اکثر مردم فکر می‌کنند جنسیت فقط “مرد” یا “زن” هستش، اما در واقع خیلی پیچیده‌تره. اینترسکس یا بیناجنسی یه صفت چتریه که در توصیف افرادی که با صفات جنسی متفاوت مثل کروموزوم‌ها، هورمون‌های جنسی، اندام‌‌های جنسی مشخص به دنیا اومدن که خارج از تصورات سنتی از بدن منتسب به مردانه یا زنانه‌ست.

یادتون باشه این عبارت چتری فقط برای توصیف صفات جنسی افراد استفاده می‌شه و یک هویت جنسیتی نیست که البته بعضی از افراد بیناجنسی واژه “اینترسکس” را به عنوان هویت به کار می‌برند.

اگه بخوایم توضیح بیشتری بدیم

اینترسکس برای توصیف طیف گسترده‌ای از تغییرات طبیعی‌ که روی اندام‌های جنسی، غدد جنسی، هورمون‌ها یا کروموزوم‌ها تأثیر می‌ذاره، استفاده میشه. گاهی این خصوصیات وقتی افراد به دنیا میان دیده میشه، گاهی در سن بلوغ ظاهر می‌شه و گاهی به هیچ وجه از نظر فیزیکی کاملاً آشکار نمی‌شه.

افراد بیناجنسی بیشتر از اونی که فکر می‌کنین وجود دارن و براساس تخمین کارشناسان ۱.۷ افراد با ویژگی بیناجنسی متولد می‌شن و این تقریبا همون تعداد افرادی رو شامل می‌شه که با موی قرمز به دنیا میان.

کسایی که ویژگی‌های بیناجنسی دارن همه یه‌جور نیستن و ممکنه خیلی از افراد حتی ندونن که اینترسکس هستن مگه اینکه آزمایش ژنتیک بدن.

می‌بینین پس اونقدرام عجیب و کمیاب نیست فقط ما کمتر در موردشون اطلاع داشتیم.

بیناجنسی‌ها با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنن؟

اکثر افراد بیناجنسی آسیب های متفاوتی رو تجربه می‌کنن.

متاسفانه والدین ممکنه احساس فشار کنن و برای نوزادان و حتی جوانان بزرگتر بیناجنسی تصمیمات برگشت ناپذیری بگیرن در حالی که اون افراد اختیار تصمیم گیری روی بدن خودشون ندارن و تحت عمل جراحی وسیع و غیرارادی و غیر ضروری قرار می‌گیرن و بدون اینکه اطلاعات درست داشته باشن بزرگ می‌شن و این رویه‌ای که در کودکی اتفاق افتاده می‌تونه عوارض جسمی مثل درد، از دست دادن حساسیت جنسی، ایجاد زخم و حتی عقیم سازی باشه.

عوارض روانشناختی قابل توجهی مثل از دست دادن اعتماد به نفس، افسردگی، اضطراب و مسائل مربوط به اعتماد و صمیمیت در روابط برای فرد بوجود بیاره و از همه بدتر حتی خطر« عدم تطابق جنسیت با فرد» اتفاق بیوفته و این عدم آگاهی می‌تونه منجر به سوء تفاهم بشه و افراد بیناجنسی احساس تنهایی کنن و بی‌دلیل از بدنشون احساس شرمندگی کنن.

به دلیل این خطرات که جراحی‌های افراد اینترسکس در حال حاضر نقض حقوق بشر هم هستن.

تفاوت افراد ترنسجندر و بیناجنسی

افراد اینترسکس و ترنسجندر ممکنه برای دسترسی به مراقبت‌های پزشکی مناسب، یا براساس هویت و بیان جنسیتی‌شون با یه سری موانع و تبعیض مشابه برخورد کنن، با از دست دادن اختیارات تصمیم گیری بر بدن خودشون دست و پنجه نرم می‌کنند، اما باهم یکی نیستن.

در حالی که افراد بیناجنسی اغلب مجبور به انجام جراحی های ناخواسته و غیر ضروری در نوزادی و کودکی می‌شن اما افراد ترنس هویت جنسیتی متفاوت نسبت به اونچه در زمان تولد داشتن، مواجه هستن.

فرد اینترسکس ممکنه دگرجنسگرا، همجنسگرا دوجنسگرا یا حتی بی‌جنسگرا باشه، ممکنه خودش رو زن، مرد، هیچ‌کدام یا هردو هویت‌یابی کنه. هم افراد ترنس و هم افراد اینترسکس حق هویت یابی جنسیت خودشون و داشتن گرایش های جنسی متفاوت رو دارن.

چطور میتونیم کمک کنیم؟

به حریم خصوصی‌شون احترام بذاریم!

آموزش و آگاه سازی رو از دوستان و خانوادمون شروع کنیم.

با جراحی‌های غیر ضروری و بدون رضایت در کودکان و نوجوانان مخالفت کنیم.

با نپرسیدن سوالات تهاجمی و کنجکاوی نکردن در مورد مسائلی که پشت سر گذاشتن.

افراد بیناجنسی ممکنه خودشون رو مرد، زن، بدون جنسیت یا دارای جنسیت سیال هویت یابی کنن پس دقت کنیم که از چه ضمیری «مرد، زن، او، آنها (ضمایر افراد نان‌باینری)» استفاده می‌کنن و حتما به مطالباتشون احترام بذاریم.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)