خانه عزت‌الملوک ساسانی مشهور به ملکه جنگل درحالی در منطقه پونل رو به تخریب و ویرانی قرار گرفته که این بنا یکی از خانه‌های ارزشمند گیلان محسوب می‌شود، اما به‌دلیل خودداری مالک از پرداخت نیمی از هزینه مرمت، در شرف نابودی کامل قرار گرفته است. آنطور که اخوان معاون میراث‌فرهنگی گیلان می‌گوید تلاش‌های اداره میراث‌فرهنگی گیلان برای رضایت مالک و مرمت این خانه تاریخی به‌جایی نرسیده است.

می‌گویند عزت‌الملوک ساسانی که در بین گیلانی‌ها از احترام و محبوبیت خاصی برخوردار بوده به‌ملکه جنگل شهرت داشته‌است. او که از رهبران ایل تالش بوده در بین سالهای ۱۳۱۵ در منطقه پونل و در روستای رینه سکونت داشت. درحال‌حاضر از ملکه جنگل گیلانی‌ها خانه‌ای با معماری منحصر به‌فرد به‌جا مانده که رو به ویرانی قرار گرفته است.
«مجید اخوان‌» معاون میراث‌فرهنگی گیلان اما به این خانه تاریخی اشاره دارد که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است. او می‌گوید: با اینکه اداره میراث‌فرهنگی استان به‌لحاظ اعتبار و بودجه از وضعیت مناسبی برخوردار نیست اما از مالک بنا چندین بار تقاضا کرده که خانه را به‌صورت مشترک مورد مرمت و بهسازی قرار دهند.
به‌گفته اخوان: این بنا یکی از خانه‌های تاریخی و منحصر به‌فرد گیلان محسوب می‌شود و اداره میراث‌فرهنگی حاضر است با پرداخت ۵۰ درصد از هزینه‌های مرمت وضعیت خانه را بهبود ببخشد.
اما آنطور که معاون میراث‌فرهنگی گیلان می‌گوید: مالک خانه هنوز راضی به مرمت و بهسازی نشده است. این درحالی است که در منطقه پونل خانه‌های بسیاری از خانواده ساسانی به‌جا مانده که یکی پس از دیگری از بین می‌روند.
در این میان اما «نرگس سلیمی» فعال محیط‌زیست و دوستدار میراث‌فرهنگی گیلان به خبرگزاری میراث‌فرهنگی می‌گوید: خانه تاریخی عزت الملوک ساسانی با قدمتی بالغ بر ۲۰۰ سال در بین جاده پونل به خلخال و در روستایی به نام رینه قرار گرفته است. با اینکه این خانه در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده اما نبود رسیدگی سبب شده که این بنا در معرض تخریب جدی قرار بگیرد.
این درحالی است که خانه ملکه جنگل که بیشتر شبیه یه عمارت بزرگ است در دامان طبیعت و محیطی کاملا ییلاقی شکوهی دو چندان پیدا کرده است.
سلیمی معتقد است، درحالی این بنای ارزشمند تاریخی می‌توانست به‌دلیل موقعیت، قدمت و ارزش‌های تاریخی‌اش مورد توجه گردشگران بسیاری قرار گیرد که درحال‌حاضر سقف و بدنه آن به‌شدت آسیب دیده است و تاکنون هیچ نهاد و ارگانی به حفاظت از آن اقدام نکرده است.
در مستندات تاریخی آورده شده؛ بانو عزت الملوک ساسانی در بین سالهای ۱۳۱۵ تا تقریبا چند دهه بعد، از رهبران ایل تالش بوده، گفته می‌شود او در سوارکاری و تیراندازی تبحر بسیاری داشت و مورد احترام اطرافیانش بوده و در میان گیلانی‌ها به “ملکه جنگل” معروف بوده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com