در اواسط بهمن ماه سال گذشته ۵ مرزبان ایرانی در منطقه جکیگور استان سیستان و بلوچستان گروگان گرفته شدند، در پی انتشار این خبر گروه جیش‌العدل با انتشار تصاویری در توییتر خود مسوولیت ربوده شدن این مرزبانان را برعهده گرفت و دلیل این اقدام را اظهارات مصباح یزدی یکی از مراجع تقلید مبنی بر توهین به خلیفه سوم اهل تسنن بیان کرد. در تاریخ ۴ فروردین خبری بر روی توییتر گروه جیش‌العدل مبنی بر کشته شدن یکی از سربازان با نام جمشید دانایی فر منتشر شد.

این اولین اقدام این گروه در این سال‌ها نبوده است، سوم آبان ماه سال ۹۲ این گروه به مرزبانان هنگ سراوان در استان سیستان و بلوچستان حمله کردند و حدود ۱۴ نفر از مرزبانان را کشتند و شش مرزبان دیگر زخمی و حدود سه مرزبان دیگر ربوده شدند، حاکمیت ایران هم به تلافی این حمله ۱۶ مخالف بلوچ را اعدام کرد.

 

هدف راه اندازی گروه‌های تروریستی

استفاده از خشونت و تهدید برای ترساندن یا اجبار برای اهداف سیاسی راتروریسم می‌گویند. تروریست یا ترورگر فرد یا گروهی است که از مکتب ترور یا تروریسم پیروی می‌کند. تروریست‌ها معمولا برای تبلیغ ایدئولوژی خود و یا برای مقابله به مثل کردن با کشور دشمن خود دست به کشتار و ترور مردم می‌زندتا با ایجاد ترس و وحشت در جامعه به خواسته‌های خود برسند.

گروهک‌های تروریستی به گروه‌هایی  گفته می‌شوند که با اعمال خشونت برای ترساندن مردم و نا‌امنی در منطقه  به‌عنوان یک راه برای رسیدن به مقاصد سیاسی و اقتصادی استفاده می‌کند. در ادامه نحوه شکل‌گیری گروه‌های تروریستی و اقداماتی که تا کنون انجام دادند را خواهید خواهند.

گروه تروریستی جندالله

یک گروه شبه نظامی بلوچ است که در سال ۱۳۸۲ اعلام موجودیت کرد و هدف خود را تلاش برای تامین حقوق مذهبی و قومی قوم بلوچ و اهل‌سنت استان سیستان و بلوچستان ایران اعلام، اما تاکید داشت که «یک گروه جدایی‌طلب» نیست. عبدالمالک ریگی که خود اهل یکی از طایفه‌های بلوچ به نام ریگی و سنی مذهب است رهبری این گروه را برعهده داشت. جندالله توسط وزارت امور خارجه  آمریکا در سال ۲۰۱۰ این گروه را به فهرست گروه‌های تروریستی خود اضافه کرد و هم‌چنین جمهوری اسلامی ایران نیز جندالله را به عنوان یک گروهک تروریستی می‌داند.

عبدالمالک ریگی رهبر این گروه در تاریخ ۴ اسفند ۱۳۸۸ توسط وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران دستگیر شد و در۳۰ خرداد ۱۳۸۹ به دارآویخته شد. پس از آن جندالله محمد ظاهر بلوچ را به عنوان جانشین وی معرفی کرد، اما به دلیل اینکه دولت ایران بعد از دستگیر عبدالمالک ریگی پیشنهاد عفو عمومی به شرط خلع سلاح اعضای گروه و دست کشیدن از مبارزه مسلحانه داد. در اردیبهشت ۱۳۸۹ حدود ۱۱۰ نفر از اعضا این گروه این پیشنهاد را پذیرفته و تسلیم شدند.

