07112014-Zambi-02به نظر می‌رسد که زامبی‌ها سراسر شهر را به تسخیر درآورده‌اند اما چون اینجا شهر است نه صحنه فیلم‌های هالیوودی، نمی‌توان انتظار داشت که آن‌ها با بدن‌های تکه پاره، به دنبال خوردن خون مردم باشند، گرچه کارهایی می‌کنند که حس بودن در بین زامبی‌های هالیوودی را به دیگران می‌دهد.
کافی است که در طول روز چند مرتبه با وسایل نقلیه عمومی در شهر رفت و آمد کنید یا اخبار حوادث شهری را مرور کنید تا دریابید که دیگر نه تنها زیرپوست شهر بلکه در جای جای آن اتفاقات بدی در حال وقوع است. اما نکته آزاردهنده نه خود این اتفاقات بلکه واکنش شهروندان به اتفاقاتی است که پیرامون آن‌ها رخ می‌دهد. گویا ما و سایر همشهریان در جریان تحول زامبی وار حس انسانی و واکنش‌های طبیعی مان را از دست داده‌ایم.
حضور در صحنه و تهیه بهترین گزارش همیشه خبرنگاران را به تحرک واداشته است. خبرنگاری که شانس داشته باشد تا در زمان مناسب در محل مناسب هم باشد؛ می‌تواند با تکیه بر داشته‌های خود گزارش‌های به یاد ماندنی تهیه کند؛ اما این روزها در شهری که به تسخیر روند زامبی وار بی تفاوتی درآمده تعداد این افراد بسیار زیاد شده است. خبرنگاران محلی که در کنار زامبی‌ها فعالیت می‌کنند.
07112014-Zambi-01جوانی عاصی با پارچه ای آویخته به گردن نشان می‌دهد که می‌خواهد خود را از بلندی پرتاب کند اما این انقلاب درونی وی در یکی از بحرانی‌ترین لحظات عمرش، برای همشهریان تنها صحنه جذابی است که باید از آن فیلمبرداری کرد تا در یک میهمانی یا جمع دوستانه نمایش داده شده و جلب توجه کند. ( ۱) مردی عصبانی یک زن و رقیب عشقی خود را جلوی چشم پلیس با چاقو می‌کشد، اما نخستین واکنش به این خونریزی عصبی و ناله‌های زن جوان، تلاش برای ثبت یک فیلم پانزده دقیقه ای در گوشی‌های تلفن همراه از بهترین زاویه است و کسی تلفنش را برای فراخواندن کمک به کار نمی‌گیرد. ( ۲) به همین سان دختر جوانی خود را از پل عابر در یکی از خیابان‌های اصلی شهر آویزان می‌کند اما هجوم تماشاچیان راه را بر خودروهای امداد می‌بندد. ( ۳) زن جوانی در کرج با چاقو به شوهر معتادش حمله می‌کند، این درگیری به خیابان کشیده و زن در حالتی جنون وار دقایق زیادی را مشغول ضربه زدن بر پیکر مجروح مرد است و شهروندان هم در حال ثبت تصاویر این ماجرا. ( ۴)
07112014-Zambi-03 فهم اینکه تغییر روحیه مردم از شهروندانی مسئول و همراه به گروهی تماشاچی بی تفاوت با چه سرعتی در حال انجام است چندان مشکل نیست و نگاهی کوتاه به واکنش‌های روزمره مردم پیرامون مان به حوادثی که شاهد وقوع آن هستند، این موضوع را تأیید می‌کند. وقتی که شبکه‌های متعدد تلویزیونی چیزی به نام عشق و محبت را قابل نمایش نمی‌دانند چه انتظاری بیش از این می‌توان داشت؟ وقتی که در سریال‌ها و فیلم‌های ایرانی به جای واکنش طبیعی و مسئولانه زن و مرد در هنگام حادثه تنها باید ایستاد و تماشا کرد و دیگران را به کمک فراخواند چگونه باید همدردی، مراقبت، حضور مسئولانه و… را آموزش داد؟ در جامعه ای که بهترین ساعات روزهای تعطیل تلویزیون صرف نمایش فیلم‌های خشن می‌شود و مراسم اعدام و شلاق زدن در ملاء عام با دعوت عمومی انجام می‌شود، ( ۵) توقع حساس بودن به حوادث ناگوار کغیر منطقی است.
07112014-Zambi-04جریان تبلیغات پرشمار رسانه ای کشور مملو از خبرهای خشونت و قتل و جنایاتی است که به عنوان بخشی از برنامه عمومی سیاسی نظام ولایت فقیه اجرا می‌شود. اولین و آخرین ساعات روز آکنده از اخبار بمب گذاری، قتل، آدم ربایی، درگیری و خشونت‌هایی است که از میان همه اخبار دنیا گلچین و منتشر می‌شود. رسانه‌های کشور مجموعه کاملی از بدترین اخبار وقایع حتی در دورترین نقاط دنیاست تا مردم باور کنند که در قیاس با جهنم جاری در سایر نقاط جهان، در بهشت زندگی می‌کنند. این در حالی است که سایر بخش‌های خبری و تبلیغی هم به مجادله یکسویه با مخالفین نظام ولایتمدار اختصاص یافته که همگی در حال دزدی، جاسوسی، فساد، توطئه چینی،… شناسایی شده و البته با سخیف‌ترین عبارات هم معرفی می‌شوند. وقتی که زنان و دختران با فحشا پیوند می‌خورند، بر پیشانی جوانان معترض داغ اوباشگری می‌خورد، خشونت عریان لباس شخصی‌ها در راستای سیاست رعب افکنی در دل مردم از جانب حکومت تشویق می‌شود،… محصولی جز خشم و سرخوردگی یا بی تفاوتی به بار نمی‌آید. پیکربندی خشن و بی رحم به گونه ای که امروز در جامعه ایرانی دیده می‌شود حاصل همین شرایط است.
به این ترتیب هر نوع اتفاق خشن و غیر متعارف خوراک مناسبی برای جلسات فراغت مردم است؛ جلساتی که خالی از همه انواع تفریحات متعارف نیاز به چیزهای دیدنی است. به این ترتیب در میانه این همه وقایعی که انگار موج زامبی‌ها به جان مردم افتاده است، به خبرنگاران مشتاقی هم نیاز هست که وقایع را ثبت و ضبط کرده و حتی در جمعی کوچک منتشر کنند. زامبی‌ها و خبرنگاران محلی از ملزومات نظام خشن ولایی است.

پی نوشت‌ها:

  1. اقدام به خودکشی در میدان هفت‌تیر
  2. روز سیاه تهران
  3. اقدام به خودکشی یک دختر در خیابان حافظ
  4. سعادت آباد۲،درکرج اتفاق افتاد
  5. حواشی اعدام متهم مواد مخدر

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com