canoonmodafeanhoghooghbasharکانون مدافعان حقوق بشر که ریاست آن‌ بر عهده شیرین عبادی است درادامه گزارش های ماهانه خود به برسی‌ وضعیت حقوق بشر در ایران در فروردین ماه ۱۳۹۳ پرداخت.
کانون مدافعان حقوق بشر در گزارش خود با اشاره به اتفاق روز ۲۸ فروردین ماه ۱۳۹۳ در بند ۳۵۰ زندان اوین که زندانیان محبوس در این بند به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، خواستار محاکمه ضاربان زندانیان شد.
این سازمان مردم نهاد، شیوه اتخاذ شده در برخورد با زندانیان را مغایر با سیستم حقوقی ایران دانسته، بنابراین آن را مصداق بارز سوء استفاده از قدرت اداری و انتظامی عنوان کرده است. از همین رو اخراج آنان از خدمات دولتی را خواستار شده است.
در گزارش کانون مدافعان حقوق بشر که به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر می شود، در سه بخش “حقوق مدنی و سیاسی و فرهنگی”، “حقوق اقتصادی و اجتماعی” و “میراث فرهنگی و محیط زیست” به بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران پرداخته شده است.
به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، متن گزارش ماه فروردین ۱۳۹۳ کانون مدافعان حقوق بشر که در اول اردیبهشت ماه ۱۳۹۳منتشر شده، به شرح زیر است:

گزارشی مختصر از وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه فروردین ۱۳۹۳
مقدمه
در اولین ماه سال ۱۳۹۳، ملت ایران شاهد وقایعی ناخوشایند در حوزه حقوق بشر بود که از نبود درایت در بین مسئولان مربوطه حکایت دارد. از لغو مرخصی زندانیان سیاسی در پی صدور قطعنامه پارلمان اروپا مبنی بر محکومیت ایران به نقض حقوق بشر تا تعلل در آزادسازی مرزبانان ایرانی تا اعدام های صورت گرفته، همه و همه نشان از آن دارد که متأسفانه نقض حقوق بشر همچنان بصورت سیستماتیک و مستمر ادامه دارد.
اما دردناک تر از همه اتفاقی بود که روز پنجشنبه ۲۸ فروردین ماه در بند ۳۵۰ زندان اوین که محل نگهداری زندانیان سیاسی و عقیدتی است، رخ داد. در آن روز بیش از ۱۰۰ نفر مأمور که بر اساس اظهارات زندانیان متشکل از مأموران زندان، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه پاسداران بوده اند، به شکلی غیر متعارف و به بهانه بازرسی از سالن های بند ۳۵۰ به زندانیان محبوس حمله کرده و سپس آنان را مورد ضرب و شتم قرار داده اند تا حدی که بیش از ۳۰ تن از زندانیان، مجروح و مضروب شده اند.
زندانیان سیاسی که شاهد چنین برخوردی بودند با خواندن سرود، اعتراض خود را نسبت به رفتار غیر قانونی مأموران اعلام می کنند که مسئولان زندان برای آرام کردن فضای زندان، ۳۲ نفر از زندانیان محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین را به زندان انفرادی منتقل می کنند. هنگام انتقال زندانیان به سلول های انفرادی، مأموران باتوم به دست با تشکیل تونلی در سالن منتهی به خروجی بند ۳۵۰، آنان را با باتوم به خصوص از ناحیه سر و صورت مورد ضرب و شتم قرار دادند که به همین علت تعداد بیشتری مجروح شدند.
همه این اتفاق ها در حضور سرهنگ امانیان، مسئول کل حفاظت زندان های تهران و قبادی، مسئول حفاظت زندان اوین صورت گرفته است. به گفته زندانیان سیاسی از بیست سال قبل تاکنون چنین برخورد بدون دلیل و خشنی با زندانیان صورت نگرفته است. انتقال برخی از زندانیان مجروح به بیمارستان خارج از زندان اوین نشان می دهد که جراحت زندانیان شدید بوده است. هر چند ابتدا مأموران زندان از اعزام مجروحان به درمانگاه زندان خودداری کرده و فقط مقداری وسایل پانسمان در بین آنان توزیع کردند.
شیوه رفتار با زندانیان در سیستم حقوقی ایران کاملاً مشخص و معین است اما رفتار مأموران در روز ۲۸ فروردین ماه ۱۳۹۳ مصداق بارز سوء استفاده از قدرت اداری و انتظامی بوده است بنابراین مرتکبین باید از خدمات دولتی اخراج و به دلیل ارتکاب جرم، محاکمه شوند؛ در غیر این صورت در آینده نیز شاهد رفتارهای فراقانونی خواهیم بود.
علاوه بر مطالب فوق، خلاصه ای از وضعیت نقض حقوق بشر در ایران در فروردین ماه ۱۳۹۳ در پی می آید. این گزارش بر مبنای اطلاعاتی است که در سایت ها و رسانه های مختلف درج شده و صحت آن به احراز رسیده است و در سه بخش و به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر می شود.

وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه فروردین ۱۳۹۳
بخش اول – حقوق مدنی، سیاسی و فرهنگی
الف- وضعیت فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی
۱) در این ماه حدود ۲۱ نفر بازداشت شدند که بازداشت شدگان عبارتند از: رویا صابری ‌نژاد نوبخت- شهروند بریتانیایی ایرانی تبار-، عمار عبیات، محمود عبیداوی، عبدالکریم زرگانی، جابر صخراوى، جاسم زرگانی، محمد زرگانی، حسین زرگانی، عارف صرخى، مهدى حلفى، علی دبه حویزه و رضا زرگانی- ۱۱شهروند اهوازی- و صابر شیخ عبدالله- دانشجو- و مسعود جوادی، نامق دلدل، محمود رسولی زاده، محمد محمدی، ابراهیم رسولی، عبدالرحیم چانه و سوران فاتحی- هفت شهروند اهل سنت. همچنین مقام مسئول در نیروی انتظامی استان کرمان از بازداشت یک دانشجو، بدون ذکر نام به اتهام فروش فیلتر شکن خبر داد.
لازم به تذکر است که چند نفر از افراد بازداشت شده پس از چند روز با تودیع وثیقه بصورت موقت تا روز محاکمه از زندان آزاد شدند.
۲) محسن قشقایی زاده- فعال مدنی- برای گذراندن شش ماه حبس، نواخلوصی- شهروند بهایی- برای گذراندن ۴ سال و نیم حبس و نیکا خلوصی- شهروند بهایی- برای گذراندن شش سال حبس خود بازداشت و به زندان منتقل شدند.
۳) نصرالله لشنی- فعال مدنی- به ۶ سال زندان و ۲ سال محرومیت از فعالیت، ۵ فعال کارگری به نام های جمال مینا شیرى و هادى تنومند هر یک به سه سال و نیم زندان و قاسم مصطفى پور، ابراهیم مصطفى پور و محمد کریمى هر یک به ٢ سال زندان، محسن رحمانی- فعال مدنی- به ۷ سال زندان و امیر میرزایی‌حکمتی- ایرانی،آمریکایی- در دادگاه تجدید نظر به ده سال زندان محکوم شدند.
۴) مصطفی تاجزاده که دوران حبس خود را در زندان می گذراند، دوباره با اتهامی جدید مواجه و به دادگاه احضار شد. محمد نوری- فعال مذهبی- به دادگاه ویژه روحانیت مازندان احضار و با سپردن وثیقه آزاد شد. ۷ فعال کارگری به نام های حسن سعیدی، مرتضی کمساری، علی رضاپور، مصطفی غلامی، حسین زندش، حمزه مظفری و محمد رضا زینبی جهت بازپرسی به دادسرا احضار شدند. انور خضری، کامران شیخه و خسرو بشارت- سه زندانی اهل سنت- در دادگاه مورد محاکمه قرار گرفتند. شاهین دادخواه- زندانی سیاسی- بار دیگر اتهامی جدید به وی تفهیم شد. نسرین ستوده به اداره اطلاعات شهر دزفول احضار شد.

ب- وضعیت حقوق فرهنگی
۱) حسین زمان، خواننده- علت ندادن مجوز به انتشار آثارش از سوی نهادهای مربوطه را ارادت و علاقه به میرحسین موسوی اعلام کرد.
۲) رییس سازمان نوسازی و تجهیز آموزش و پرورش از نیاز کشور به ۳۰ هزار کلاس درس و وجود ۶ هزار پروژه نیمه تمام در سطح کشور خبر داد.
۳) معاون آموزش سازمان نهضت سواد آموزی کشور از بی سوادی کامل نه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در ایران خبر داد.
۴) معاون آموزشی وزارت بهداشت از محدودیت پذیرش دانشجویان دختر در سال تحصیلی جاری در رشته های پزشکی خبر داد.

