انتشار یک نشریه خوب و وزین برای دهه های متمادی و با یک هدف و رویکرد مشخص، اتفاقی است که در ایران بندرت اتفاق می افتد. ایرانیان حتی در تجربه ی مشارکت های اقتصادی طولانی مدت هم چندان موفق نیستند. اما وجود شرکت ها، موسسات و نشریات با سابقه ی بیش از صد سال در اروپا و آمریکا امری رایج است.

اولین شماره‌ی نشنال ژئوگرافیک منتشر شده در سال 1888

اولین شماره‌ی نشنال ژئوگرافیک منتشر شده در سال ۱۸۸۸

چندی پیش نشریه «نشنال ژئوگرافیک» به مناسبت صد و بیست و پنجمین سال انتشارش، عکس هایی از قاره‌های مختلف جهان را برای نخستین بار از بایگانی‌ خارج نمود و در یک کتاب سه جلدی در ۱۴۰۰ صفحه منتشر کرد. عکس‌هایی که خود بیانگر تاریخ تحول هنر عکاسی هم هستند.
۱۲۵ سال قبل، وقتی «انجمن جغرافیای ملی» اولین شماره را منتشر کرد، کسی گمان نمی کرد که این نشریه ی ساده، نه تنها فنون گزارشگری و هنر عکاسی را متحول می‌کند بلکه سهم بسزایی در تغییر بینش ما نسبت به اقوام و فرهنگ های بیگانه و طبیعت ایفا خواهد نمود.

نشنال ژئوگرافیک 1963

نشنال ژئوگرافیک ۱۹۶۳

این نشریه در آغاز کار، با روش ابتکاری «روزنامه نگاری با عکاسی» و با هدف « شناختن و شناساندن جهان » رویکردی مثبت نسبت به اقوام و فرهنگ ها داشت. اما از دهه ۱۹۶۰ به بعد گزارش های انتقادی در زمینه های اجتماعی و مشکلات زیست محیطی نیز منتشر نمود. بدین ترتیب بنظر می آید که دیگر آن هدف اولیه ی موسسان در اولویت قرار ندارد و یا به شکلی متفاوت تر پیگیری می شود. اکنون حفظ جهان و میراث طبیعی و فرهنگی‌اش در کانون‌ توجه‌اش قرار دارد.

«انجمن جغرافیای ملی» تاکنون بیش از ۱۰ هزار سفر اکتشافی و پژوهش‌های علمی را حمایت کرده است. برخی از این کاوش‌ها و پژوهش‌ها در تاریخ ثبت شده‌اند. از جمله سفر اکتشافی رابرت پری به قطب شمال، کشف «ماچو پیچو» محوطه‌ی باستانی به جای مانده از دوره اینکاها در کشور پرو، توسط هیرام بینگهام و کاوش‌های زیردریایی رابرت بالارد که به کشف بقایای کشتی تایتانیک انجامید.
«نشنال ژئوگرافیک» در ابتدا، مخاطبان خود را در میان بخش اندکی از نخبگان جستجو می کرد. اما اکنون با تیراژ چند میلیون نسخه ای به چندین زبان مختلف در جهان منتشر می شود.

persia: Ancient Soul of Iran

persia: Ancient Soul of Iran

در ایران نیز نسخه فارسی آن با عنوان «گیتانما» منتشر می‌شود. بابک نیکخواه بهرامی، سردبیر «گیتانما»، تاکنون ۱۶ شماره انتشار داده است. از میان عکاسان ایرانی نیز رضا دقتی، عکاس شناخته‌شده، با نشریه «نشنال‌ژئوگرافیک» همکاری می‌کند. این نشریه شماره‌ی آگوست ۲۰۰۸ خود را به «ایران» با عکس‌هایی از نیوشا توکلیان اختصاص داد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com