خیابان انقلاب پاتوق خرید و فروش کتاب‌های قدیمی و دست دوم است. از کتاب‌های شعر گرفته تا سوالات و جزوه‌های کنکور اما این روزها پر شده از تراکت‌های رنگارنگی که با فونت بزرگ روی آن نوشته شده «پایان‌نامه؛ کارشناسی، ارشد، دکترا، ISI ، مقاله.» هر روز تعداد زیادی از این برگه‌ها را به در و دیوارهای خیابان می‌چسبانند و تا شب خبری از هیچ کدام نیست! دست ماموران شهرداری در کار است، صبح تبلیغاتچی‌ها می‌چسبانند و تا شب کارگران شهرداری همه را جمع می‌کنند. بحث اما سر زشتی و زیبایی شهر نیست؛ با وجود این‌که این برگه‌ها چهره خیابان را زشت کرده اما به‌عنوان نمادی جدا نشدنی از خیابان انقلاب شده است.

«پایان‌نامه نوشتن کار هر کسی نیست» این جمله را دختر جوانی می‌گوید که مسوول مشاوره و فروش پایان‌نامه است.

اینجا خرید پایان‌نامه چیزی حدود ٨۰۰ تا دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برایتان آب می‌خورد. مشاوره می‌دهند؛ پایان‌نامه می‌نویسند و مشکل‌تان را بدون استرس و بدون آن‌که هیچ زحمتی به خودتان بدهید؛ حل می‌کنند. تنها کافی است سری به خیابان انقلاب بزنید.

شنیدم کم نیستند کسانی که از این طریق پایان‌نامه می‌نویسند؛ قرار است ببینم چطور می‌شود یک پایان‌نامه خرید!
خیابان انقلاب مثل همیشه شلوغ است؛ اینجا مسیر همیشگی دانشجویانی است که یا دنبال کتاب و جزوه‌‌های درسی هستند یا افرادی که اهل مطالعه هستند و دنبال کتاب. کنار تراکت‌هایی که به صندوق صدقات چسبیده می‌ایستم و چند تایی از آگهی‌ها را جدا می‌کنم. دنبال آدرس می‌گردم اما متوجه می‌شوم علاوه‌بر تمام تراکت‌های موجود در خیابان هر چند قدم یک نفر ایستاده و داد می‌زند پایان‌نامه، مقاله، ترجمه…
تراکت را از مردی که آن را پخش می‌کند می‌گیرم. «پایان‌نامه می‌خواهی؟! با من بیا داخل این ساختمان؛ طبقه دوم واحد ۴. باوجود این‌که آدرس را به صورت کامل داد اما تا ورودی ساختمان همراهی‌ام کرد. وارد دفتر فنی شدم که با پارتیشن به چند قسمت تقسیم شده است. قسمتی به‌عنوان کافی‌نت و قسمت دیگر دستگاه‌های چاپ و پرینتر. به مردی که مدیریت آنجا را داشت گفتم پایان‌نامه می‌خواهم و مرا به اتاق کناری راهنمایی کرد مردی حدودا ۲۷ ساله پای تلفن بود و بعد از مدت طولانی انتظار پرسید: چه مقطعی؟ چه رشته‌ای؟
ارشد حقوق گرایش بین‌الملل.

می‌پرسد: «موضوع انتخاب کرده‌ای؟ بهتر است خودت موضوع را انتخاب کنی. برای شروع می‌توانم مشاوره بدهم که چطور شروع به کار کنید. در پایگاه‌های حقوقی دنبال مقالات و موضوعات کلیدی بگرد. موضوع و پروپوزال‌نویسی را خودت انجام بده تا از کپی نبودن کار مطمئن باشی و هم خودت قسمتی از کار را انجام داده باشی. دراین صورت دو فصل کار را خودت انجام دادی. هزینه کار هم برایت کمتر می‌شود. می‌ماند ٣ فصل که آن را من به عهده می‌گیرم.»

تاکید داشت که: «کپی‌کاری زیاد شده با این شرایط هم مطمئنی پایان‌نامه‌ات کپی نیست و هم به جای یک میلیون و ششصد؛ هزینه انجام کار چیزی حدود ٨۰۰ تومان می‌شود.»
شماره یکی از همکارانش را می‌دهد که تخصصش حقوق است. تشکر می‌کنم و می‌روم.

