مسوولان “انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران” می‌گویند که “وزارت کار” دولت حسن روحانی مهم‌ترین مانع برای بازگشایی این نهاد صنفی است و تاکنون به هیچ‌یک از نامه‌های این تشکل صنفی پاسخی نداده است.علی ربیعی

کامبیز نوروزی، دبیر کمیته حقوقی “انجمن صنفی روزنامه‌نگاران”، روز جمعه (۲۶ اردیبهشت-۱۶ می) به وب‌سایت “تدبیرخبر”، گفت که وزارت‌ کار در دوره‌ی علی ربیعی «درباره مسائل مربوط به روزنامه‌نگاران و تشکل صنفی از جهاتی حتی از وزارت کار دوره آقای جهرمی و دوره آقای شیخ‌الاسلامی نیز ضعیف‌تر عمل کرده است».

آقای نوروزی با تاکید بر این‌که “وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی” «ماه‌ها است که مسوولیت قانونی خود نسبت به انجمن روزنامه‌نگاران ایران را به “طاق نسیان” سپرده» و حتی «ساده‌ترین اخلاق اداری را هم رعایت نمی‌کند»، افزود که این وزارت‌خانه «نه به مکاتبات انجمن پاسخ می‌دهد و نه به تقاضاهای گسترده روزنامه‌نگاران وقعی می‌گذارد».

وی با ابراز تاسف شدید از این‌ وضعیت، خاطرنشان کرد: «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درست در نقطه مقابل وعده‌های آقای رییس جمهور ایستاده است.»

این حقوق‌دان هم‌چنین با اشاره به بیمه نبودن بسیاری از روزنامه‌نگاران، شرایط سازمان تامین اجتماعی را “بسیار نابسامان” توصیف کرد و گفت که «وزارت کار به شدت به نیازهای روزنامه‌نگاران بی‌توجه است» به گونه‌ای که «مسوولیت‌هایی را که به عنوان سازمان دولتی باید نسبت به روزنامه‌نگاران داشته باشد، فراموش کرده است».

کامبیز نوروزی، اسفندماه سال گذشته نیز طی سخنانی در “نشست تخصصی آزادی مسوولانه و تعطیلی رسانه‌ها” با تاکید بر این‌که «وزارت کار، تمام جامعه‌ روزنامه‌نگاران را به بازی گرفته است»، این وزارت‌خانه را «مسوول شکافی» معرفی کرده بود که «در صنف روزنامه‌نگاران شکل گرفته است».

در همین ارتباط، روز ۵ اردیبهشت‌ماه، بدرالسادات مفیدی، “دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران”، در گفتگو با وب‌سایت “تدبیرخبر” خبری با اشاره به «پس گرفته شدن شکایت وزارت اطلاعات از این انجمن» و «موافقت وزیر ارشاد با برگزاری مجمع عمومی» این نهاد صنفی، گفته بود: «کلید بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در حال حاضر در دستان وزیر کار دولت آقای روحانی است.»

وی افزوده بود که وزارت کار تا کنون به چهار نامه این انجمن، شامل دو نامه مبنی بر تقاضای برگزاری مجمع عمومی و درخواست برای هم‌کاری به منظور بازگشایی آن، پاسخی نداده است.

خانم مفیدی، آبان ماه سال گذشته نیز با انتقاد از “بی‌توجهی” وزارت کار دولت روحانی به نامه‌های این انجمن گفته بود که اعضای این تشکل صنفی با محمد جهرمی، وزیر کار دولت محمود احمدی‌نژاد دو ملاقات داشتند اما علی ربیعی، وزیر کنونی کار «به آن‌ها وقت ملاقات هم نداده است».

این‌ها در حالی است که علی ربیعی، روز ۲۸ فروردین ماه امسال، در اظهاراتی که خبر آن بعد از ساعاتی از خروجی برخی خبرگزاری‌ها از جمله “ایرنا” حذف شد، بدون نام بردن از “انجمن صنفی روزنامه‌نگاران”، از “فعالان عرصه خبر و رسانه” خواسته بود تا “تشکلی برای صنف قلم” راه‌اندازی کنند.

این سنگ‌اندازی‌های وزارت کار دولت یازدهم در حالی صورت می‌گیرد که حسن روحانی در نخستین کنفرانس خبری خود بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی در سال گذشته، وعده بازگشایی “انجمن صنفی روزنامه‌نگاران” در آینده‌ای نزدیک را داده بود.

گفتنی است “انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران” در مهرماه ۱۳۷۶ و پس از روی کارآمدن دولت اصلاح‌طلب محمد خاتمی تاسیس شد و پس از حدود ۱۲ سال، روز ۱۴ مردادماه ۱۳۸۸ و در جریان سرکوب اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آن سال، با حکم سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران، دفتر آن پلمپ، و فعالیتش متوقف گردید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com