دادخواهی برای رهائی

ای انسانها، ای انسانها، بفریاد ناموس انسانیت انسان برسید که الحق و الانصاف، در کابوسِ جنایتکارانِ حاکمِ در قرن بیست و یکم همه چیز می‌باشد و می‌گنجد، جز ناموس انسان وانسانیت. در خواب وخیال سردمداران در طرفداری از حقوق بشر همه چیز می‌باشد مگر وجدان انسانی. انسانها را فدای خود می‌کنند. برای رسیدن به مقاصد شوم خود از هیچ جنایتی دریغ نمی‌کنند، بقول پطروس غالی‌، وجود دادگاههای بین المللی خود تأیید کننده‌ی این جنایات جباران منحط از مرز و حیطه‌ی انسانیت است و وجود این دادگاهها خود مایه‌ی شرمندگی جامعه‌ی جهانی می‌باشد و این گونه دادگاهها تصور اینکه جنایات علیه بشر رخت بسته است را نقض می‌کند، بلکه با فریاد رسا می‌گوید و اعلام می‌دارد که: ای انسانها، ای انسانها، بخود آئید و راهبران خود رابشناسید.«ان الله لا یغیرُ ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم.»‌

انسان در هر جامعه‌ای که باشد، در هر مذهب و مرامی که باشد، وقتی از خود فراموش کند، از همه چیز فراموش می‌کند. وقتی انسان و یک راهبر جامعه خود را نشناسد‌‌، او حق حکومت کردن را ندارد و در صورتی که حکومت کند از هیچ جنایتی دریغ نمی‌کند و بهترین وسیله برای ریشه کن کردن مفاسد، همانا این است که روحِ معصیت کاران و گناهکاران به خود باز گردانده شود و باید آنان را با «خود» آشنا کرد، اگر سیاستمداران می‌خواهند حکومت کنند، باید دارای اخلاق سیاسی و اسلامی و انسانی باشند تا بتوانند در کارشان موفق باشند. با جعل قانون و جریمه و تغییر نامها و اسمها و امثال آن نمی‌شود جلومفاسد را گرفت.

انسانها باید هر کدام برای دیگر نوع خود دکان و مغازه‌ی عطر و محبت را به معرض فروش بلکه هدیه بگذارند. انسانها باید نسبت به همدیگر رئوف و مهربان و دوست دار بنی نوع خود باشند.

اگر یک راهبر جامعه، خود ساخته نباشد و با خود و خویشتن خویش آشنا نباشد و اگر آتش حرص و طمع ، آز و ولع، دوستی دنیا و مفاخر آن، دریک راهبر، خاموش و فرو کشیده نباشد، او در صورت رهبر بودن، تمام سرمایه‌های ملی آن ملت را می‌بلعد و با جهل و نادانی خود، آنها را تلف می کند، چرا که هیچ وقت یک انسان سیر نمی‌شود بلکه هرچه داشته باشد باز هم می‌گوید کم است، این است که می‌گوئیم راهبر باید خود ساخته باشد و فردی مؤمن بخدای جهان باشد و جوهره‌ی اسلام غرق و با نور خدا آشنا باشد.

کتاب انسان در دهکده ی جهان

استاد عسکری یحیی زاده ی خطیر

انجمن همه برای همهafa

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com