مدتى پس از انتشار آلبوم “زندونى”، هفته گذشته، آخرین ترانه حسین زمان با نام “فکر تو” در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی منتشر شد که با استقبال گسترده مردم ایران بویژه جوانان رو به رو شد. این خواننده ایرانی به دلیل گرایشات سیاسی اصلاح طلبانه سالهاست که از کار ممنوع است و سال گذشته نیز از ادامه تدریس در دانشگاه باز ماند و از کار برکنار شد.

حسین زمان در خصوص انتشار آخرین ترانه اش در فضای مجازی به “راه دیگر” می گوید: “از یکسال پیش یک مجموعه ای از ترانه ها را در نظر داشتم منتشر کنم که البته بعد از نزدیک به ده سال که برای تولید آلبوم و کار ممنوعیت داشتم بسیار سخت بود، زیرا بسیاری از آهنگ سازان و ترانه سرایان بخاطر معذوریت ها و نگرانی هایی که دارند از کار کردن با امثال من هراس دارند. اما آقای بابک صحرایی از دوستانی بودند که لطف کردند چند تا از ترانه هایشان را در اختیارم قرار دادند؛ بتدریج در مدت این یکسال بر روی آنها کار کردم و آنها را به ترتیب در فضای مجازی منتشر کردم. کار خود را هم با “زندونی” با ترانه سرایی داوود رحمت اللهی و آهنگ سازی علیرضا افکاری آغاز کردم. آهنگ های بعدی هم حاصل همکاری با بابک صحرایی و تعدادی از آهنگ سازان دیگر بود. آخرین کار “فکر تو” را بصورت انحصاری در اختیار رادیو جوان قرار دادم و کارهای قبلی ام را خودم منتشر کردم. با توجه به محدودیت هایی که امثال من دارند و تمام ابزار تبلیغاتی اشان صفحه فیس بوکشان هست اما استقبال خوب بوده است و دوستانی بسیاری حمایت کردند که شرمنده همگی آنها هستم.”

با وجود این ممنوعیت‌ها تاکنون چند کار از حسین زمان در فضای اینترنتی و شبکه‌های ماهواره‌ای منتشر شده است. ترانه‌های “زندونی”، “کی دنیاتو خط خطی کرد” و “به تو میرسم دوباره” با مضامین سیاسی ـ اجتماعی از جمله آثار هنری حسین زمان است که ترانه “زندونی” با استقبال گسترده ای روبرو شد.

این خواننده مردمی در ادامه می گوید: “این آثار عاشقانه هایی بود که دوست داشتم به مردم بخصوص خانواده های زندانیان سیاسی و زوج های جوانی که در زندان بودند واز عشق ورزیدن به همدیگر محروم بودند تقدیم کنم. این ترانه ها را با این حال و هوا و ذهنیت خواندم. در هر حال وظیفه یک هنرمند این است که واقعیت های جامعه خود را درک کند و آن واقعیات را در قالب آثار هنری به مردم عرضه کند. من هم مانند هر ایرانی دیگری تحت تاثیر فضای سیاسی کشور بخصوص زوج هایی جوانی را که می دیدم در آغاز زندگی از همدیگر دور افتاده بودند کارهای خود را دنبال کردم.”

حسین زمان در نامه ای به وزیر ارشاد دولت یازدهم نوشته است: “هر قدر لازم بود صبر کردم ومنتظر وعده‌های مسئولین شما ماندم ولی گویا در سایه درخت تدبیر شما ودوستانتان امثال من را جایی نیست. اگر شجاعت چاشنی تدبیر نباشد می‌شود‌‌ همان محافظه کاری که سالهای زیادی است روزگار این ملت را سیاه کرده است. شعار‌ها وحرف‌های مردم پسند اگر به مرحله عمل در نیایند پس از مدتی اعتبار خود را از دست می‌دهند و ارزش تبلیغاتی نیز نخواهند داشت. حداقل کاری که می‌توانستید بکنید اعلام این واقعیت بود که نیرویی فرای قدرت شما اجازه این کار را نمی‌دهد تا به این وسیله پرده از واقعیت بر می‌داشتید و نشان می‌دادید این حقوق چگونه پایمال می‌شوند.”

این استاد دانشگاه برکنار شده با پیگیری های خود در دولت یازدهم اشاره کرده و بیان می کند: “بعد از آمدن دولت آقای روحانی مجددا به وزارت ارشاد مراجعه کردم تا مجوز بگیرم، اما بعد از چند ماه رفتن و آمدن آخرین پاسخی که به من دادند این بود که دستور از “بالا” است و از عهده ما خارج است و نمی توانیم مجوز بدهیم. در این زمینه حدود یکماه پیش آقای مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد گفتند که ما تلاش خود را کردیم اما زورمان به آن کسانی که مخالف دادن مجوز به شما هستند نمی رسد.”

این هنرمند مردمی، پس از پایان تحصیلاتش بیش از سی سال است که به تدریس در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و نیز پژوهش در زمینه‌های الکترونیک، مخابرات و رایانه پرداخته است اما بدلیل سنگینی سایه برخوردهای امنیتی در ۸ سال ریاست محمود احمدی‌نژاد بالای سرهنرمندان و اهالی فرهنگ همواره با محدودیت ها و ممنوعیت های متعددی روبرو بوده و از دانشگاه کنار گذاشته شد.