اقدامات گروه جندالله

در طول عمر گروه جندالله حدود ۲۳ عملیات انجام دادند، که بیش از ده‌ها تن از افراد نظامی و غیر‌نظامی را به گروگان گرفتند و یا این‌که آن‌ها را کشتند. در این عملیات‌ها گروه جندالله برای تحویل گروگان‌ها درخواست‌های مالی یا سیاسی خود را مطرح می‌کرد از مهم‌ترین این عملیات‌ها می‌توان به حادثه تاسوکی، بمب‌گذاری‌های زاهدان در سال‌های ۱۳۸۵ و۱۳۸۸،  انفجار درمنطقه پیشین ۱۳۸۸ اشاره کرد. در این لینک جدولی از عملیات‌های انجام شده توسط گروه جندالله ارائه می‌شود.

پس از دستگیری عبدالمالک ریگی رهبر جندالله درسال ۸۸ و اعدام او در سال ۸۹ هم‌چنین تسلیم شدن حدود ۱۱۰ نفر از اعضا این گروه طبیعتا ضرباتی که جمهوری اسلامی به تشکیلات جندالله وارد کرد باعث شد که این گروه دیگر نتواند تحت تشکیلات قدیمی جندالله خود را سازماندهی کنند، به همین دلیل جندالله به دوگروه حرکت انصار ایران و جیش العدل تقسیم شد.

گروه تروریستی حرکت انصار ایران

یکی از گروه‌های منشعب شده از گروه جندالله  بوده است که پس از دستگیری عبدالمالک ریگی و انفعال در میان سایر اعضا این گروه از آن جدا شده  در آذر ماه ۱۳۹۰ با نام حرکت انصار ایران اعلام موجدیت کرد. این گروه قریب به یک سال بعد از اعلام موجودیتش نتوانسته بود عملیاتی انجام دهد تا این‌که در مهر ماه سال ۱۳۹۱عملیاتی در چابهار صورت گرفت و گروه حرکت انصار ایران مسئولیت آن را برعهده گرفت، این عملیات که با نام رعد۱ و در اطراف محل برگزاری نماز جمعه چابهار در مسجد امام حسین زاهدان صورت گرفته بود باعث کشته شدن یک دانش آموز سنی، یک دانشجوی شیعه و زخمی شدن تعدادی از مردم شد.

 به همین دلیل است که عبدالستار دوشوکی، رییس مرکز مطالعات بلوچ-لندن معتقد است: «این گروه‌ها در داخل بلوچستان ایران پایگاه مردمی ندارند، چون شدیدا به دنبال جنگ، درگیری و نفاق بین سنی و شیعه هستند.» وانگهی آن‌ها در کشتار جمعی خودشان هم خبر‌گی ویژه‌ای دارند. مردم با بمب‌گذاری انتحاری شدیدا مخالف هستند و آن را بهترین شیوه برای احقاق حقوق مردم اهل سنت و مردم بلوچ نمی‌دانند. احتمال نزدیکی حرکت انصار ایران  و جیش الحسین(در ایران) به گردان‌های انصار الاسلام و لشکر جیش‌المسلمین (در سوریه) یا حتی احتمال نزدیکی به جبهه النصره وابسته به القاعده ( با توجه به ادبیات مشترک مانند حکومت رافضی صفوی که نسبت به رژیم جنایتکار اسلامی اطلاق می‌کنند و اعتقاد به عملیات استشهادی) را دارند.

گروه تروریستی جیش‌العدل

تفاوتی که گروه جیش‌العدل یکی دیگر از گروه‌های منشعب شده از گروه جندالله که سلفی مذهب و بلوچ می‌باشد که با نظام جمهوری اسلامی ایران به مبارزه مسلحانه می‌پردازد. این گروه بعد از نابودی جندالله، با سازمان‌دهی  منسجم‌تر برخی از اعضای آن، شروع به فعالیت و در مرداد ماه سال ۱۳۹۱ با نام جیش‌العدل اعلام موجودیت کرد.

جندالله هیچ‌گاه نتوانست این چنین اخبار و معادلات ایران را معطوف خود کند. این همان موضوعی است که ثابت می‌کند جیش العدل یک گروه تروریستی ساده نیست. رهبری این گروه را عبدالرحیم ملازاده ملقب به «صلاح‌الدین فاروقی» فردی از اهالی راسک به عهده دارد.این جریان اسلامی اولین عملیات خود را در آبان ۱۳۹۲ انجام داد.

