maaahحسن سربخشیان

جیم ایروینز فضانوردی که در سال ۱۹۷۱ با آپولو ۱۵ به کره ماه سفر کرده، تصمیم دارد تا دوربین هاسلبلاد ای ال ۵۰۰ (مخصوص کره ماه) خود را که تنها ۱۴ عدد از آن ساخته شده است و او آن را با خود در سفرش به کره ماه بهمراه داشت در حراجی در وین بفروش برساند.

پیش بینی می شود دوربین اروینز که اکنون قابلیت عکس گرفتن را ندارد، بین ۲۰۰ تا ۲۷۰ هزار دلار به فروش برود، اما تاریخی بودن سفر این دوربین به کره ماه قیمت آن را بالا برده است.
تفاوتی که مدل ای ال ۵۰۰ از دوربین هاسلبلاد با نوع زمینی آن دارد، اینست که بشدت در برابر گرد و غبار کره ماه که از پودر شکر ریزتر هستند قابل محافظت بوده و امکان نفوذ آنها و ممانعت شان از کار چرخ دنده های دوربین وجود ندارد.

برای ماموریت کره ماه یک فیلم فوق العاده نازک برای استفاده در این دوربین ساخته شده بود که به فضانورد اجازه می داد ۲۴۰ بار در یک بسته فیلم عکاسی کند تا حداقل امکان تعویض فیلم را بهمراه داشته باشد.

برای ماموریت کره ماه یک فیلم فوق العاده نازک برای استفاده در این دوربین ساخته شده بود که به فضانورد اجازه می داد ۲۴۰ بار در یک بسته فیلم عکاسی کند تا حداقل امکان تعویض فیلم را بهمراه داشته باشد.

AUSTRIA-SPACE-PHOTOGRAPHY-NASA-AUCTION

Dieter Nagl—AFP / Getty Images

این نوع دوربین نیز همانند دوربین مورد استفاده در زمین از دیافراگم و عمق میدان مشابهی بهره برده است ولی امکانی را نیز در آن تعبیه کرده بودند تا فضانورد بتواند با یک انگشت بجای پنج انگشت در زمانی که دستکش بدست دارد عکاسی کند.

تنها مسئله مهم در فضا مقابله با خورشید بود، دیو اسکات فرمانده آپولو ۱۵ در گفتگو اخیرش با مجله تایم گفت: در ماه بدون هوا، نور خورشید به سادگی جهانی که در آن بسر می بریم و همه رنگ ها، سایه و افکت های دیگر ایجاد می شوند نیست. در هر شرایطی که شما رو به بالا به سمت خورشید، پایین خورشید یا متقابل خورشید قرار گیرید باید تصویر را تنظیم کنید در غیر این صورت کمی با آنچه شما بر روی زمین انجام می دهید متفاوت خواهد بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com