آزادی ها به نفع افکار ارتجاعی خود استفاده می کند و یا در بریتانیا با پرچم داعش تظاهرات می کنند و پلیس را می زنند، معلوم است که اگر دنیا کمی غفلت کند به همه کشورها رسوخ می کنند و دیگر نمی توان کاری کرد. این حضرات در اروپا دارند به حقوق دیگران تجاوز می کنند و می خواهند حکومت خلیفه گریی اسلامی خود را به غرب تحمیل کنند. بنابراین غرب حق دارد علیه آنها وارد عمل شود پیش از اینکه منطقه را بگیرند و تشکیل حکومت بدهند و اگر منابع نفتی را تصرف کنند و از طریق فروش نفت به سلاح های مرگبار دست پیدا کنند دیگر نمی توان جلویشان را گرفت. حتی این نگرانی وجود دارد این گروه اگر بتوانند ممکن است آب آشامیدنی یک شهر را آلوده کنند تا شهروندان آن بدلیل اینکه مسیحی و یا شیعه و علوی هستند را بکشند.”

وی در خصوص علل رشد این گروه تروریستی در منطقه خاطرنشان می کند: “در این تردیدی وجود دارد که رشد چنین گروه هایی برآیند اشتباهات بیست و چند ساله آمریکا و ایران در منطقه است. یعنی تا پیش از ۱۹۹۰ که آمریکا بدستور جرج بوش پدر به بهانه نجات کویت نیروهای خود را وارد خلیج فارس کرد و آن مشکلات را پیش آورد و یا حتی عقب تر برویم پیش از تاسیس جمهوری اسلامی صحبتی از بنیادگرایی اسلامی در منطقه وجود نداشت. بالای ۶۵ درصد جمعیت عراق شیعه هستند و در بحرین همین تناسب را داریم، بخش قابل توجهی در کویت هم شیعه هستند، مناطق نفت خیز عربستان و بخش عمده کارمندان صنعت نفت آن شیعه هستند جمهوری اسلامی هم از هر فرصت مناسبی برای گسترش جهان شیعه تحت رهبری خود از آنها استفاده می کند و آقای خامنه ای هم مدعی هستند که رهبر شیعیان جهان است. در واقع شروع فتنه از طرف جمهوری اسلامی بود و حتی حجاج ایرانی در مکه تظاهرات سیاسی ضد اسرائیل و آمریکا می کردند، در حالیکه برای زیارت به مکه می رفتند و جمهوری اسلامی اولین حکومتی در تاریخ معاصر بود که اسلام را برای پیشبرد اهداف سیاسی خود سیاسی کرد. طبیعی هم بود که رقبای آنها هم ساکت ننشینند و دیدیم که عربستان و صدام حسین مقابله کردند.

در حقیقت، دو عامل منشا و خاستگاه نیروهایی مانند داعش است یکی جمهوری اسلامی است که ادعای رهبری شیعیان در منطقه و رقابت بر سر قدرت یابی در منطقه با عربستان را شروع کرد که از پیامدهای آن اوج گرفتن درگیری ها و اختلافات بین شیعه و سنی ها در منطقه است و دیگری مداخله آمریکا. الان نگرانی بیشتر است که اگر این نیروهای داعش مهار نشوند با خطر جنگ صلیبی مواجه خواهیم بود. همانطور که ساموئل هانگتینتون در کتاب برخورد تمدن ها پیش بینی کرد که در آینده ای نزدیک بین جهان اسلام و جهان غرب یک تنش بزرگ ایجاد خواهد شد. متاسفانه هیچ چشم اندازی نمی بینم که منطقه به آرامش برسد و خاورمیانه دارد به فاضلاب جهان تبدیل می شود.”

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com