روزنامه الاخبار لبنان نحوه عملیات ارتش لبنان و عناصر حزب اهلم در شهر یبرود و جزئیات شکست تروریست‌ها در این عملیات را تشریح کرد.

به گزارش حماسه نیوز، روزنامه الاخبار لبنان در مقاله ای به تشریح پیروزی ارتش سوریه در معرکه یبرود پرداخته و نوشت: نبرد یبرود سوریه

جنگ یبرود هنوز آغاز نشده بود که به پایان رسید. پایتخت قلمون تنها چند ساعت بین ظهر جمعه و صبح یک شنبه دوام آورد و در جریان آن مراکز اصلی تروریست های مسلح خیلی زودتر از حد انتظار سقوط کرد. نیروهای مبارز ارتش سوریه و حزب اله لبنان در خط اول دفاعی عناصر مسلح نفوذ کردند و صفوف آنها را به هم ریختند. از اینجا بود که فروپاشی تدریجی آنها آغاز شد. حال باید دید چگونه منطقه یبرود بعد از ماهها استقرار نیروهای مسلح فرو پاشید و چطور فعالیت های صدها موشک کورنیت و کونکورس که جبهه النصره از ارتش سوریه به غنیمت گرفته بود، مختل شد؟ هزاران نفری که در روستاهای قلمون مستقر بودند و وعده مقابله با ارتش سوریه وحزب اله لبنان را در این شهر می دادند، به کجا فرار کردند؟
خیانت ارتش آزاد و آغاز فروپاشی

نزدیک ساعت سه بعد از ظهر روز جمعه بود که محافل نیروهای مسلح با یک خبر غافلگیر کننده به خود لرزید، “نیروهای حزب الله وارد یبرود شده اند.” این خبر سر و صدای زیادی به پا کرد. بعد از آن بود که شایعاتی از خیانت یگانی از ارتش آزاد منتشر شد که از نقطه تمرکز خود در بیمارستان ملی در یبرود عقب نشسته، این منطقه همان جایی است که نفوذ از آنجا صورت گرفته است. همزمان با این اخبار ابو عزام الکویتی سخنگوی جبهه النصره به همراه ۴ تن از فرماندهان این جبهه در منطقه ای دور دست در درگیری با ارتش سوریه کشته شدند. همزمان با تمام این اتفاقات اخباری منتشر شد که نشان می داد تعدادی از سران ارتش آزاد از عوامل دولت سوریه بوده اند و همان‌ها بودند که این ۵ فرمانده النصره را کشته‌اند.

به این ترتیب بود که تعداد زیادی از عناصر مسلح مواضع خود در یبرود را رها کرده به سمت منطقه رنکوس فرار کردند، عناصر جیش الاسلام و تیپ القادسیه مهم ترین این عناصر بودند. اقدام این افراد نشان داد که دیگر مقابله با حزب الله لبنان آنهم در جنگ خیابانی غیر ممکن است. چرا که طرح عناصر مسلح این بود که باید مسافت خط آتش به اندازه دو یا سه کیلومتر حفظ شود تا امکان هدف قراردادن نیروهای حزب اله و ارتش سوریه با تک تیراندازی ها وجود داشته باشد و بشود خودروهای زرهی را نیز با موشک های کونکورس هدف قرار داد. این طرح البته در مواقع معدودی جواب داد و درگیری های مستقیمی را ایجاد کرد. با وجود اینکه نیروهای مسلح مخالف دولت سوریه خود را سرسخت‌تر از عناصر حزب‌اله لبنان در جنگ های مستقیم می‌دانستند، اما در این جنگ پایداری نکردند، آنها عقب نشینی خود را با عدم توانایی در مقابله با موشک‌های “برکان” حزب الهد لبنان توجیه می کردند که در درگیری‌های نزدیک و مستقیم استفاده می‌شود و با آنها می‌شود ساختمان‌های محل استقرار مخالفان را کاملا تخریب کرد و هر گونه احتمال سنگر گرفتن را از دشمن می گیرد.

تمام این اتفاقات باعث شد تا فعالان رسانه ای در میان مخالفان اخباری را منتشر کنند که از فروپاشی جبهه یبرود خبر می دهد، فروپاشی روانی تمامی نیروهای مستقر در این شهر قبل از یکسره کردن عرصه نظامی کاملا مشخص بود.

در پی این تحولات بود که عقب نشینی ها به سمت رنکوس و فلیطا آغاز شد، با وجود اینکه اعلام می‌شد هزاران نفر در این شهر و اطراف آن مستقر هستند، اما طولی نکشید که در معرکه مبارزه تنها چند صد نفر از عناصر جبهه النصره و گردان سبز و یک جریان اسلامگرای دیگر باقی ماند. از اینجاست که سخن یکی از فرماندهان میدانی را در مورد تعداد عناصر مسلح در قلمون می توان ذکر کرد که می گفت کسانی که سلاح حمل می‌کنند، از ده هزار نفر بیشترند، اما مبارزان از ۵۰۰ نفر تجاوز نمی کنند. در این راستا برخی منابع جهادی به الاخبار اعلام کردند که برخی گردان های وابسته به مخالفان از جمله ارتش آزاد حتی قبل از آغاز درگیری‌های مستقیم از عرصه فرار کردند. آنها گفتند که گروه های وابسته به النصره تا زمان مرگ در این درگیری ها باقی ماندند.

