کاظم صدیقی، یکی از “امامان جمعه” تهران در خطبه‌های “نماز جمعه” این شهر گفت که طرح “تفکیک جنسیتی” را که در شهرداری تهران انجام شده از ساخت “تونل نیایش” و “بوستان ولایت”  مهم‌تر می‌داند. هم‌زمان احمد علم‌الهدی، “امام‌جمعه‌” مشهد ریشه‌ی مشکلات اقتصادی کشور را در «ساپورت‌پوشی دختران لاابالی» دانست و خاطرنشان کرد که تا این موضوع «جمع» نشود، «اقتصاد مقاومتی» اجرایی نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری “مهر”، آقای صدیقی طرح اجراشده در شهرداری تهران را “تکریم زنان” خواند و با بیان این‌که این طرح «مورد هجمه‌ی خارجی قرار گرفت و در داخل هم برخی آن را نپسندیدند»، افزود: «چند سال پیش رییس معمم دانشگاه علامه طباطبایی این کار را کرد اما در اولین جابه‌جایی دولت جدید در دانشگاه‌ها او را برداشتند.»

اشاره‌ی وی به صدرالدین شریعتی، رییس پیشین دانشگاه علامه طباطبایی است که دوران هشت ساله‌ی ریاستش با اخراج دانشجویان و بازنشستگی استادان و اجرای تفکیک جنسیتی در دانشگاه همراه بود و با روی کار آمدن دولت حسن روحانی از سمتش برکنار شد.

صدیقی پیش‌تر نیز در روز چهارشنبه (۱۵ مرداد)ِ، اقدام شهرداری تهران را یک “قدم انقلابی”، “خداپسند” و “در مسیر مقابله با هرزگی و ابتذال” توصیف کرده و در واکنش به انتقاد‌های روزهای اخیر از اجرای این طرح گفته بود: «از تمام این حرکات این نتیجه به دست می‌آید که باید این قبیل کار‌ها را بیشتر کرد.»

در روز جمعه (۱۷ مرداد-۸ آگِست)، احمد علم‌الهدی نیز در “نماز جمعه” مشهد در اظهاراتی عجیب گفت که «ریشه اقتصاد و چالش‌های آن در ساپورت‌پوشی و مسائلی از این قبیل است».

او با بیان این‌که اگر «نسخه‌ی “اقتصاد مقاومتی” در کشور اجرا شود چالش اقتصادی نخواهیم داشت» مدعی شد که «اقتصاد مقاومتی زمانی اجرایی می‌شود که ساپورت‌پوشی دختران لاابالی جمع شود».

علم‌الهدی افزود که «این مسأله نشان می‌دهد که اقتصاد ریشه در فرهنگ دارد و فرهنگ ما در تمام مسائل و حوزه‌ها تاثیر‌گذار است».

وی در دفاع از “تفکیک جنسیتی” در شهرداری تهران نیز گفت: «در تمام تاریخ نظام یک وزیر علوم غیرتمند آمد و گفت برای تکریم مقام زن باید کلاس‌های دانشگاه با تفکیک جنسیتی برگزار شود و همان‌جا عده‌ای انتقاد کردند و امروز شاهدیم که شهردار متدین تهران اعلام کرده که در محیط کار باید مقام زن مورد تکریم قرار گیرد و نباید زن با ناامنی و در محیطی که مورد راه‌زنی نگاه نامحرم قرار می‌گیرد کار کند که باز هم برخی متاسفانه مخالفت می‌کنند.»

“وزیر علوم” مورد اشاره‌ی “امام‌جمعه‌” مشهد، “کامران دانشجو” است که در دوران وزارتش در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد، بارها بر اجرای تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها تاکید کرده بود.

گفتنی است موضوع طرح “تفکیک جنسیتی” در شهرداری تهران که با ابلاغ بخش‌نامه‌ای از سوی شورای معاونان این نهاد در آخرین روزهای اردیبهشت‌ماه امسال به اجرا درآمد، به چالشی میان بخشی از دولت و گروه‌های تندروی حامی حکومت تبدیل شده است.

از یک سو “وزارت کار” و “معاون امور زنان و خانواده‌ی ریاست جمهوری اسلامی” آشکارا مخالفت خود را با اجرای این طرح اعلام کرده‌اند؛ و از سوی دیگر رییس قوه قضاییه، نزدیک به ۲۰۰ عضو مجلس شورای اسلامی، وزیر دادگستری، و شماری دیگر از مقامات حکومتی به دفاع از آن برخاسته‌اند.

در تازه‌ترین مورد از این حمایت‌ها، امروز جمعه، محمدرضا باهنر، نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی خواستار «نهادینه سازی فرهنگ جداسازی محیط کار زنان و مردان» شد و گفت: «اینجا جمهوری اسلامی است و چنین اقداماتی نیز مورد حمایت مردم است.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com