download (1)

ر وزنامه گاردین نوشت: تونی بلر، نخست وزیر اسبق انگلیس، با حمایت امارات متحده عربی به عنوان مشاور عبدالفتاح سیسی، رهبر کودتای مصر، انتخاب شد.
روزنامه انگلیسی “گاردین” روز گذشته در گزارشی افزود: بلر با ارایه مشاوره هایی به سیسی در زمینه اصلاحات اقتصادی، به عنوان بخشی از برنامه ای با حمایت مالی امارات، موافقت کرد.
این روزنامه انگلیسی خاطرنشان کرد که تونی بلر شریک دوم در تصمیم گیری جنگ سال ۲۰۰۳، که رسانه های غربی به وی لقب “مهندس تخریب عراق” داده اند، و کسی که عزل محمد مرسی، رییس جمهوری سابق مصر، از طریق “کودتای نظامی” را تایید کرده بود، اینک به عنوان مشاور عبدالفتاح سیسی، رهبر کودتا، انتخاب شد.
پایگاه اینترنتی مفکره الاسلام به نقل از گاردین اظهار داشت که بلر در پشت پرده به شخصیت بانفوذی نزد سیسی تبدیل شده است و روی طرح اقتصادی تحت حمایت مالی امارات، کار می کند، برای تونی بلر، این مساله به عنوان یک جنگ و نبرد برای از بین بردن اسلام گرایان و به منزله یک فرصت کاری اغوا کننده است”.
تیم کاری امارات در قاهره را “ستراتیجی آند”مرکز مشاوره های راهبردی اداره می کند که پیشتر “بوزآندکو” نام داشت و اینک به بخشی از شرکت “برایس ووتر هاوس کوبرز” تبدیل شده است. هدف آن جذب سرمایه گذاری ها برای مصر است که دچاربحران اقتصادی شده است.
فعالیت این تیم، قبل از نشست حامیان مالی که دوستان مصر به رهبری عربستان و امارات و کویت برگزار کردند، آغاز شده است.
یادآور می شود که تونی بلر یک شرکت مشورتی سیاسی و اقتصادی بزرگی دارد که بسیار بحث برانگیز است او که هماهنگ کننده کمیته چهارجانبه صلح در خاورمیانه است، به تضاد منافع متهم است.
تصمیم بلر برای ارایه توصیه ها و مشورت هایی به عبدالفتاح سیسی، رهبر کودتای مصر، با انتقادات شدیدی در انگلیس بویژه از سوی حزب کار مواجه شده است. حزب کار بر این باور است که دست داشتن بلر در ارایه مشورت به نظامی که بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر را به قتل رساند و حدود ۲۰ هزار نفر را بازداشت کرد، پیامدهای مخربی برای او و حزب کار خواهد داشت.
در همین حال سخنگوی تونی بلر در گفت وگو با روزنامه گاردین خاطرنشان کرد: در پس تصمیم بلر برای ارایه توصیه ها و مشاوره به سیسی هیچ منافع شخصی برای او وجود ندارد و او و تیم همراهش هیچ پولی را از مصر دریافت نخواهند کرد.
سخنگوی بلر افزود: وی توصیه ها و مشاوره هایی ارایه خواهد داد و نشست هایی در مصر برگزار خواهد کرد. بلر به لزوم حمایت از طرح های اصلاح اقتصادی برای دولت سیسی اعتقاد دارد و تمام تلاش خود را برای حمایت از این هدف بکار خواهد گرفت.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com