یک جامعه شناس روز گذشته با اشاره به مشکلات امروز جامعه زنان در کشور به ایسنا گفته است: “زنان ایرانی دچار نوعی واماندگی شدهاند، چرا که بین الگوهای زندگی مدرن و سنتی قرار گرفتهاند که این وضعیت بسیار آسیبزاست.”
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، دکتر مهدی بیاتی با تأکید بر اینکه یکی از آسیبها در حوزه زنان کاهش تعهد و مسئولیتپذیری مردان نسبت به آنان است گفت:”این مورد یکی از دلایل افزایش طلاق نیز محسوب میشود.”
وی در ادامه با بیان اینکه زنان در محافل خصوصی خود در مذمت مردان گفتگو میکنند افزود:”همین کار موجب شکلگیری پاتوقهای ضد مرد و تقویت نگرشهای فمینیستی میان آنان میشود.”
رواج جشن طلاق
این جامعهشناس جشن طلاق را یکی دیگر از آسیبهای حوزه خانواده برشمرد و اظهار کرد: “برگزاری این جشن در کلانشهرها دیده میشود، به گونهای که زنان پس از طلاق ابراز خوشحالی میکنند. دستیابی به خوشگذرانیهای زودگذر اهمیت زیادی پیدا کرده است و در این شرایط زنان به راحتی طلاق می گیرند و از همسران خود تمکین نمیکنند. آنان از همسر خود به عنوان یک پز اجتماعی طلاق میگیرند و پس از جدایی دچار احساس تنهایی و افسردگی میشوند. البته مردان مطلقه نیز دچار آسیبهایی میشوند.”
بیاتی افزود: “مردان پس از طلاق محدودیتهای کمتری نسبت به زنان دارند و به علت زیاد بودن تعداد زنان مطلقه به راحتی افراد جدیدی را جایگزین همسرخود میکنند.”
اعتیاد روزافزون زنان
وی در ادامه با بیان اینکه اعتیاد در میان زنان رو به افزایش است، گفت: “آمار استعمال سیگار و قلیان در بین زنان رو به فزونی است و در صورت تداوم این وضعیت، نقش مادری کمرنگ و فرزندان دچار بیهویتی میشوند.”
این جامعه شناس درباره راهکار سامان دادن به این وضعیت اظهار کرد: “متاسفانه به آسیبها نمیپردازیم و همین امر موجب شده که به مسائل و مشکلات اجتماعی دچار شویم، اما کسی قصد ندارد این واقعیت را بپذیرد. فضای اجتماعی کشور فضای مناسبی نیست و آمار جرایم بین زنان رو به افزایش است. در این شرایط وقوع یک همنوایی اجتماعی برای برونرفت از این مشکلات ضروری است.”
وی برخورداری از خرد جمعی را در ساماندادن به مشکلات اجتماعی موثر دانست و تاکید کرد: “لازم است در قالب آموزش و ارائه راهکارهای درست از طریق رسانهها به ویژه صدا و سیما در جهت کاهش آسیبهای حوزه زنان بکوشیم، این در حالیست که این وسیله ارتباط جمعی گاهی اوقات به آسیبهای اجتماعی دامن میزند.”
بیاتی با اشاره به نقش آموزش و پرورش در کاهش آسیبهای اجتماعی اظهار کرد: “لازم است درسهایی در زمینه مهارتهای زندگی و سبک زندگی اسلامی- ایرانی در بین کتب درسی دانشآموزان بگنجانیم و با ایجاد کارگاههای آموزشی و اختیاری این موارد را آموزش دهیم.”
هجوم دخترانه به قلیان
از سوی دیگر خبرگزاری دولت نیز در گزارش اجتماعی روز گذشته خود با عنوان “هجوم دخترانه به قلیانَ- خطری زیر پوست خانواده ها” ضمن اشاره به استقبال بیش از پیش جامعه دختران ایرانی از حضور در قهوه خانه ها و استفاده از قلیان نوشت: “خروج حلقه های دود قلیان همراه خنده های معصومانه مات شده در پس انبوه دود بیش از گذشته به چشم می اید و این ناهنجاری را می توان در مراکز ییلاقی، تفرجگاه و برخی سفره خانه ها سنتی دید.”
ایرنا در ادامه مطلب خود ضمن اشاره به تاریخچه ای از پیدایش قهوه خانه در کشور، وضعیت فعلی را در قیاس با گذشته مطرح کرده و می نویسد:”جامعه سنتی در طول زمان لباس نو بر تن کرد و رنگ نو به خود گرفت، زمانه ای شد که برخی از جوانان شهر و روستا آرامش را در دود و دم جستجو می شود و قلیان دیگر جزه دکوراسیون منازل نیست و حال همدم و یار برخی از خانواده های ایرانی شده است. زنان در عرصه مصرف قلیان پا به پای مردان و بدون توجه به هشدارها رقابت می کنند به راستی چه آسان سلامتی حراج می شود؟”
فقدان تفریح، دلیل قلیان!
خبرگزاری دولت در بخش دیگر گزارش خود به حجم واردات کالاهای چینی در این خصوص اشاره کرده و می افزاید:”این روزها به لطف چینی ها و واردات بی رویه سال های گذشته، ظهور و وجود فروشگاه های عرضه لوازم و مواد قلیان در خیابانها خود نمایی می کند و مصرف اقسام مواد دخانی در اقشار مختلف مردم جامعه افزایش یافته است، بسیاری از مستعملان دخانیات و دخترانی که لب بر قلیان می زنند نگاه تفریحی به آن دارند و دلیل آن را نیز تنها نبود تفریح جایگزین برای آن می دانند و نکته جالب تر اینکه با توجه به آگاهی از آسیب ها و زیان های کشیدن قلیان روز بروز شاهد افزایش جمعیت مصرف کننده از آن هستیم.”
نظرات
این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر میکنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و میخواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نظر را بنویسید.