به آخرین درس این مجموعه آموزشی خوش آمدید!

در طول درس‌های گذشته ما در مورد جنبه‌های مختلف امنیت در دنیای اینترنت صحبت کردیم. به عنوان مثال به شما ایمیل امن و یا سیستم وبلاگ‌نویسی امن را معرفی کردیم. حالا زمان آن رسیده است که کمی در مورد امنیت در رایانه‌ شما صحبت کنیم تا بتوانید خود را در برابر انواع حملات اینترنتی محافظت کنید.

پایه و اساس هر رایانه‌ای را سیستم عامل آن می‌سازد که می‌تواند ویندوز، مک و یا لینوکس باشد. اما از آنجا که اکثر کاربران از ویندوز استفاده می‌کنند، در این درس به این سیستم عامل می‌پردازیم و نگاهی گذرا هم به مک و لینوکس خواهیم داشت.

سیستم عامل ویندوز

اولین نکته‌ای که در مورد سیستم عامل ویندوز باید بدانید آن است که از نسخه اصل و قانونی ویندوز استفاده کنید. این پیشنهاد بیش از آنچه که فکرش را می‌کنید، حیاتی است زیرا داشتن نسخه اصل از ویندوز برابر با دریافت آخرین به روزرسانی‌های مایکروسافت است که اکثر آنها مربوط به حفره‌های امنیتی کشف و گزارش شده به مایکروسافت است. حفره‌های امنیتی که به مرور زمان و توسط سازمان‌ها و افراد مختلف کشف می‌شوند که علت ظهور آنها نیز به ماهیت دنیای فناوری اطلاعات بازمی‌گردد که در آن حفره‌ها و مشکلات مختلف امنیتی و نرم‌افزاری امری اجتناب ناپذیر است. به همین دلیل است که تمام سیستم‌های عامل موجود در جهان همواره در حال به روز کردن خود هستند.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که در برخی موارد و با توجه به اهمیت وصله امنیتی‌ای که مایکروسافت ارائه می‌کند، شما امکان دانلود و نصب آنها را بر روی ویندوز غیرقانونی هم خواهید داشت.

دومین نکته‌ای که باید در مورد ویندوز بدانید، آن است که همواره یک آنتی‌ویروس و یک فایروال را بر روی ویندوز خود نصب کنید، هر چند که برخی از آنتی‌ویروس‌ها به صورت پیش‌فرض دارای فایروال هستند. اگر هیچ آنتی‌ویروسی بر روی ویندوز خود نصب نکرده‌اید و یا آنکه از نسخه‌ی قفل شکسته‌ استفاده می‌کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که یکی از سه آنتی‌ویروس زیر را نصب کنید:

دقت کنید که تنها یکی از این سه آنتی‌ویروس را نصب کنید زیرا اگر دو آنتی‌ویروس را به صورت همزمان نصب کنید، در کار هر دوی آنها اختلال ایجاد می‌شود.

علاوه بر این فراموش نکنید که یک فایروال هم بر روی ویندوز خود نصب کنید تا مانند یک محافظ، تمامی اطلاعاتی که بین رایانه‌ی شما و شبکه (حال می‌خواهد یک شبکه داخلی مانند شبکه‌ی خانگی‌تان باشد یا اینترنت) رد و بدل می‌شود را رصد کند و در صورتی که به اطلاعاتی مشکوک شد، از ارسال و دریافت آنها جلوگیری کند.

 در میان صدها فایروالی که در بازار وجود دارد، Zone Alarm یکی از بهترین گزینه‌ها است که به صورت رایگان و بدون هیچ دردسری می‌توانید از آنها استفاده کنید.

اگر زمانی مشاهده کردید که سرعت رایانه شما شدیدا کاهش پیدا کرده است و یا با باز کردن مرورگر خود، به یکباره ده‌ها پنجره‌ی تبلیغاتی باز می‌شود، باید بدانید که رایانه شما به جاسوس‌افزار (Spyware) و یا آگهی‌افزار (Adware) آلوده شده است. برای مقابله با آنها تنها کافی است نرم‌افزار ضدجاسوسی SuperAntispyware را نصب کنید.

با رعایت دو نکته‌ای که در بالا گفته شد، به راحتی می‌توانید امنیت ویندوز خود را بیش از پیش افزایش دهید هر چند که نباید فراموش کنید که امنیت ۱۰۰ درصدی وجود خارجی ندارد!

سیستمهای عامل مک و لینوکس

۱- امنیت سیستم عامل مک نسبت به ویندوز بیشتر است اما اینکه هک شدن مک غیرممکن است، افسانه‌ای بیش نیست! به همین دلیل تمامی نکاتی را که از امنیت سایبری آموخته‌اید را همواره به یاد داشته باشید و علاوه بر آن، آنتی‌ویروس رایگان Sophos را هم بر روی مک خود نصب کنید.

۲- لینوکس امن‌ترین سیستم عامل حال حاضر در دنیاست و شاهد این ادعا را هم می‌توان استفاده هکرها از این سیستم عامل دانست! اگر از یکی از نسخه‌های لینوکس مانند اوبونتو استفاده می‌کنید، باید بدانید که نیازی به نصب آنتی‌ویروس ندارید هر چند که همواره باید نکات امنیتی را به خاطر داشته باشید زیرا هک شدن حساب ایمیل و یا فیس‌بوک‌تان هیچ ربطی به سیستم عاملی که استفاده می‌کنید، ندارد.

خلاصه درس

  • پایه و اساس هر رایانه‌ای را سیستم عامل آن می‌سازد که می‌تواند ویندوز، مک و یا لینوکس باشد.
  • داشتن نسخه اصل از ویندوز برابر با دریافت آخرین به روزرسانی‌های مایکروسافت است که اکثر آنها مربوط به حفره‌های امنیتی کشف و گزارش شده به مایکروسافت است.
  • تنها در برخی موارد و با توجه به اهمیت وصله امنیتی‌ای که مایکروسافت ارائه می‌کند، شما امکان دانلود و نصب آنها را بر روی ویندوز غیرقانونی هم خواهید داشت.
  • همواره یک آنتی‌ویروس و یک فایروال بر روی ویندوز خود نصب کنید.
  • یکی از سه آنتی‌ویروس زیر را روی کامپیوتر خود نصب کنید:
  • Zone Alarm یکی از بهترین گزینه‌ها برای فایروال است.
  • اگر سرعت رایانه شما شدیدا کاهش پیدا کرده یا با باز کردن مرورگر، ده‌ها پنجره‌ی تبلیغاتی باز می‌شود، رایانه شما به جاسوس‌افزار یا آگهی‌افزار آلوده شده است. برای مقابله با آنها تنها کافی است نرم‌افزار SuperAntispyware را نصب کنید.
  • آنتی‌ویروس رایگان Sophos را می توانید بر روی مک نصب کنید.
  • لینوکس امن‌ترین سیستم عامل حال حاضر در دنیاست و اگر از یکی از نسخه‌های لینوکس مانند اوبونتو استفاده می‌کنید، نیازی به نصب آنتی‌ویروس ندارید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com