13062014-TavahomPasaModern-02شهرستان نطنز را نباید دست کم گرفت، گلابی های خوبی دارد که از قدیم با عبارت “تحفه نطنز” از آن یاد شده. نظنز مهم است ولی نه فقط به این دلیل که میزبان یکی از سایت های هسته ای است و نامش در بسیاری خبرهای جهانی آمده است. شهرستان نطنز در نقطه مرکزی ایران با موقعیت مناسب جغرافیایی و مردم خوبی از جنس همه مردم ایران اما این روزها به دلیل شوخ طبعی برخی از اهالی این شهرستان باز هم یادآوری می کند که نباید دست کم گرفته شود. به هر حال شکایت مردم نطنز از شرکت بین المللی بنز موضوع کوچکی نیست.

نشان شرکت بنز پس از سال ها حضور در عرصه صنعت خودروسازی در همه نقاط جهان برای کمتر کسی ناشناخته است، اما گویا این شرکت هم از گذشته دور در حق فرهنگ ایران جفا کرده که قرار است پس از غفلتی بزرگ اینک به همت “دبیر جشنواره گیاهان دارویی و طب سنتی نطنز” آب رفته به جوی بازگردد.

در خبرها آمده که :  برخی اهالی این شهر نامه‌ای به شرکت بنز نوشته و ضمن توضیح در این باره که آرم بنز بر گرفته از معماری ایرانی، به ویژه نقوش به کار رفته در مسجد جامع این شهر است، از ایشان خواسته اند که «اعلام کنند پیش از این، چنین نشانی در ایران وجود داشته است». [۱] همچنین به گزارش خبرگزاری مهرمحمدرضا رشیدی، دبیر جشنواره گیاهان دارویی و طب سنتی نطنز در این باره گفته است: «می‌دانیم ممکن است طراحی این آرم اتفاقی بوده باشد ولی به هرحال این موضوع قابلیت پیگیری دارد و می‌خواهیم مسئولان این شرکت اعلام کنند پیش از این، چنین نشانی در ایران وجود داشته است.» [۲]

13062014-TavahomPasaModern-01موضوع نمادگرایی افراطی هم مانند بسیاری از اقدامات افراطیون که در سالهای اخیر فرصت بروز یافت، احساسی آمیخته از تاسف و ابهام را بر می انگیزد. در همین چند سال گذشته بسیار شنیده ایم که مثلا افرادی تصویر هوایی میدان آزادی تهران را به صلیب تشبیه کرده و البته طراح و سازنده را هم به انواع اتهامات آراستند. سپس عده ای نماد ساخته شده در میدان انقلاب را به نسخه برداری از ستاره داوود متهم کرده و مدیران شهری را ناگزیر از تخریب آن نمودند[۳] پس از آن نیز برخی نشان یک روزنامه منتسب به قالیباف شهردار تهران را به تصویر زن عریان در حال رقص تشبیه کردند[۴] و در انتها این بی ناموسی هم با تغییر نشان این رونامه خاتمه یافت. حالا البته موضوع فراتر از یک بی ناموسی است و گویا سالهاست شرکت بنز به فرهنگ این کشور بی اعتنا است و باید اعتراف کند که “پیش از این، چنین نشانی در ایران وجود داشته است.

حکایت اخیر نظنز و بنز فقط یک بهانه جویی داخلی گروهی متوهم نیست، گرچه می توان مدعی شده که از کجا الگوبرداری شده است، و به نظر می رسد که حلقه دیگری از حرکت خودجوش همان نوع متوهمین است. چند هفته پیش بود که خبر فراخواندن بنیانگذار فیس بوک به دادگاهی در استان فارس نیز چند روزی مایه تمسخر ایرانیان را برای برخی ریانه ها فراهم کرد، و اینک در ادمه شرکت بنز به مصاف با مردم شهرستان نطنز دعوت شده است.  با این وصف شاید بتوان با تهیه فهرست شرکت های بزرگ بین المللی ادعاهای آینده این دست افراد از طرف سایر شهرستان ها را پیش بینی کرد.

13062014-TavahomPasaModern-03تردیدی نیست که این دست اقدامات نتیجه رویایی مجریانش را دربرنخواهد داشت و تنها موجبات شرمندگی به نام مردم ایران را فراهم می سازد. روشن است که در دنیای حاضر نه میتوان افراد را از طرح چنین ادعاهایی منع کرد و نه مانع انتشار این نوع ادعاها شد، اما اگر شنیدن متوالی خبر درگیری و سرقت، و جنایت چهره هر شهر و کشوری را در نظر ما تیره و ناپسند می سازد، تکرار چنین رفتارهایی از این تحفه های نطنز نیز افتخار و حق ازدست رفته ای را باز نمی ستاند و تنها موجبات تفریح دیگران و شرمساری مردم ایران را فراهم می سازد.

 

[۱]شکایت اهالی نطنز از مرسدس بنز و حکایت نماد شناسی خاص!

[۲]نامه اعتراض نطنزی ها به شرکت مرسدس بنز / آرم بنز متعلق به معماری ایرانی است

[۳]تخریب نماد «ستاره ۶ پر» در تهران

[۴] روزنامه «تهران امروز»، هر روز می رقصد

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com