در آستانهٔ یازدهمین سالگرد درگذشت کاوه گلستان، موزهٔ عکس Foam در شهر آمستردام هلند از یکم فروردین‌ماه ۹۳ میزبان نمایشگاهی با عنوان «قلعه» با عکس‌هایی از این عکاس و مستندساز فقید ایرانی شده است.
این نمایشگاه تا ۱۴ اردیبهشت‌ماه سالجاری ادامه خواهد داشت و در آن ۴۵ عکس از مجموعهٔ قلعه یا «شهر نو» که کاوه گلستان طی سال‌های ۱۹۷۵ و ۱۹۷۷ عکاسی کرده به نمایش گذاشته شده است. عکاس در این مجموعه به محلهٔ شهر نو در جنوب تهران رفته و پرتره‌هایی از روسپیان و تن‌فروشان ساکن آن ثبت کرده است.
این مجموعه نخستین بار در سال ۱۹۷۸ در روزنامهٔ آیندگان چاپ و اندکی بعد در قالب یک نمایشگاه در دانشگاه تهران به نمایش درآمد ولی دو هفته بعد از گشایش، نمایشگاه با فشار نیروهای امنیتی رژیم شاه تعطیل شد. لذا به گفتهٔ دست‌اندرکاران، این نخستین نمایش منسجم و رسمی این آثار طی ۳۶ سال گذشته است.
«شهر نو» یا «قلعه» در پیش از پیروزی انقلاب ۵۷ نام محله‌ای بدنام در جنوب تهران بود که مجموعه‌ای از روسپی‌خانه‌ها و میخانه‌ها را شامل می‌شد. این محله اساسا قلعه‌ای بود که در زمان محمدعلی‌شاه قاجار برای اسکان خانواده‌های قجری ساخته شده بود ولی کم‌کم متروکه و در اواخر سلطنت قاجاریه و بعد‌تر به ویژه در دوران رضاشاه بخش‌هایی از این محله بازسازی و به مرکز تن‌فروشان و روسپیان تهران تبدیل ‌شد.
این مکان که به مرکزی برای فساد، اعتیاد و بهره‌کشی از زنان بی‌پناه و دچار آسیب‌های اجتماعی تبدیل شده بود، در مردادماه ۵۸ برای همیشه از میان رفت و عکس‌های کاوه گلستان از فضا‌های درونی و پرتره‌هایی، که او با نگاهی انسانی و مستندنگار از روسپیان ساکن آن تهیه کرده بود، اکنون به عنوان اسنادی ارزشمند و منحصر به فرد از یکی از بحث‌برانگیز‌ترین فصول زندگی شهری در تهران معاصر به شمار می‌رود.
در این نمایشگاه دست‌نوشته‌ها، بریده‌های روزنامه و فایل‌های صوتی مصاحبه‌هایی که کاوه گلستان پیرامون موضوع شهر نو گردآوری کرده بود و اکثرا در ارتباط با عکس‌ها و افراد حاضر در آن و کلیت مجموعه‌ شهر نو هستند هم به نمایش درآمده است.

همچنین تعدادی از آثار کاوه گلستان در قالب کتابی ویژه به چاپ رسیده و با قیمتی حدود ۴۰ یورو قابل خریداری است. گفتنی‌ست زنده‌یاد کاوه گلستان ۱۳ فروردین‌ماه ۸۲ در سن ۵۳ سالگی هنگام انجام ماموریت تصویربرداری برای شبکهٔ خبری بی‌بی‌سی در منطقهٔ کردستان عراق بر اثر انفجار مین کشته شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com