بى خبرى مطلق از سراج الدین میردامادی

6sd5f4gsd4f4d

عکس از “عکس کشور”

پس از گذشت بیش از ده روز از بازداشت سراج الدین میردامادی، بی خبری مطلق از او و اظهار بی اطلاعی محسنی اژه ای از بازداشت این فعال سیاسی بر نگرانی ها دامن زده است. نگرانی ها بیشتر از آن روست که قاضی صلواتی برخلاف رویه قضایی و با پیش داوری تهدید کرده که می خواهد با صدور احکام سنگین، راه بازگشت فعالان سیاسی به کشور را سد کند.

به گزارش کلمه، بیش از ده روز از بازداشت سراج الدین میردامادی، روزنامه نگار اصلاح طلب می گذرد اما از پرونده ی وی هیچ اطلاعی در دست نیست. نگرانی ها درباره ی این فعال اصلاح طلب آنجا افزایش می یابد که طبق رویه ی این سال ها، وی حتی نتوانسته خانواده را از بازداشت خود با خبر کند.

بر اساس این گزارش وکیل میردامادی پس از پیگیری های فراوان موفق نشده پرونده ی وی را نه در دادگاه و نه در دادسرا رویت کند.

برادر سراج الدین میردامادی در صفحه فیس بوک خود با اعلام بی خبری مطلق خانواده از وی می نویسد: وکیل میرود دادگاه انقلاب می گویند پرونده را از دادسرا نفرستاده اند. باز میرود دادسرای اوین میگویند ما پرونده را فرستادیم. نمی دانیم از این پاس کاری و بلاتکیف نگهداشتن قصدشان چیست.

از دیگر سو سخنان روز گذشته ی محسنی اژه ای که با تکرار دوباره ی تهدیدها برای ممانعت از بازگشت فعالان سیاسی به کشور، خبر داده بود که یکی از افرادی که به ایران بازگشته در بازداشت به سر می برد، این سوال را مطرح می کند که سراج الدین میردامادی کجاست؟ و آیا اژه ای از بازداشت وی بی خبر است؟

گمانه زنی ها از سخنان وی حاکی از آن است منظور سخنگوی قوه قضاییه از یک زندانی، حسین نورانی نژاد است که بیش از یک ماه از بازداشت او می گذرد. و همین ادعا که صرفا یک بازداشت صورت گرفته، نگرانی ها را در بی خبری از وضعیت میردامادی دوچندان کرده است.

طی هفته های گذشته محسنی اژه ای بارها در سخنان خود تهدید کرده است که در صورت بازگشت فعالان سیاسی خارج شده از ایران با آن ها برخورد خواهد شد. وی همچنین تاکید کرده که برای تعدادی از فعالان به صورت غیابی پرونده تشکیل شده است.

این ادعاها در حالی است که طی ماه های گذشته و در دولت جدید بارها مسئولان امور خارجه و دولت از بازگشت نخبگان و فعالان به کشور استقبال کرده و خواستار بازگشت جوانان و سرمایه ها به وطن شده اند.

اما عملکرد متناقض دستگاه قضایی و سپاه در تشکیل پرونده ها و بازجویی های مکرر تعدادی از فعالان که به ایران بازگشته اند نشان از آن دارد که ایجاد فضای رعب و وحشت از بازگشت به کشور در دستور کار این نهادهاست.

گزارش کلمه مى افزاید: بازداشت کاظم برجسته در فرودگاه و انتقال از همان جا به بند ۳۵۰ زندان اوین و اجرای ۵ سال حکمی که در غیاب وی صادر شده، تشکیل پرونده ی غیابی و سپس بازداشت حسین نورانی نژاد یک ماه پس از بازگشت به ایران، بازداشت سراج الدین میردامادی پس از ماه ها بازجویی و تهدید به بازداشت، و صدور حکم غیابی و تشکیل پرونده ی جدید برای ساجده عرب سرخی، از نمونه های این برخوردهاست تا اعلام کنند همین سرنوشت در انتظار همه کسانی است که تصمیم دارند به کشور بازگردند و دستگاه قضایی با همکاری سپاه پس از پرونده سازی و تهدیدهای رسانه ای در صدد است که جوانان و سرمایه های انقلاب به کشور بازنگردند.

گزارش ها حاکی از آن است که قاضی صلواتی در دادگاه دو تن از فعالان سیاسی که تازه به ایران بازگشته اند تاکید کرده که با صدور حکم سنگین برای آنان راه بازگشت بقیه را خواهیم بست. وی همچنین تصریح کرده که نظام برای خروج این افراد از کشور هزینه پرداخته و امروز تمام توان خود را برای جلوگیری از بازگشت آنان خواهد کرد.

به نظر می رسد آنچه در پرونده سراج الدین میردامادی و حسین نورانی نژاد وضعیتشان را در دستگاه قضا سخت تر کرده، تاکید این دو فعال اصلاح طلب بر حضور مردم در عرصه ی انتخابات و تصمیم گیری برای سرنوشت کشور است.

اما نکته ی دیگری که در این بین حائز اهمیت است فشارهای غیرقانونی و غیرانسانی وارده بر خانواده ی فعالین سیاسی است که در بی خبری از بازداشت زندانیان سیاسی شان، بی گناه، متحمل سختی می شوند.

تنبیه و ایجاد فشار ناشی از بی خبری در مورد سراج الدین میردامادی تا آنجا پیش رفته که حتی خانواده نتوانسته اند از بازداشت، مرکز صادر کننده ی حکم بازداشت و محل نگهداری وی اطلاع حاصل کنند. امری که بارها در این سال ها مورد اعتراض واقع شده اما بی جواب مانده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com