نگاهی به زندگی و آثار رضا قاسمی نویسنده ساکن پاریس 

   

رضا قاسمی نویسنده،آهنگساز و کارگردان ایرانی است که در سال ۱۳۶۵ به فرانسه مهاجرت کرده و در پاریس زندگی می کند. او که تحصیل کرده ی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است، در سال ۱۳۵۵ موفق به دریافت جایزه اول “تلویزیون ملی ایران” برای بهترین نمایشنامه به نام “چو ضحاک شد

رضا قاسمی نویسنده،آهنگساز و کارگردان ایرانی است که در سال ۱۳۶۵ به فرانسه مهاجرت کرده و در پاریس زندگی می کند. او که تحصیل کرده ی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است، در سال ۱۳۵۵ موفق به دریافت جایزه اول “تلویزیون ملی ایران” برای بهترین نمایشنامه به نام “چو ضحاک شد بر جهان شهریار” شد.

نمایشنامه های کسوف، آمد ورفت، نامه هایی بدون تاریخ از من به خانواده‌ام و بالعکس، و چاه در کارنامه کارگردانی او قرار دارند. او همچنین پس از انقلاب، سه نمایشنامه ی اتاق تمشیت،ماهان کوشیار و معمای ماهیار معمار را در ایران نوشت و کارگردانی کرد.

او علاوه بر این در زمینه آهنگسازی و نوازندگی سه تار هم فعالیت کرده است. «چهارده قطعه برای بازپریدن» یکی از آهنگ های ساخته اوست که با آواز سپیده رئیس‌السادات همراه است.

اما آنچه که پس از مهاجرت نام رضا قاسمی را بر سر زبان ها انداخت رمان معروف او با نام “همنوایی شبانه ارکستر چوب هاست” که در سال ۱۹۹۶در آمریکا و بعدها در سال ۱۳۸۱ در ایران به چاپ رسید و برنده بهترین رمان اول سال ۱۳۸۰ جایزه هوشنگ گلشیری و بهترین رمان سال ۱۳۸۰ منتقدین مطبوعات شد.

داستان در یک اتاق زیر شیروانی در آپارتمانی در پاریس اتفاق میفتد. اتاقی که در آن یک روشنفکر ایرانی که به فرانسه پناهنده شده به همراه چند فرانسوی و ایرانی تبعیدی زندگی می کند.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com