e6r54er23teeسرانجام پس از ٣٠ روز نبرد، و با آغاز آتش‌بس ٧٢ ساعته که از ساعت ۸ صبح دیروز آغاز شد ارتش اسرائیل، اعلام کرد که از سرزمین‌های فلسطینیان خارج مى شود و در موقعیت دفاعی قرار خواهد گرفت. این آتش‌بس موقت قرار است مقدمه مذاکره برای آتش‌بس دائم میان اسرائیل و حماس را فراهم کند.

از بامداد دیروز همچنین هیئتی از اسرائیل و نمایندگانی از سوی حماس و سایر گروه‌های فلسطینی به قاهره رفته اند تا با میانجی‌گری قطر و مصر در مورد آتش‌‌بس دائم مذاکره کنند.

اما در نخستین ساعات این آتش بس، محسن رضایی فرمانده پیشین سپاه و دبیر کنونى مجمع تشخیص مصلحت، در اظهاراتى که برخى ناظران آن را “تحریک اسراییل” خوانده اند؛ خبر از آن داد که موشک‌های حماس “از برکت ایران” است. هم‌زمان محمدعلی جعفری٬ فرمانده سپاه پاسداران٬ نیز از آمادگی جمهوری‌اسلامی برای حمایت از فلسطین در “ابعاد مختلف” داد.

به گزارش روز، محسن رضایی٬ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام٬ در گفت‌وگویی با تلویزیون العالم – وابسته به صدا و سیما – گفت که “موشک‌های مقاومت فلسطین از برکت انتقال فناوری از ایران است”.

به گفته رضایی در شرایط فعلی “باید فن‌آوری‌های دفاعی و تسلیحاتی را به فلسطینی‌ها منتقل کنیم، تا آن‌ها در محاصره کامل هم بتوانند سلاح بسازند و از خودشان دفاع کنند”.

دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام همچنین خبر از آن داد که نامه‌ای خطاب به حسن روحانی نوشته و در آن از رییس دولت یازدهم خواسته است که “کشورهای اسلامی پدافند هوایی به غزه بدهند. پدافند هوایی برای دفاع در برابر هواپیماها است، حالا اگر می‌خواهند سلاح هجومی به فلسطینی‌ها ندهند، ولی پدافند هوایی که می‌توانند بدهند”.

این گفته‌های رضایی به فاصله چند هفته پس از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای٬ رهبر ایران٬ بیان شده که خواستار مسلح شدن مردم فلسطین در منطقه کرانه باختری شده بود.

رهبر جمهوری‌اسلامی در دیداری با “مسوولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی” گفته بود که “مردم مقاوم و رنجدیده‌ی غزه به غذا، آب، دارو، امکانات بیمارستانی و بازسازی منازلشان [نیاز دارند]. این ملت برای دفاع از خود، به سلاح نیز احتیاج دارد”.

هم‌زمان محمدعلی جعفری٬ فرمانده سپاه پاسداران٬ گفت که جمهوری‌اسلامی آمادگی دارد “در ابعاد مختلف از مقاومت فلسطین حمایت” کند.

جعفری توضیح بیشتری درباره “ابعاد مختلف” این حمایت نداده٬ اما با توجه به اظهار نظرهاى مشابه به نظر می‌رسد منظور وی نیز امکان کمک‌های نظامی به حماس است.

از جمله، قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس که هفته گذشته  با صدور پیامی “خلع سلاح مقاومت” را “توهمی باطل” دانسته و هشدار داده بود که جمهوری اسلامی در زمان مناسب “جام خشم” خود را بر سر اسراییل خالی خواهد کرد.

روابط میان ایران و حماس، پس از درگیری‌های سوریه تیره شده بود. برخلاف ایران که در این درگیری‌ها از حامیان بشار اسد بود، حماس از مخالفان دولت اسد پشتیبانی می‌کرد و همین موجب تیره شدن روابط میان دو طرف شد.

برخی منابع خبری همان زمان نوشته بودند که این اختلاف موجب قطع کمک‌های مالی ایران به حماس شده است. آن زمان گفته شد که حماس به دلیل حمایت‌های مالی و معنوی قطر، از ایران فاصله گرفت و برخلاف انتظار جمهوری‌اسلامی،‌ از مخالفان بشار اسد حمایت کرد.

با این حال چند ماه بعد دو طرف تلاش کردند که روابط میان خود را به حالت سابق بازگردانند. علی لاریجانی، رییس مجلس نهم، زمستان گذشته گفته بود که “ایران حماس را به این دلیل که یک گروه مقاومت است حمایت می‌کند … روابط ما با حماس خوب است و به جایی که قبلا بود برگشته است. ما هیچ مشکلی با حماس نداریم”.

در پی همین سخنان و همچنین میانجی‌گری قطر، امکان سفر خالد مشعل به تهران و دیدار او با سران جمهوری‌اسلامی،‌ و از جمله آیت‌الله خامنه‌ای فراهم شد.

بحث کمک‌های تسلیحاتی جمهوری‌اسلامی به حماس در یک ماه گذشته و پس از سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی شدت گرفت. برخی از مسوولان در این مدت در گفت‌وگوهایی خواستار کمک‌های نظامی به حماس شده‌اند.

گزارش روز مى افزاید: جمهوری‌اسلامی طی سال‌های گذشته بارها متهم به حمایت نظامی و ارسال تسلیحات به گروه‌های فلسطینی شده است٬ اما عموما این مساله به شکل رسمی مورد تایید مقام‌های رسمی قرار نمی‌گرفت.

این برای نخستین بار است که تمام مقام‌های رسمی نه تنها مساله ارسال سلاح را تایید می‌کنند٬ بلکه از لزوم ارسال سلاح‌‌های بیشتر به فلسطین خبر می‌دهند.

با این حال به نظر می‌رسد که اصول‌گرایان از عمل‌کرد دولت روحانی در این زمینه ناراضی هستند. سایت میدان ۷۲ – از سایت‌های حامی محمود احمدی‌نژاد – در گزارشی نوشت که دولت روحانی، میزان کمک‌ها به فلسطین و غزه را کاهش داده. این سایت نوشت که در یک سال گذشته و به “بهانه درون‌گرایی، ارسال این کمک ها با مشکل مواجه شده است”.

این گزارش هم‌زمان با آن منتشر شد که حسن روحانی در سخنانی گفت که دولت و نظام “در حد توان خود” در موضوع فلسطین و غزه وارد عمل شده. وی البته توضیح بیشتری در این زمینه نداد.

در روزهای آغازین درگیری در غزه، رسانه‌های اصول‌گرا به انتقاد از محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه، پرداخته و عمل‌کرد وزارت‌خانه متبوع وی را در زمینه دفاع از فلسطین ضعیف توصیف کرده بودند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com