app-amnectyسازمان عفو بین الملل اپلیکیشنی را ارائه کرده که قرار است در شرایط بحرانی به کمک فعالان حقوق بشری و روزنامه نگاران بیاید.

به نوشته تارنمای ایران‌وایر این اپلیکیشن که “Panic button” یا «دکمه وحشت» نام دارد بر روی سیستم آندروید نصب می شود و هنگام استفاده از آن در مواقع اضطراری، به سه نفر از افراد مشخص شده از سی کاربری که یک فعال مدنی تعریف کرده، پیام کوتاه (اس ام اس) فرستاده و آن ها را از این وضعیت آگاه می‌کند.

ایده ساخت این اپلیکیشن در سال ۲۰۱۲ شکل گرفت. در آن زمان، سازمان عفو بین الملل از طراحان و فعالان درخواست کرد تا راهکاری ابتکاری در زمینه مقابله با رفتارهای خشن علیه فعالان حقوق بشری ارائه کنند و طرح یک مدیر زن بنام امی بونسال (Amy Bonsall) در این زمینه پذیرفته شد.

طرح خانم بونسال درباره ارتباط فعالان ساکن در محیط های پرخطر و آگاهی افراد مورد اعتماد آن ها برای انجام کنش در هنگام وضعیت خطر برای فعالان بود. این طرح توسعه داده شد تا سرانجام به صورت یک اپلیکیشن آندروید ارائه شود.

تانیا اوکارول (Tanya O’Carroll)، مسئول تکنولوژی و حقوق بشر سازمان عفو بین الملل، درباره این طرح گفته: «ما از دیرباز می دانیم که ساعات اولیه بازداشت یک فعال، فرصتی طلایی برای یک مجموعه است تا برای آزادی همکارشان تلاش کنند. این تلاش ها می تواند به صورت تماس های زیاد با مجموعه پلیس باشد، برنامه ریزی برای تظاهرات و یا بسیج وکلا و سازمان هایی چون سازمان های مدافع حقوق بشر برای تحت فشار قرار دادن حکومت.»

خانم اوکارول ادامه می دهد: «هدف اپلیکیشن دکمه وحشت، افزایش محافظت از فعالان در تمامی دنیاست که با خطرهایی چون بازداشت، حمله، آدم ربایی و شکنجه مواجه هستند.»

اپلیکیشن دکمه وحشت با کمی تفاوت، زمان حمایت از فعالان را به بازه ای جلوتر منتقل کرده تا بتواند مانع از رفتار شدید علیه فعالان در زمان های ابتدایی بازداشت شود.

استفاده کننده از این اپلیکیشن می توانند از دو راه برای آگاه کردن دوستان مورد اعتماد خود از وضعیتی که در آن گرفتار شده اند، استفاده کنند. راه نخست ان ها می توانند به داخل این برنامه رفته و دکمه طراحی شده در آن را برای چند بار فشار دهید تا دوستانتان از وضعیت شما آگاه شوند. برای اینکه ریسک این حالت کاهش پیدا کرده و برنامه در وضعیت اضطراری قابل استفاده شود، آیکون این برنامه به ضورت یک ماشین حساب طراحی شده است.

راه دوم در استفاده از این برنامه نیز، فشار دادن دکمه خاموش و روشن موبایل کاربران است. کاربران در این حالت نیز چند بار باید دکمه Power موبایل خود را فشار دهند تا این برنامه به افارد مورد اعتماد ان ها اس ام اس بفرستد. در هر دو حالت استفاده از این برنامه و در صورت ارسال اس ام اس، گوشی موبایل کاربران، ویبره خواهد زد تا کاربران از ارسال اس ام اس مطمئن شوند.

اگر در هنگآم استفاده از این برنامه، GPS موبایل شما نیز روشن بوده و مکان شما مشخص باشد، این برنامه این اطلاعات را نیز به صورت پیوسته برای افراد مورد اعتماد کاربران خواهد فرستاد و با استفاده مجدد از آن مکان های حضور شما را به روزرسانی خواهد کرد. این اپلیکیشن به صورتی طراحی شده که می تواند بدون آنکه فردی متوجه شود، به صورتی مخفیانه از سوی کاربران استفاده شود.

سازمان عفو بین الملل پیش از ارائه این اپلیکیشن در ماه می ۲۰۱۴، در چندین مرحله با کمک ۱۳۰ داوطلب از ۱۷ کشور جهان استفاده از این اپلیکیشن را آزمایش کرد تا مشکلات احتمالی آن را رفع کند.

این سازمان پیش از این در سال ۲۰۰۹ نیز برای حمایت از فعالان حقوق بشر و تعامل آن ها در سراسر جهان، اپلیکیشن Urgent Action را ارائه کرده بود.

اپلیکیشن Urgent Action با فرستادن آگاه سازی (notification) به کاربران این اپلیکیشن از آن ها می خواهد تا طومارهایی را در حمایت از فعالان حقوق بشر دستگیرشده امضا کنند یا یک ایمیل اعتراضی به آدرس های خواسته شده که معمولآ آدرس هایی حکومتی بفرستند و به این ترتیب حمایت خود را از فرد بازداشت شده نشان دهند.

اپلیکیشن دکمه وحشت از گوگل پلی قابل دریافت است و احتمال می رود که سازمان عفو بین الملل بر اساس گفته های پیشین خود، این اپلیکیشین را در مارکت امن F-Droid نیز ارائه کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com