downloadصادق زیباکلام ،استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آریا گفت:فشار به دولت بخاطر مسائل فرهنگی و بدحجابی بهانه ای بیش نیست درواقع کسانی که این انتقادها را به دولت وارد می کنند بخوبی می دانند فرهنگ چیزی نیست که ظرف شش ماه یا یکسال تغییر پیدا کند تا ما بگوییم این

تغییرات به دلیل سیاست های دولت آقای روحانی است.

وی افزود:هرچند فرهنگ و تحول فرهنگی اساسا یک مساله طولانی است که یک شبه قابل تغییر نیست اما اگر فرض کنیم که منتقدان دولت حق دارند به وضعیت فرهنگی و حجاب نقد داشته باشند بهتر است آنها وضعیت فرهنگی کشور یا مساله حجاب را در تیرماه ۹۲درنظر بگیرند و مقایسه ای داشته باشند با شرایط فرهنگی کشور در تیرماه امسال چنانچه تفاوت فاحشی در این وضعیت به وجود آمده توضیح بدهند که چرا دولت دراین مساله مسئول است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد:زمانی می توان به روحانی انتقاد کرد که ایشان با ارسال بخشنامه به صداوسیما،دانشگاهها ، سازمان های دولتی و استانداری ها تاکید کرده باشد که از این به بعد شما حق ندارید متعرض حجاب خانم ها شوید بنابراین نمی توان گفت به دلیل سیاست ها و برنامه های روحانی وضعیت حجاب و فرهنگ بدتر شده است.

وی با اشاره به نقش وزارت ارشاد در بهبود وضعیت فرهنگی اظهار داشت:باید دید وزارت ارشاد در یک سال گذشته مجوز کدام کتاب یا نشریه ناباب را صادر کرده که حالا بگوییم در عمل باعث رفتار زشت خانم ها و آقایان شده است بنابراین از این حیث هم نمی توانیم گناهی را متوجه دولت بدانیم.

زیباکلام گفت:اگر فرض کنیم جبهه پایداری و اصولگرایان تندرو بدرستی مدعی هستند که می توان فرهنگ را ظرف ۱۰ماه تغییر داد اما دولت روحانی دراین مهم موفق نشده است اما اینجا این سوال مطرح است که چرا چنین مسئولیتی باید متوجه آقای روحانی باشد بنده درنامه ای به آیت الله خاتمی ، آیت الله اعلم الهدی و آیت الله موحدی کرمانی و سایر آقایان که دولت را به واسطه فرهنگی مورد انتقاد قرار داده اند سوال کرده ام مگر دولت متولی وضعیت فرهنگی است درحالی که ۲۶نهاد ،موسسه و سازمان فرهنگی در کشور وجود دارند که برای این کار سالیانه بودجه ای دریافت می کنند که ۵برابر بودجه وزارت ارشاد است .

وی افزود:سوال بنده این است که آیا درست است بودجه ا ی که قرار است صرف مسائل آموزشی ،آبادانی و مشکلات بیشمار کشور شود تا این حد به این ۲۶نهاد ،موسسه و سازمان فرهنگی داده شود آیا مردم از این مساله راضی هستند و البته اگر رضایت دارند پس چرا عملکرد این مراکز در بهبود وضعیت فرهنگی و حجاب به درستی انجام نشده است و چراکسی به اینها معترض نمی شود؟

زیباکلام تاکید کرد:نکته جالب توجه این است که ۲۶نهاد ،موسسه و سازمان فرهنگی به هیچ سازمان نظارتی و بازرسی پاسخگو نیستند به عنوان مثال سازمان تبلیغات اسلامی یا شورای عالی تبلیغات اسلامی و …تاکنون یک بار از سوی مجلس بازخواست نشده اند.در حالی اگر واقعا کسانی دغدغه فرهنگی و بدحجابی را دارند باید به این مسائل پاسخگو باشند.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com