روز گذشته در پی احضار ریحانه طباطبایی روزنامه نگار به دادسرای اوین بدون اطلاع قبلی برای اجرای حکم پرونده قبلی خود بازداشت و روانه زندان شد.

شهناز سیاقی، مادر ریحانه طباطبایی با ابراز ناراحتی از به اجرا گذاشتن ناگهانی حکم دخترش به “راه دیگر” می گوید: “برای پرونده جدیدی که برای ریحانه تشکیل داده بودند او را به شعبه دو دادسرای اوین احضار کردند اما امروز برای اجرای حکم شش ماه تعزیری پرونده قبلش بازداشت کردند و بردند. اول هم گفتند سند بیاوردید، سند بردم و کارشناسی هایش هم انجام شد و غیر از دو وثیقه قبلی که داده بودیم باز امروز وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی دادیم. یعنی به من گفتند وثیقه ببرم تا آزاد شود و قبل از ماه رمضان برای اجرای حکمش بیاید اما امروز بطور ناگهانی گفتند باید برای اجرای حکم زندان برود؛ حتی ریحانه گفت که پدرش فردا از مسافرت می آید برگردد و دو روز دیگر برای اجرای حکم خودش را معرفی کند اما قبول نکردند. یعنی اصلا پدرش را هم ندید چون پدرش سه هفته شهرستان کار می کند و یک هفته تهران است. اما با تمام اینها روحیه اش عالی بود و لبخند از روی لبش نمی رود. دخترم به ریحانه خندان معروف است.”

وی درخصوص اتهامات پرونده جدید توضیح می دهد: “یکی از اتهامتش شرکت در جلسه شهر کرد برای جشنی که برای انتخابات آقای روحانی به دعوت دولت برگزار شده بود و طیفی از اصلاح طلبان برای روی کار آمدن آقای روحانی کار می کردند است. اتهام دیگرش سفر به سیستان و بلوچستان برای دیدار با دوستانش و جرم دیگرش توهین به آقایان جلیلی و قالیباف بود که همانجا هم گفتم شغل آقای قالیباف ایجاب می کند که شاکی خصوصی داشته باشند. در هر حال یکی از اتهامات دیگر هم این بود که می گویند ریحانه چند وقت پیش در فیس بوکش نوشته بوده که حضرت علی به درآوردن خلخال از پای زن یهودی اعتراض کرده اما الان اگر چادر از سر زن مسلمان بکشند کسی صدایش در نمی آید. جالب است که این مطلب ریحانه را می گویند تبلیغ بر علیه بی حجابی است که واقعا جای تعجب است. آیا این اتهاماتی که می گویند تبلیغ علیه نظام است؟ خلاصه از همین اتهاماتی که در پرونده قبلی هم به او زدند و قاضی یکسال به او حکم داد که بعد در دادگاه تجدید نظر به شش ماه تعلیقی در چهار سال و شش ماه تعزیری کاهش پیدا کرد.”

خانم سیاقی با بیان اینکه ریحانه بعد از اینکه از روزنامه بیرون آمد دیگر هیچ فعالیت مطبوعاتی نداشت و در کتابخانه ملی کار می کرد خاطرنشان می کند: “به آدمهایی مانند ریحانه باید مدال بدهند زیرا همراه نظام و همدل با مردم هستند و از آقای روحانی حمایت می کنند. اما گویا حمایت از آقای روحانی جرم است و مجازات دارد. شب انتخابات سال گذشته هم ساعت یک نصف شب دختر من را خواستند و او را به دفتر اطلاعات بردند و بعد شناسنامه و کارت ملی من و پدرش را گرفتند و هنوز بعد از یکسال شناسنامه و کارت ملی را به ما بر نگردانده اند.”

ریحانه طباطبایی جزو هیجده روزنامه نگاری بود که از تاریخ هفتم بهمن تا ۱۳ اسفند ماه ۱۳۹۱،  بازداشت و روانه زندان شدند. وزارت اطلاعات در اولین اطلاعیه خود پس از بازداشت روزنامه نگاران در تاریخ ۱۱ بهمن با اظهار اینکه بازداشت شدگان وابسته به شبکه خبری بی بی سی و جاسوس هستند، اعلام کرد که بازداشت روزنامه نگاران همچنان ادامه خواهد داشت. اما تمام این روزنامه نگاران پس از چند روز تا یک ماه حبس از زندان آزاد شدند.