معابر ورود تانک‌ها و نفوذ به خط دشمن

اطلاعات روزنامه الاخبار لبنان از طرحی قوی خبر داد که با همکاری ارتش سوریه و حزب الله لبنان صورت گرفت و توانست نقاط قدرت عناصر مسلح مستقر در یبرود را از بین ببرد. این منابع اعلام کردند که حمله اولیه از محور مزارع ریما به سمت ورودی شرقی یبرود آغاز شد و موفق شد نقاط پشتیبانی عناصر مسلح را از بین ببرد.

این پیشروی عنصر غافلگیری را به دست نیروهای ارتش و حزب اله داد، چرا که گروه های مسلح تصور می کردند که حمله از سمت جبهه السحل- فلیطا آغاز خواهد شد، اما ارزیابی های آنها اشتباه شد و آنها دور خوردند. اطلاعات میدانی نشان می‌دهد که تانک های ارتش سوریه نقش اساسی در تخریب خطوط دفاعی عناصر مسلح داشتند.

جزئیات این عملیات نفوذ به شرح زیر است: گروه های کوچک کوماندویی ( از ۴ تا ۷ نفره) مجهز به سلاح های تک تیر انداز و دوربین های دید در شب به تپه های مشرف به یبرود رفتند، مأموریت این افراد از بین بردن تیم های پشتیبانی مخالفان مسلح بود. بر اساس این طرح تانک ها باید شب به خط نفوذ می کردند تا از هدف قرار گرفتن آنها توسط موشک های کورنیت و کونکورس جلوگیری شود. آنها باید به تپه ها می رسیدند تا نقاط پشتیبانی دشمن را در این شهر منهدم کنند. برای پوشش این عملیات تمرکز آتش مرگباری در منطقه ایجاد شده بود.

در این زمان بلدوزرها باز کردن گذرگاه ها را آغاز کردند و سنگرهایی را نیز برای رسیدن تانک ها به هدف های مورد نظر ایجاد کردند. هم زمان تعدادی از یگان‌های ویژه موفق به آغاز درگیریها در مرزهای این شهر شده بودند. تانک ها به ورودی‌های یبرود رسیدند. معبرهایی نیز در تپه های الکویتی و القطری و مار مارون ایجاد شد که همگی مشرف بر یبرود هستند. در ادامه برای فرسایش دشمن از آتش گسترده و حملات توپخانه ای استفاده شد. مناطق حضور عناصر مسلح با دهها بشکه انفجاری که از سوی هواپیماهای سوری پرتاب می شد نیز هدف قرار گرفت. البته غیر حرفه ای بودن عناصر مسلح نیز در فتح این شهر کمک کرد. یک منبع میدانی در این رابطه گفت که مخالفان تنها بر یک خط دفاعی مستقیم متمرکز بودند و هیچ پشتیبانی در عمق خط دفاع خود نداشتند.

عناصر مسلح به دنبال فرار از جنگ

در جریان درگیری ها صدها نفر از عناصر مسلح از یبرود فرار کردند. بر اساس اطلاعات موجود ساعات اولیه صبح روز یک شنبه شاهد کاهش شدید عناصر مخالفان بود، البته این به معنای پایان درگیری ها نبود، چرا که بعد از آن نیز درگیریهایی در برخی مناطق شهر ایجاد شد، عملیات فرار مخالفان از مسیرهای مختلفی صورت می گرفت، بیشتر مخالفان به سمت دو روستای رأس العین و رنکوس فرار کردند، روستای رأس العین مقر استقرار جبهه النصره در قلمون است. گروه های دیگری نیز به سمت دو روستای فلیطا و رأس المعره فرار کردند که در مجاورت مرزهای لبنان و شهر عرسال قرار دارد. برخی از آنها نیز فرار خود را کامل کرده و وارد اراضی لبنان شدند. آنها در عقب نشینی خود مجروحان زیادی را همراه آورده بودند.

در مورد کشته شده های مخالف در این درگیریها آمار دقیقی وجود ندارد، برخی منابع اعلام کردند که تعداد عناصر وابسته به حزب الله لبنان که در این درگیری‌ها به شهادت رسیده‌اند، از زمان آغاز درگیریها در قلمون از یک ماه پیش تاکنون کمتر از ۴۰ نفر است. اما از میان مخالفان آمار کشته ها تفاوت دارد و درحالی که برخی از منابع از ۴۰۰ کشته در یک ماه اخیر خبر می دهند، برخی دیگر از منابع این رقم را ۶۰۰ نفر اعلام کرده‌اند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com