ذوالفقار محمدی شاعر، نویسنده،  خطاط و معلم برجسته ایلامی در سال ۱۳۳۴ خورشیدی در روستای «شاه قلندر» دهستان «زنگوان» از توابع شهرستان «سیروان» استان ایلام دیده به جهان گشود. گویش زبانی کلهری و تبار قومی ایشان ایل کلهر بود.

در مهرماه سال ۱۳۴۰ در دبستان غزالی زنگوان تحضیلات ابتدایی را شروع کرد و برای ادامه تحصیل به شهر ایلام رفت و پس از اخذ دیپلم به استخدام آموزش و پرورش درآمد و به عنوان سرباز معلم در مناطق محروم شهرستان «شیروان چرداول» خدمت کرد. در همین دوران موفق به اخذ مدرک کارشناسی شد و به عنوان نماینده معلمان استان بارها به احقاق حقوق فرهنگیان محترم پرداخت.

انتخاب به عنوان آموزگار نمونه و ارائه طرح درس معلمان و دریافت لوایح تقدیر گوناگون از طرف مدیریت آموزش و پرورش گواه حس وظیفه‌شناسی و اخلاق‌مداری ایشان در کسوت معلمی بود.  

ایشان در صبح روز ۶ آذر ماه ۱۳۹۵ در سن ۶۱ سالگی درگذشت.

 

– کتابشناسی:

سه کتاب از او به یادگار مانده است:

✓ کتاب اول به نام فاتحان میمک که پس از سالها تحقیق و تفحص در مناطق غرب کشور در باب شناخت و معرفی آداب و سنن ایل خزل یکی از قبایل بزرگ ایلام و در ستایش حماسه فتح میمک توسط نیروهای مردمی این ایل منتشر گردید.

✓ کتاب دوم او به نام شاخه‌های آویشن به دلیل علاقه و ذوق آن مرحوم به شعر و ادبیات کردی و مطالعه و تحقیق در بین آثار ادبی شاعران کرد تالیف گردید که حاصل آن جمع‌آوری مجموعه اشعار شاعران کُرد می‌باشد.

✓ کتاب سوم او که در واقع شاهکار ایشان و آخرین اثر مکتوب و منظوم آن مرحوم هست و تا آخرین روزهای حیات هنریشان مشغول سرودن و تکمیل اشعار کردی و بعضا فارسی نیز بودند، آوای قلارنگ نام دارد.

 

– در لینک‌های زیر نمونه‌هایی از اشعار این شاعر را بشنوید: 

https://t.me/shaeranmalekshahi2/1531

 

https://t.me/shaeranmalekshahi2/4268

 

https://t.me/shaeranmalekshahi2/4242

 

https://t.me/shaeranmalekshahi2/3958

 

https://t.me/shaeranmalekshahi2/3325

 

 

جمع‌آوری و نگارش:

#سعید_فلاحی (زانا کوردستانی)

 

 

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)