Image 2(1)مقاله حاضر که در سایت جدلیه منتشر گردیده، تحلیلی‌ست بر ادعاهای مبتنی بر وقوع یک انقلاب خاموش در ایران. ادعاهایی که با ارجاع به شیوه‌ی زندگی جوانان و به‌خصوص زنانِ خوش آب و رنگ ایرانی، و بازنمایی آن- غالباً توسط رسانه‌های انگلیسی زبان و در قالب عکس و فیلم- جریانی زیرپوستی در مخالفت با حاکمیت را در حال پیشروی می‌داند.
نویسندگان این مطلب به درستی به سه نکته‌ی اساسی در ارتباط با این موضوع اشاره می‌کنند:

یک- بدن زن همچون عرصه‌ی نمادین جامعه: در چنین بازنمایی‌هایی، زن دگربار عرصه‌ای برای سنجش ارزش‌ها و درونیات جامعه محسوب می‌شود. همان‌طور که در گفتمان جمهوری اسلامی بدنِ زن، حجاب و دیگر مسائل مربوط به آن، حوزه‌ای کلیدی برای نمایش ارزش‌ها و کرامت جامعه است که به طرق مختلف در حفظ آن کوشش می‌شود، نمایش شادمانه‌ی زنان جوان در رسانه‌های انگلیسی زبان نیز حامل این تفکر است که بدن زن انعکاس‌دهنده‌ی موقعیت ارزشی یک جامعه و عنصر تمایزبخش فرهنگ است. به عبارت دیگر، در این شیوه‌ی بازنمایی پوشش و منش غربی و مدرنِ زنان لاغر، زیبا، و شیک‌پوش ایرانی گویی بر گرایشات و سبک زندگی جامعه‌ی ایران دلالت می‌کند.

دو- رمانتیزه کردنِ مقاومت: رومانتیزه‌کردن مقاومت و فروکاهی آن به شیوه‌های روزانه‌ی زندگی، در اصل مقاومت را از هرگونه معنایی خالی می‌کنند. خلط مبحث میان مقاومت و فاعلیت فردی، اولا فاعلیت را به مواردی محدود می‌سازد که در آن‌ها عملی خلاف قانون یا عرف انجام شده باشد. به‌علاوه، این نگرش با همسو پنداشتنِ باور درونیِ افراد و ظاهر بیرونی آن‌ها، به این فرض دامن می‌زند که افرادی که بی‌حجاب/بدحجاب هستند مخالف رژیم بوده و کسانی که حجاب عرفی را رعایت می‌کنند لزوما با حکومت فعلی موافق هستند.

سه- سرمایه و فرهنگ مصرفی: اشتباه گرفتنِ فاعلیت به جای مقاومت، عوامل مهم دیگری که در قوت‌گرفتن این شیوه‌های پوشش و زندگی مؤثرند را نیز نادیده می‌گیرد. از جمله‌ی این عوامل نقش قدرت مالی مصرف‌کنندگان، منطق بازار مد، و فرهنگ مصرف‌گرایی جهانی به عنوان شیوه‌ای از کسب هویت اجتماعی است. این مصرف‌گرایی که همراه با اصلاحات نئولیبرالی در دو دهه‌ی گذشته در جامعه ایرانی رواج پیدا کرده است، به پیروی از فرهنگ مصرفی، هویت اجتماعی را به شکل کالایی قابل فروش در بازار عرصه می‌کند و سعی بر ارضا میل افراد در حفظ و نمایش تمایزات فردی و طبقاتی از طریق ارائه‌ی گزینه‌های متنوع‌ کالاهای مصرفی، از جمله پوشاک دارد.

مطلب اصلی بزبان انگلیسی را در این سایت می توان خواند:

http://www.jadaliyya.com/pages/index/17174/a-fashionable-revolution_veiling-morality-and-cons

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)