پ- سایر موارد نقض حقوق بشر
۱) در این ماه تعداد ۵ نفر اعدام شدند. اسامی اعدام شدگان که نام کامل برخی از آنان مشخص نشده است ولی مقام های قضایی یا رسانه های وابسته به دولت ایران یا سایت های خبری اعدام آنها را تأیید کرده اند، به شرح زیر است: سمکو خورشیدی در کرمانشاه اعدام شد. «ابراهیم» در زندان وکیل آباد مشهد اعدام شد. سایت های خبری اتهام او را قتل عمد عنوان کردند. «ق.ش» در ساوه اعدام شد. خبرگزاری ایرنا اتهام این فرد را قتل عمد عنوان کرد. دادگستری کل استان اردبیل از اعدام یک نفر در اردبیل به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر و دادگستری کل استان هرمزگان از اعدام «الف. م» در بندرعباس به اتهام قتل خبر دادند.
۲) حکم اعدام محمد عبداللهی و مصطفی سلیمی- دو فعال سیاسی- تایید شد. دادستان عمومی و انقلاب زاهدان از تائید حکم اعدام سه نفر به اتهام ترور دادستان زابل در دیوان عالی کشور خبر داد. همچنین خبرگزاری ایسنا از صدور حکم قصاص برای دو متهم اسیدپاشی خبر داد.
۳) وضعیت زندانیان سیاسی هم چنان ناگوار گزارش می شود به گونه ای که تعدادی از آنان مانند میرحسین موسوی، زهرا رهنورد، علی مرادی، مریم شفیع پور، یعقوب ملکی و اصغر قطان بیمار هستند که نسبت به درمان و معالجه آنها اقدامی جدی صورت نگرفته است.
۴) علی معظمی فرد از دراویش از محل کار خود اخراج شد. صلاحیت سید جواد مرتضوی از دراویش برای عقد قرار داد پیمانکاری رد شد. محل کسب افراسیاب سبحانی، زندانی بهایی پلمپ شد. همچنین مازیار ملاکی، شهروند بهایی از دانشگاه اخراج شد.
۵) تجمع مردمی در مقابل سفارت پاکستان در اعتراض به گروگان گیری مرزبانان کشور از سوی گروه جیش العدل به دلیل مخالفت نهادهای مسئول و نیروی انتظامی برگزار نشد و جمعی بازداشت شدند.
۶) خانواده های برزان سقرالله‌زاده، تیمور نادری‌زاده، وریا قادری‌فرد، فرشید ناصری، کیوان مومنی فرد- ۵ زندانی محکوم به اعدام- اعلام کردند که به وکلای مدافع اجازه دسترسی به پرونده‌های محکومان داده نشده است.
۷) پس از حضور دانشجویان منتقد در جلسه سخنرانی سعید جلیلی، نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی در دانشگاه امیر کبیر و بیان شعارهای اعتراضی دانشجویان مبنی بر آزادی زندانیان سیاسی، تعدادی از دانشجویان از جمله علیرضا محسنی گویا، احسان حمیدی، امیرحسین علی بخشی، وحید دولت آبادی، سمانه زرکوب، سجاد زارع زاده و پویا اربابی به کمیته انضباطی احضار شدند.

