mangaa222این روزها خبری از ژاپن توجه ها را به این کشور جلب کرده است. اینکه داشتن تصاویر سوء استفاده جنسی از کودکان (افراد زیر ۱۸ سال) در ژاپن ممنوع شده. ژاپن آخرین کشور توسعه یافته از سی و چهار کشور«سازمان همکاری اقتصادی و توسعه» است که این ممنوعیت را وضع می کند. مطابق قانون جدید، نگهداری، خرید و فروش یا تبادل عکس و فیلمهایی که در آنها از کودکان سوء استفاده جنسی می شود ممنوع است و منجر به مجازات حداکثر یک سال زندان یا جریمه نقدی تا ده هزار دلار می شود. به این معنی که اگر در رایانۀ فردی، عکس یا فیلمی از این نوع وجود داشته باشد که حتی فقط توسط او دیده شده با وجود اینکه رایانه او توسط افراد دیگری استفاده نشود، آن فرد مجرم محسوب می شود.

البته پورنوگرافی یا به اصلاح فیلم و عکس سکسی کودکان از سال ۱۹۹۹ در ژاپن ممنوع شده است. اما این قانون داشتن هرگونه عکس سوء استفاده جنسی از کودکان را ممنوع می کند. چیزی که باعث حیرت شده این است که تاکنون در ژاپن داشتن این گونه عکس و فیلمهای سوءاستفاده جنسی از کودکان ممنوع نبوده. در این قانون هم به کسانی که این گونه عکس و فیلمها را نگهداری می کنند یک سال فرصت داده شده تا از شر آنها خلاص شوند!

جالب است که این قانون با مخالفت شدید عده ای از مدافعین آزادی، ناشرین و هنرمندان ژاپن روبرو شده . این گروه از مدافعین آزادی معتقدند وضع این قانون آزادی بیان را محدود می کند و در کشوری که سالها تحت سانسور حکومتی بوده باید آزادی بیان محافظت بشود.

نکته دیگری که باعث تعجب است، عدم ممنوعیت انتشار و استفاده مانگا در این قانون است. مانگا کمیک و انیمیشنهای مربوط به آن صنعت گسترده ای در ژاپن است. مانگا داستانهای مصوری است که شخصیت های آن کارتونی هستند و در ژاپن طرفداران بسیاری دارد. شخصیت های مانگا دسته بندی های متفاوتی دارند. دسته ای از شخصیت های مانگاها که چهره و اندام کودکانه دارند گاهی در صحنه های اروتیک یا پورنو کشیده می شوند. این صحنه ها معمولا خشن همراه با سکس از روشهای غیرمعمول است. این دخترها با صورتهای معصوم مورد تجاوز خشن و گروهی قرار می گیرند. چهره های آنها در این صحنه ها همراه با تحمل درد شدید و افسردگی است. مردانی که به آنها تجاوز می کنند بی رحم با تمایلات سادیستیک و گاهی فتیشهای عجیب هستند.

همۀ مانگاها دارای این تصاویر نیستند اما استفاده از این تصاویر در مانگاها هر روز بیشتر می شود. به نظر می رسد صاحبان صنعت مانگا و طراحان آن با اعمال نفوذ مانع از ممنوعیت این تصاویر سوء استفاده از کودکان کارتونی می شوند. در ژاپن سه میلیارد و ششصد میلیون دلار ارزش صنعت چاپ مجله ها و کتابهای مانگا کمیک تخمین زده می شود. چیزی حدود دو میلیارد و سیصد میلیون دلار هم صنعت انیمیشن سازی این شخصیت های کارتونی می ارزد. بنابراین لابی این صنایع برای جلوگیری از تصویب قوانین ممنوعیت یا محدودیت مانگاها باید بسیار قوی باشد!

گروهی از کارشناسان این صنعت هم می گویند تعیین سن مانگاها غیر ممکن است چون اساسا اینها شخصیتهای تخیلی هستند. بنابراین شاید شخصیتی که به نظر شما پانزده ساله برسد، خواننده دیگری آن را بیست ساله تصور کند.

