مهدى باقرى را میتوان به جرات یکى از پیشروان کمانچه نوازى در نسل جوان موسیقى سنتى ایرانى دانست. او متولد کرمانشاه است و از کودکى با نوازندگى سه تار و تنبک وارد عرصه ى موسیقى شد، اما پس از مدتى با انتخاب ساز کمانچه به یکى از مطرح ترین کمانچه نوازان جوان ایران بدل شد. او که در معتبرترین سالنها و فستیوالهاى دنیا به روى صحنه رفته، هم اکنون در جنوب کالیفرنیا زندگى میکند و به فعالیت هاى هنرى خود ادامه میدهد.
او که در حال حاضر با هنرمندان معتبر ایرانى و غیر ایرانى همکارى دارد، مشغول به ضبط و انتشار آثار جدید خود نیز میباشد.
مهدى به تازگى آلبوم جدید خود “در ابرهاى دور” را با عنوان”In the Faraway Clouds” در آمریکا منتشر کرده که در نوع خود کارى بسیار متفاوت و قابل تأمل است. این آلبوم اثرى براى کمانچه و کمانچه آلتو و الهام گرفته از شعر عقاب دکتر پرویز ناتل خانلرى است.
مهدى باقرى آلبوم “در ابرهاى دور”را با سه قطعه ى : “پرواز” ، “در ابرهاى دور” و”و دیگر هیچ” به مخاطبان خود ارائه داده است. این اثر در آواز دشتى ساخته شده و متشکل از دو بخش تک نوازى و ارکستر نوازى کمانچه میباشد.
او تلاش کرده که از قابلیت هاى ساز کمانچه در ارائه برداشت شخصى خود از این اثر ادبى استفاده کند ، چرا که به اعتقاد او کمانچه سازیست با توانایی هاى خاص و این امکان را به او داده تا در قطعات ضربى با استفاده از تکنیک هاى خاص آرشه ، جایگزینى براى ساز ضربى داشته باشد و نیاز به استفاده از ساز کوبه اى در این اثر احساس نشود.
در اینجا ویدئوى بخشهایى از آلبوم “در ابرهاى دور” ساخته ى مهدى باقرى

و تکنوازى کمانچه مهدى باقرى در دانشگاه سانتاکلاراى کالیفرنیا

را میتوانید مشاهده کنید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com