انگار وقتی‌که موجودی به سراشیب سقوط می‌افتد خودش بیشتر از همه کس و همه چیز می‌تواند روند فروپاشی را سرعت دهد، درست همان‌گونه که مجلس شورای اسلامی در ماه‌های اخیر با خود کرده است. مجلسی که دیگر نه «عصاره فضایل ملت» است و نه «رأس امور» و در این یک مورد گویا آن معجزه هزاره سوم به خوبی متوجه شده بود که با چه افرادی رو به رو است که حداکثر رقم اعطایی به آن‌ها را همان پنج میلیون تومان‌هایی قرار داد که توسط کردان بین آن‌ها توزیع شد تا رأی و نظرشان را بخرد، وگرنه بعدها تجربه نشان داد آن‌ها به دریافت کمتر از این حتی از دست سعید مرتضوی هم قابل خرید هستند. حالا بخشی از این مجلس پس از سرکشی به زیر لحاف اعتدال مهم‌ترین رسالت خود را تنظیم امور لحاف قاطبه مردم قرار داده و کار اوامر ملوکانه در ازدیاد موالید را به‌جاهای باریک کشانده است.
25062014-lahafetedal-01بیش از دو سال است که زمزمه‌های لزوم پیشگیری از افزایش سن و تغییرات در هرم جمعیتی مطرح شده، این موضوع اما به‌مانند همه موارد دیگر مدیران نظام را دوباره به گرداب دستور و صدور بخشنامه کشانده است. و مجلس هم که تلاش می‌کند خود را از زیر بار اتهام بی‌توجهی به امورات کشور و پرسش‌های تکراری از دولت برهاند میدان را برای عرض‌اندام مناسب دیده طرحی را به نام افزایش نرخ باروری به تصویب رسانده است.[۱]
نه تنها نگاه به پیرامون کشور و اوضاعی که در دنیا جریان دارد، بلکه بررسی شرایط کلی کشور و مشکلاتی که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، در کنار موضوعات مطرح شده در مجلس نشان می‌دهد که دنیای اینان با مردم تا چه اندازه متفاوت است. کشور دچار مشکل کم آبی، کمبود بودجه، از بین رفتن منابع طبیعی و زیستی، اختلاس‌های نجومی، بیکاری، رکود اقتصادی، و بسیاری معضلات ساخته دست همین افراد و دولت معجزه هزاره سوم و مورد تأیید آن‌ها است؛ اما مجلس به تماشای فیلم پوشش دختران در خیابان‌ها می‌نشیند و البته از آن به وجد هم می‌آید![۲] و همزمان طرح حمایت از نهی از منکر و امر به معروف را بررسی می‌کند، و به موضوع موالید هم می‌پردازد.
همین هفته پیش بود که کنایه اسماعیل قدوسی نماینده و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به اینکه «زیر لحاف اعتدال چه خبر است» موجب برآشفتگی برخی دیگر از نمایندگان شد، اما گویا اینک همگی با هم می‌خواهند بفهمند زیر لحاف مردم چه خبر است و این کار را هم به بدترین شکل ممکن انجام می‌دهند و برای ضمانت تصویب طرح، آن را به اوامر ملوکانه برای افزایش جمعیت پیوند می‌زنند.
25062014-lahafetedal-02مجلسی که برای مشکل رکود تورمی اقتصاد هیچ برنامه‌ای ندارد، بیکاری و فشارهای مختلف اجتماعی را ندیده می‌گیرد، اعتیاد گسترده را نمی‌بیند، حاضر است وزیر کشور را برای موضوع حجاب به مجلس احضار کند، در مورد حضور زنان در ورزشگاه موضع‌گیری کند و برای ایجاد پلیس امر به معروف طرح داده و حتی شهید سازی هم بکند. و همه این‌ها نه به نمایندگی از طرف مردم بلکه برای جلب رضایت ولی‌فقیه انجام می‌شود. این نمایندگان می‌دانند که انتخاب مجدد آن‌ها بیش از همه چیز به میزان رضایت رهبر از آن‌ها بستگی دارد و بر همین اساس همسو شدن با حساسیت‌های ملوکانه بر همسویی با خواسته‌های مردم ارجح است. در همین حال پس از ۷ سال از ارائه طرح ممنوعیت حمل سلاح سرد، کلیات آن به تازگی در مجلس تصویب شده درحالی‌که “به گفته معاون مبارزه با جرائم جنایی پلیس آگاهی، در سال گذشته ۳۷ درصد قتل‌ها با سلاح سرد رخ داده است.” [۳] اما این موضوع برای نمایندگان مجلس مهم به اندازه نرخ باروری مردم مهم نبوده و از بین اعمال ممنوعیت بر استعمال پنجه بوکس، قمه، چاقو، وازکتومی، کاندوم، و توبکتومی آن را برگزیده‌اند که جذاب‌تر و لطیف‌تر به نظر می‌رسد.
تجربه کنترل دستوری موالید یک‌بار در حکومت دیکتاتوری چین اجرا شده و از نظر آماری موفق بوده است، اما با گذشت بیش از ۲۰ سال عقلای همین حکومت از نتایج زیان‌بار روانی و اجتماعی آن صحبت می‌کنند. جمهوری اسلامی نیز موضوع تشویق به 25062014-lahafetedal-03ازدیاد موالید را که از تشویق و اهدای سکه آغاز کرده بود، به تنها عرصه‌ای که در آن تبحر دارد کشیده و صحبت از داغ و درفش می‌کند و می‌پندارد که اگر کنترل مرزها به تجهیزات و نیرو و برنامه نیاز دارد، اگر بهبود اقتصاد به تلاش و تدبیر و جسارت احتیاج دارد، اگر حفظ منابع زیستی به همدلی و زحمت و کاردانی احتیاج دارد، و اگر قوام جامعه به اخلاق و فرهنگ و…، اما ازدیاد موالید فقط به چند اقدام ساده و قاطع نیاز دارد. ادامه مملکت به این شیوه فقط نیازمند بررسی و کنترلی است که از زیر لحاف اعتدال تا زیر لحاف مردم استمرار یابد.

پی نوشت:

[۱]تصویب کلیات طرح افزایش نرخ باروری

کلیات طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت، روز سه‌شنبه سوم تیر ۱۳۹۳ با رأی ۱۰۶ نماینده از میان ۲۰۷ نماینده حاضر در مجلستصویب شد. بر اساس این طرح بین ۲ تا ۵ سال مجازات حبس برای انجام عمل‌های جراحی وازکتومی و توبکتومی اعمال می‌شود.
تشویق به فرزندآوری در پی سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای در مهر ماه ۱۳۹۲ در بجنورد آغاز شد و بلافاصله وزارت بهداشت عمل‌های رایگان عقیم سازی در بیمارستان‌های دولتی را برچیده و آموزش رایج روش‌های پیشگیری در روستاها و شهرستان‌ها نیز متوقف شد.

[۲]نمایش تصاویر بانوان ساپورت‌پوش در مجلس

[۳]۳۷% قتل‌های کشور با سلاح سرد صورت می‌گیرد

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com