کودکان مانگاها البته تیپهای خاص خودشان را دارند. برعکس ژاپنی ها چشمان شیشه ای درشتی دارند که آبی، سبز، زرد و حتی قرمز و صورتی هستند. موهایشان هم می تواند رنگهای غیرطبیعی آبی و صورتی داشته باشد. این دلایلی است که طراحان مانگاها آنها را از واقعیت زندگی دور می دانند. کن آکاماتسو از طرف انجمن طراحان کارتون ژاپن در مصاحبه ای به سی ان ان گفته: اگر این محدودیتها برای مانگا و انیمشن ها وضع شود. این صنعت با خطر سقوط روبرو خواهد شد. چرا که هنرمند نمی تواند با نگرانی از اینکه چه چیزی ممنوع است و چه چیزی ممنوع نیست قلمش را روی کاغذ بگذارد.

شخصیت های کارتونی مانگا در فیلمهای انیمیشن ژاپنی با صدا گذاری و متحرک شدن به واقعیت نزدیکتر می شوند. اگرچه مشتری بیشتر این انیمیشن ها و کتابهای مانگا با صحنه های پورنو بزرگسالان هستند اما دور نگه داشتن انیمیشن و مانگا کمیک از دسترس کودکان غیرممکن است. شخصیتهای کودکان مانگا که مورد سوء استفاده جنسی قرار می گیرند اگرچه مطابق تعریف آنها در دسته بندی مانگاها نیست اما می تواند در ذهن خواننده این رفتارهای ناهنجار را جزیی از شخصیت پنهان آنها تعریف کند. این شخصیت های کارتونی بصورت مدل و مارکهای تجاری همه جا در خیابانهای توکیو دیده می شوند و می توانند مورد الگوبرداری کودکان قرار بگیرند. درسالهای اخیر دختران و پسران ژاپنی بیشتر از سایر نوجوانان موهایشان را مثل مانگاها رنگهای غیرمعمول آبی یا صورتی می کنند. این احتمال وجود دارد که کودکان دوستدار این شخصیتهای کارتونی مانگا وارد دنیای پورنوی مانگاها هم بشوند.

Manga-to-Librariesخانم شیهوکو فوجی وارا مدیر سازمان غیرانتقاعی «فانوس دریایی» که برای حمایت از کودکان مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته تاسیس شده است، می گوید: ممکن است افراد پدوفیل از این مانگاها برای متقاعد کردن کودکان به عمال جنسی استفاده کنند. او به یک مورد واقعی اشاره می کند که یک شخص پدوفیل با نشان دادن این تصاویرپورنو از مانگاها به کودکی گفته بود این روشی است که بچه ها با بزرگترها سکس می کنند.

کارشناسانی هم معتقدند این صحنه های پورنوی مانگاها و انیمیشنهای آنها اگرچه غیرواقعی هستند اما برای افراد پدوفیل می توانند بسیار تحریک کننده باشند. ضمن اینکه بر ذهن نوجوانان تاثیر می گذارد و باعث می شود این نوع سکس غیرمعمول را الگوی ذهنی خود قرار دهند و از شریکشان درخواست کنند تن به رفتارهای غیرمعمول و خشن جنسی بدهد. ناهنجاریی که برای بیننده های دائمی فیلمهای پورنو هم پیش می آید.

گروهی هم رشد جرائم جنسی علیه کودکان در ژاپن را ناشی از این صنعت می دانند. سال گذشته پلیس ژاپن ۱۶۴۴ پرونده جرایم جنسی علیه کودکان را گزارش کرد که ده برابر موارد مشابه در طول دهه گذشته است!!

آنچه که موجب تعجب ناظران شده است پنهان ماندن این ناهنجاریهای در ژاپن از چشم جهانیان است. درحالی قانون ممنوعیت داشتن عکس و فیلم سوءاستفاده جنسی از کودکان در ژاپن تصویب می شود که سالهاست از وضع این قانون در کشورهای توسعه یافته جهان می گذرد. با این وجود هنوز در خیابانهای شلوغ توکیو مانگاها با چهره های کودکانه و لباسهایی که شبیه روپوش دانش آموزان ژاپنی است با حالتهای اروتیک و گاهی در صحنه های پورنو دیده می شوند.

موارد موجود در ژاپن اگر در یکی از کشورهای درحال توسعه وجود داشت تاکنون بارها مورد اعتراض سازمانها و گروههای حقوق بشر و حامیان حقوق کودکان و زنان قرار می گرفت اما چطور ژاپن از این اعتراضات مصون مانده است؟ هنوز به نظر می رسد جامعه سنتی مردم سالار ژاپن زنده است و حرف آخر را می زند. گویا درپس چهره متمدن ژاپن که بینندگان فوتبالش زباله هایشان را پس از پایان بازی جمع می کنند چهره دیگری هم نهفته است!

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com