کمی پایین‌تر وارد پاساژی می‌شوم و مرد میانسالی که برگه‌های آگهی را در دست دارد راه را نشان می‌دهد. این بار به طبقه ۴ واحد ۱۱ می‌رویم، انگار رسم است کسی که تراکت پخش می‌کند مشتری را تا دفتر همراهی کند؛ موسسه علمی پژوهشی است و دختر جوانی مسوول فروش پایان‌نامه است، از رشته و مقطع تحصیلی می‌پرسد و بعد از این‌که متوجه می‌شود هنوز موضوع پایان‌نامه را انتخاب نکردم از مراحل پایان‌نامه می‌گوید و اصرار دارد تمام آن را یادداشت کنم: «برای شروع چند موضوع می‌دهم که حق انتخاب با خودتان است. بعد از تایید موضوع از سوی استادتان، سراغ پروپوزال می‌رویم. از آن جایی که پایان‌نامه سلیقه‌ای است و استاد به احتمال زیاد در هر مرحله ایراداتی می‌گیرد، فصل به فصل جلو می‌رویم. قطعا استاد تسلط کافی روی پایان‌نامه و موضوع دارد و ایراداتی به آن وارد می‌کند. بعد از تحویل فصل اول اگر استاد ایراداتی به آن گرفت اول ایرادات را حل می‌کنیم. برای حل و رفع ایرادات هزینه اضافی نمی‌گیریم و این روال تا فصل آخر پایان‌نامه ادامه دارد.

او زمان انجام پروژه پایان‌نامه را حدود دو ماه می‌داند: «البته به پیگیری خودتان و تایید استاد در هر فصل هم بستگی دارد، این‌که آن را تایید کند و اصلاحات و ایراداتی نداشته باشد. قرارداد در ۲ نسخه تنظیم می‌شود؛ یکی برای ضمانت شما و یکی هم برای ما. ۵۰ درصد هزینه را در ابتدای کار باید پرداخت کنید و ۵۰ درصد باقی‌مانده بعد از تحویل پایان‌نامه. هزینه کل پایان‌نامه حدود یک میلیون و ٨۰۰ تومان می‌شود.» بدون وقفه تمام اطلاعات را داد و منتظر بود تا نفر بعد وارد شود، می‌پرسم: تضمینی هم برای نمره پایان‌نامه دارید؟

انگار منتظر این سوال نباشد: «پایان‌نامه و استاد راهنمای شما کاملا سلیقه‌ای عمل می‌کنند و درباره نمره نمی‌شود نظری دارد اما باید این اطمینان را بدهم پایان‌نامه را بهترین استادهای دانشگاه می‌نویسند و پایان‌نامه نوشتن کار هر کسی نیست. در ضمن نسخه چاپی از پایان‌نامه را هم به شما می‌دهیم.»
تراکت بعدی را از مرد جوانی می‌گیرم که خیلی آرام می‌گوید پایان‌نامه می‌خواهی؟ و با اشاره دست مرا به مغازه کوچکی که دستگاه‌های کپی دارد راهنمایی می‌کند. به دختر جوانی اشاره می‌کند و می‌گوید مشتری جدید و هر دو طوری به هم نگاه می‌کنند که انگار کار قاچاق در میان است.

همان اول شماره تلفنش را می‌دهد: «صفر تا صد کار دست ماست، ما در تمام مراحل با شما هستیم، حتی بعد از تمام شدن تمام فصل‌های پایان‌نامه جلسه توجیهی برای شما برگزار می‌شود تا به صورت حضوری درباره پایان‌نامه صحبت کنیم تا اگر سوال و ابهامی درخصوص پایان‌نامه داشتید؛ حل شود. تمام کسانی که برای ما پایان‌نامه می‌نویسند خودشان مدرک دکترا دارند و در دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند. کل این روند ٣ ماه طول می‌کشد و هزینه آن حدود دو میلیون و ۶۰۰ می‌شود. نمره را هم تضمین می‌کنیم. به قیمت بالا اعتراض می‌کنم و می‌گوید در عوض مطمئن هستید پایان‌نامه به قلم استاد رشته‌تان فقط برای شما نوشته شده است؛ تشکر می‌کنم و می‌گوید: «اگر جای دیگری رفتید، حواستان را جمع کنید سرتان را کلاه نگذارند.»

از آن‌جا که بیرون می‌آیم مرد جوان با همان صدای آرام می‌پرسد: «کارت راه افتاد؟» سری به نشان منفی بودن تکان می‌دهم و می‌روم.
آخرین جایی که می‌روم دارالترجمه است. مشاوره پایان‌نامه به عهده دختر جوانی است که مشتری‌های زیادی دارد. سرش شلوغ است و قیمتش نسبت به جاهایی که رفتم کمتر به نظر می‌رسد. بعد از تمام توضیحاتی که درباره قیمت و مراحل کار می‌دهد می‌گوید: «این کار تقلب است، دانشجویان باید خودشان پایان‌نامه بنویسند اما متقاضی زیاد است که سر تا سر انقلاب درباره پایان‌نامه و ترجمه مقاله است. استادان برایشان خیلی مهم نیست بعضی از دانشجویان تنها ٣ فصل را می‌خواهند و بقیه را استاد برایشان می‌نویسد.»

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com