وی چند روز پس از انتخابات سال ۸۸ در جریان سرکوب های آن روزها به دلیل حمایت از میرحسین موسوی تحت بازجویی قرار گرفت، اما با تمام فشارها همچنان معتقد است اگر کسی به بهانه اینکه سیاست چیز بدی است و باید از آن گریزان بود و نباید به آن آلوده شد خود را از عرصه مبارزه منفک کند و گوشه امن اختیار کند، خطر نکند و پشت پرده مخفی شود تا از هر گزندی در امان باشد جز خیانت به خلق خدا مرتکب نشده است.

به گفته حسین زمان، مشکلات فرهنگی کنونی ایران ریشه در ادوار گوناگون تاریخی دارد اما اگر دولت و مردم در کنار هم برای غلبه بر این مشکلات تلاش کنند٬ شانس بالایی جهت موفقیت وجود دارد. خواسته او از دولت یازدهم این است که پست‌های مدیریتی را از افراد بدنام و مخالف با هنر مستقل پالایش کند و از بازوهای اجرایی‌اش مانند وزارت اطلاعات و سایر نهادهای حراستی هم به جای مقابله با هنرمندان جهت همراهی و حمایت از آن‌ها استفاده کند.

وی در خصوص اعمال این محدودیت ها خاطرنشان می کند: “علت این محدودیت ها به سالها قبل یعنی ده سال پیش بازمی گردد زیرا من نمی خواستم یک خواننده سفارشی و فرمایشی باشم و بر اساس دستورات صدا و سیما و در چارچوب ممیزی هایی که قابل تصور نیست کار کنم. علاوه بر آن من یکسری اعتقادات و باورهایی داشتم و دارم که آقایان این باورها را نمی پذیرند. آزادی هایی که باید در جامعه باشد و در نبود آن آزادی ها اعتراض کردم و نامه نوشتم و دیدگاهایم را مطرح کردم که خوشایند آقایان نبود و مجموعه این مسائل برای من سوء سابقه شد و اولین بار رئیس صدا و سیما در زمان آقای لاریجانی نامه زدند که کارهای من پخش نشود و بعد از سر کار آمدن آقای ضرغامی صدا و سیما جلوی کارهایم را گرفت. از ده سال پیش در هر جایی که تلاش کردم کنسرت برگزار کنم با سنگ اندازی و کارشکنی های فراوانی مواجه شدم. حتی جلوی در کنسرت نمی گذاشتند مردم وارد سالن شوند و در بعضی جاها مردم را مورد ضرب و شتم قرار می دادند. خلاصه نتوانستم در مدت این سالها فعالیت هنری در داخل کشور داشته باشم. با این حال همانطور که قبلا هم گفته ام اگرچه پا بر روی حنجره من گذاشته اند و اجازه نمی دهند بعنوان یک هنرمند در مملکت خودم فعالیت کنم اما با این وجود صدای من تا زمانیکه مردم بخواهند ماندگار خواهد ماند و تا زمانیکه مردم من را بپذیرند هیچکس قادر نیست جلوی صدای من را بگیرد و این صدا از حافظه مردم فراموش نخواهد شد. من هم تلاش خود را ادامه خواهم داد زیرا حضور و فعالیت خودم را داخل کشورم حق خود می دانم.”

حسین زمان در صفحه فیس بوک خود خطاب به هموطنان ایرانی خود نوشته است که دقایقی پیش ترانه جدید ” فکر تو ” در سایت رادیو جوان منتشر شد . دوستان میتوانند برای دانلود این ترانه از سایت رادیو جوان و یا سایت ساند کلاد اقدام نمایند . آدرس این سایت ها را در صفحات فیس بوکم قرار داده ام. از همه عزیزانم تقاضا دارم همانگونه که در گذشته من را حمایت کرده اند، همراهیشان را دریغ نکنند. هموطنان داخل و خارج از کشور میتوانند هزینه دانلود را که توضیحات مربوط به آن را در سایت ساند کلاد، صفحه اول وبسایتم و صفحات فیس بوکم قرار داده ام، پرداخت نمایند و من را برای تولید ترانه های بعدی یاری نمایند . تنها یار و یاور من در تولید کارهایم شما هستید و میدانید من از هر نوع فعالیت و تبلیغی در کشورم محرومم.

دوستان داخل ایران میتوانند مبالغ مورد نظرشان را به شماره حساب و یا شماره کارت زیر واریز نمایند:

شماره حساب بانک سامان : ۲- ۸۸۹۹۹ – ۸۰۰ – ۹۸۰۱

شماره کارت : ۱۹۶۷ – ۰۶۹۳ – ۸۶۱۰ – ۶۲۱۹

دوستان خارج از کشور برای پرداخت به حساب paypal من مستقیما به آدرس وبسایت من مراجعه کنند و در آنجا لینک پرداخت موجود است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com