 عبدالرحیم ملازاده معروف به أبو المنتصر البلوشی یا دکتر ملازاده  نویسنده، پژوهش‌گر و از عالمان سنی سیستان است. وی از مبارزان با جمهوری اسلامی ایران و از مجریان و پایه گذاران شبکه وصال فارسی می‌باشد و برادر عبدالعزیز ملازاده است عبدالعزیز ملازاده سرباز – مشهد از علمای اهل سنت، عضو مجلس خبرگان قانون اساسی و برادر عبدالرحیم ملازاده  است.

 وی در سال ۱۹۷۹ میلادی در دانشگاه اسلامی مدینه قبول شد. برای تکمیل تحصیلات به دمشق رفته و در سال ۱۹۸۴میلادی از دانشکده شریعت دانشگاه دمشق فارغ التحصیل شد. فوق لیسانس را از دانشکده امام اوزاعی در بیروت گرفته و پایان نامه‌ای با عنوان: «تحول الفکر الإسلامی فی إیران من السنه إلی الشیعه خلال العهد الصفوی» نوشت.

وی هم‌چنین مؤسس «جامعه اهل سنت ایران» در لندن می‌باشد. احتمال نزدیکی جیش‌العدل (در ایران) به لشکرتوحید و گردان‌های فاروق و لشکر داوود (در سوریه) بسیار زیاد است. سبک ساخت ویدئوهای عملیات‌های جیش‌العدل بسیار به ویدیوهای لشگر داوود شبیه است.

اقدامات گروه جیش‌العدل

این گروه عملیات خود را به طور رسمی از آبان ماه سال ۱۳۹۲ آغاز کرد، اما دو ادعای دیگر نیز دارد مبنی بر کشته شدن ده‌ها پاسدار در ۴ شهریور ۱۳۹۱ و کشتن ۱۰عضو سپاه‌ پاسداران در ۱۸ مهر ماه ۱۳۹۱ که هیچ گونه سندی برای این ادعا وجود ندارد. اما حمله به یک گشت مرزبانی در منطقه سراوان که منجر به کشته شدن ۱۴ نفر از اعضا پلیس مرزبانی و مجروح شدن ۷ تن از آنان شد. هم‌چنین ۳ نفر از آنان ربوده و توسط این گروه به خاک پاکستان برده شدند. دلیل این حمله حمایت از جوانان بلوچ و همچنین مداخله ایران در جنگ سوریه عنوان شد.

ادعای دیگر این گروه مبنی بر سرنگونی بالگرد ایرانی در ۵ آذر ماه ۱۳۹۲ در منطقه سراوان است هر چند که مقامات ایرانی این حادثه را نقص فنی بالگرد عنوان کردند.

جیش‌العدل در بهمن ۱۳۹۲ پنج مرزبان ایرانی را در نزدیکی مرز ایران و پاکستان ربوده و مدتی بعد عکسی از آن‌ها را نیز منتشر ساخت. بعدها گزارش قتل یکی از مرزبانان و تهدیدهای جیش‌العدل مبنی بر قتل چهار مرزبان دیگر منتشر شد. جیش‌العدل در مقابل آزادی ربوده‌شدگان، خواستار آزادی پنجاه عضو زندانی این گروه، دویست نفر از شهروندان سنی مذهب زندانی در ایران و پنجاه نفر از زنان سنی، شده بود که به گفته جیش‌العدل در سوریه در بازداشت سپاه پاسداران بوده‌اند. اما با پا در میانی علمای اهل سنت و معتمدین محلی و بدون پرداخت هیچ گونه امتیازی از طرف جمهوری اسلامی ایران ۴ مرزبان دیگر آزاد شدند.

تمامی این اتفاقات که توسط گروه‌های ارتجاعی و سلفی مذهب صورت می‌گیرد توجیه ناپذیر است و حتی توسط بسیاری از علما و مردم اهل تسنن نیز تایید نمی‌شود اما در این میان حاکمیت به دلیل سیاست‌های اشتباهی که در برخورد با اهل تسنن دارد و اختلافاتی که در بین شیعه وسنی رواج می‌دهند مقصر بروز چنین اتفاقاتی است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com