عباسعلی پیرمؤذن، نماینده مجلس شواری اسلامی از «سونامی» کشتار جانوران در سال ۹۲ انتقاد کرد.

worlmap

حداقل ۷۴ گونه از رده‌های مختلف جانوری در ایران در فهرست قرمز «اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت» قرار دارند.

عضو هیأت رئیسه فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس از کشتار «بی‌رحمانه» گونه‌های نادر جانوری انتقاد کرد و گفت: «مسئولان باید با انجام اقدامات دور از شعار هر چه سریع‌تر به توقف سونامی مرگ گونه‌های جانوری در حال انقراض بشتابند.»

به گزارش خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)، پیر مؤذن گفته که باید اشد مجازات را برای متخلفان و متجاوزان به حریم حیوانات درنظر گرفت. پیر مؤذن ادامه داده که باید قوانین کیفری را برای برخورد با شکارچیان غیرمجاز بازنگری و اصلاح کرد.

علی‌رغم تنوع زیستی فراوان و وجود جانوران گوناگون در ایران، حداقل ۷۴ گونه از رده‌های مختلف جانوری در کشور در فهرست قرمز «اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت» قرار دارند.

در کمتر از صد سال گذشته، برخی از ارزشمند‌ترین گونه‌های جانوری در ایران مانند شیر ایرانی و ببر مازندران به کلی منقرض شده‌اند.

این نماینده مجلس همچنین از آمادگی فراکسیون محیط زیست وتوسعه پایدار مجلس برای همکاری با دولت در تدوین و تنظیم لایحه‌ای برای حمایت از محیط‌‌بانان خبر داد. او افزود: «مجلس به جد پیگیر حفاظت از محیط زیست و همچنین حمایت از محیط‌‌بانان است.»

محیط بان

به گفته مقامات سازمان محیط زیست تا سال ۱۳۹۰، طی ۳۰‌ سال بیش از ۱۱۰ محیط‌بان در ایران کشته‌شده‌اند

پیش از این علیرضا خلیلی، مدیر کل پیشین دفتر حفاظت و نظارت بر شکار و صید سازمان محیط زیست، گفته بود که تا سال ۱۳۹۰، طی ۳۰‌ سال بیش از ۱۱۰ محیط‌بان ایرانی کشته شده‌اند.

پیرمؤذن در ادامه تاکید کرد: «دولت باید هر چه سریع‌تر با ارایه لایحه‌ای کارشناسانه در خصوص قوانین حمایتی از محیط بانان به مجلس به افزایش انگیزه آنان در مقابله با کشتار گونه‌های جانوری اقدام کند.»

حدود ۱۷ میلیون هکتاردر قالب ۲۷۲ منطقه در سطح ایران با عناوین پارک ملی، منطقه حفاظت شده، اثر طبیعی ملی و پناهگاه حیات‌ وحش به منظور حفظ ذخایر ژنتیک کشور تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست هستند.

با این حال برای حفاظت از این عرصه‌های وسیع وحساس، فقط ۲۶۱۷محیط‌بان (سرانه ۶۵۰۰هکتار) و ۴۳۰ واحد محیط‌بانی مشغول انجام وظیفه حفاظت هستند.

دی‌ماه امسال نیز با تجویز مرگ بدون درد از سوی دامپزشکان برای پلنگی که در منطقه تنکابن مجروح شده بود، وضعیت پلنگ ایرانی، این جاندار کمیاب، یک قدم دیگر به انقراض نزدیک شد. به این ترتیب مرگ پلنگ تنکابن یازدهمین مورد مرگ این حیوان نادر در سال ۱۳۹۲ در ایران بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com