مادر ریحانه طباطبایی با بیان اینکه تمام این اقدامات برای مقابله با آقای روحانی و دولت اوست بیان می کند: “یک پرونده ای هم پارسال وزارت اطلاعات برای هیجده خبرنگار از جمله ریحانه تشکیل داده بود که باز دست وزارت اطلاعات دولت روحانی درد نکند که آن پرونده را مختومه اعلام کرد. یعنی دولت آقای روحانی هر کاری که در توانش باشد انجام می دهد.”

ریحانه طباطبایی پیش از این نیز در ۲۱ آذر ۱۳۸۹ از سوی سپاه بازداشت و به مدت ۳۶ روز در انفرادی بند ۲ الف سپاه تحت بازجویی قرار گرفته بود. وی پس از آن در دادگاهی به اتهام فعالیت برای دستیابی به انتخابات آزاد از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. وی سال ۹۱ نیز به همراه جمعی از روزنامه نگاران در منزل خود بازداشت و پس از نزدیک به یک ماه با وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بود.

در طول یکسال کار دولت یازدهم علی رغم تلاش دولت برای برداشتن فشارها از روی فضای مطبوعات و جامعه روزنامه نگاران اما روند برخورد با روزنامه نگاران و فعالین فضای مجازی ادامه دارد.

در هفتم خرداد ماه نیز صبا آذر پیک، خبرنگار سیاسی و مجلس بازداشت شده است و با گذشت نزدیک به یکماه هنوز درخصوص علت بازداشت این روزنامه نگار اطلاع دقیقی در دست نیست.

صبا آذر پیک، در سال های اخیر در بخش سیاسی روزنامه های اصلاح طلب کار می کرد و تا پیش از بازداشت خبرنگار مجلس روزنامه اعتماد و هفته نامه تجارت فردا بود.

همچنین حسین نورانی نژاد، روزنامه نگار و عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی که در اول اردیبهشت ماه امسال بازداشت شده بود بعد از هفته ها بازجویی و فشار برایش دادگاه تشکیل شد و به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به شش سال حبس تعزیری محکوم شد. وی هم اکنون با قرار وثیقه آزاد است.

d56f4gd4f4d

سراج الدین میردامادی روزنامه نگار اصلاح طلب دیگری است که از روز ۲۱ اردیبهشت در بازداشت بسر می برد هچنان در بند دو الف در بلاتکلیفی بسر می برد. این عضو اسبق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، پیش از بازداشت چندین بار بازجویی شده بود.

چندی پیش هشت نفر در ارتباط با فعالیت های مجازی مانند فعالیت در شبکه اجتماعی فیسبوک به حبس های طولانی مدت از ۷ تا ۲۰ سال حبس محکوم شدند. آنها در سال ۱۳۹۲ توسط واحد سایبری اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شدند و پس از آن در دادگاهی به ریاست قاضی مقیسه به اتهامات اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، توهین به رهبری، توهین به مقامات، تبلیغ علیه نظام، توهین به مقدسات و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی مجموعا به بیش از ۱۲۳ سال حبس محکوم شدند.

روز گذشته نیز مهدی خزعلی برای هفتمین بار پس از حوادث سال ۸۸ بازداشت شد.

فرزند مهدی خزعلی درخصوص نحوه بازداشت پدرش به خبرنگار راه دیگر می گوید: “پدر مسافرت بودند که در محمود آباد چند نفر مامور از طرف وزارت اطلاعات بازداشتش می کنند و از آنجا مستقیم به زندان رجایی شهر منتقلش کردند. ما تاکنون هیچ اطلاعی از اتهاماتی که به او وارد کرده اند نداریم و تمام مطالبی هم که نوشته می شود در حد حدس و گمان است. حتی پدر همان موقع بازداشت خواستند حکم جلب نشان دهند که اول حکم جلب نداشتند و پدر را نگه داشتند تا حکم جلب بیاید و نیم ساعت بعد حکم رسید و او را به زندان منتقل کردند. و الان هم هیچ خبری از وضعیتش نداریم و هیچ چیزی در مورد علت بازداشت پدر به ما نگفته اند.”

مهدی خزعلی هفته گذشته در یادداشتی در وب‌سایت خود نوشته بود که بازپرس شعبه چهارم دادسرای فرهنگ و رسانه برایش احضاریه‌ای فرستاده تا در دادگاه حاضر شود و در برابر اتهام توهین به رئیس مجلس خبرگان از خود دفاع کند.

مهدی خزعلی که توسط ماموران اطلاعاتی به زندان اوین منتقل شده اعلام کرده که از همان روز دست به اعتصاب غذای خشک خواهد زد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com