بخش دوم – حقوق اقتصادی و اجتماعی
۱) وضعیت اقتصادی در ایران همچنان نامناسب گزارش می شود؛ به گونه ای که پرداخت دستمزد ۸۰ کارگر کارخانه «فولاد سازان فرآیند» دو ماه، پرداخت حقوق و بیمه ۸۰ کارگر کارخانه «فرش پارس» ۴ ماه، پرداخت حقوق ۱۲۷ کارگر کارخانه «نو‌‌‌‌‌‌پوش» ۹ ماه، پرداخت حقوق کارگران تعاونی آبداران ۹ماه و پرداخت دستمزد ۱۴۸ کارگرکارخانه «کاشی گیلانا» بیش از ۱۳ماه به تعویق افتاده است.
۲) با تعطیلی موقت کارخانه ریسندگی «نیک نخ»، ۵۰ کارگر این کارخانه بیکار شدند. همچنین ۲۰ کارگر شرکت پیمانکاری «مهتاب دشت» تعدیل و نزدیک به ۵۰۰ نفر از کارکنان شرکت ساخت تلفن همراه جی‌ا‌ل‌یکس از کار اخراج شدند. همچنین قرار داد محمود نامدار، عبدالرضا نطاق، اسلام اخلاصی، عامد وفاپور و زین العابدین خرمده- ۵ کارگر متخصص کارخانه سیمان لارستان به دلیل آنکه حاضر نشدند تا عنوان شغلی آن‌ها به کارگر ساده تغییر یابد در سال ۹۳ تمدید نشد.

بخش سوم- میراث فرهنگی و محیط زیست
اخبار منتشر شده از میراث فرهنگی و محیط زیست در فروردین ماه نیز همچنان نشان از نامناسب بودن وضعیت این حوزه دارد.
۱) براساس نتایج تحقیقات دانشگاه صنعتی شریف از «کیفیت بنزین و دیزل تهران»، میزان گوگرد موجود در بنزین و دیزل نمونه برداری شده از ۱۰ جایگاه سوخت رسانی در تهران که شامل بنزین و دیزل معمولی و نیز سوخت معرفی شده تحت عنوان یورو ۴ است به شدت با استانداردهای تعریف شده فاصله دارد و این میزان در بنزین معمولی و یورو ۴ تا ۲۰ برابر و در دیزل تا بیش از ۸۰۰ برابر میزان استاندارد بوده است.
۲) رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس اعلام کرد که بررسی وضعیت تالاب‌ها تا پایان سال ۹۲ نشان می‌دهد که ۴۰ تالاب موجود در کشور، از ۲۰ تا ۸۰ درصد خشک شده‌اند.
۳) مدیر کل مدیریت بحران استان لرستان از قطع شدن آب در تابستان امسال در برخی از شهرستان های استان خبر داد.
۴) بخشی از قلعه تاریخی گلباف کرمان ریزش کرد و همچنین بخشی از اثر ملی حمام صفویه در شهرستان کاشان و بخشی از باغ و عمارت بدیع الحکما در همدان تخریب شدند.
۵) با عبور خط ۶ متروی تهران از زیر چهار بنای تاریخی دژ رشکان، چشمه علی، برج طغرل و ابن بابویه امکان آسیب رسانی به بناهای مذکور وجود دارد زیرا زیرساخت و ریشه این بناهای تاریخی داخل زمین است و عبور قطارهای مترو به شاکله بنا آسیب می زند.
۶) خانه صادق هدایت- نویسنده مشهور ایرانی- که هم اکنون در تصرف بیمارستان امیراعلم تهران است تبدیل به زباله دانی شده و هر لحظه بیم تخریب آن می رود.

خاتمه
در پایان بار دیگر یادآور می شویم که رفتار مقام های مسئول با زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران نه تنها با ضوابط حقوق بشر سازگار نیست بلکه حتی بر خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران نیز است. بر همین اساس در خصوص رفتارهایی شبیه آنچه که در روز ۲۸ فروردین ماه ۱۳۹۳ در بند ۳۵۰ زندان اوین اتفاق افتاد باید به مسئولان مربوطه که نظاره گر چنین اعمال غیر انسانی بوده اند، اعلام کنیم که حداقل به قوانین خود پای بند باشید.

شیرین عبادی
رییس کانون مدافعان حقوق بشر
اول اردیبهشت ۱۳۹۳

توضیح: علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشر در خصوص این گزارش به سایت ها و خبرگزاری های زیر مراجعه کنند: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا)، خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، خبرگزاری فارس، خبرگزاری مهر و باشگاه خبرنگاران جوان و سایت های کانون مدافعان حقوق بشر، مرکز حامیان حقوق بشر، جرس، الف، کمیته گزارشگران حقوق بشر، ندای آزادی، بازتاب، هرانا، قانون، کلمه، محبت نیوز، سنی آنلاین، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، مجذوبان نور، ملی- مذهبی، موکریان، ندای سبز آزادی، رادیو زمانه، رادیو فردا و بی بی سی.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com