beer blackاستان وایر، پروانه معصومی: مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از بازگشت خرس های سیاه آسیایی به این استان خبرداده و اعلام کرد ۴۰ خرس سیاه در نقاط مختلف این استان دیده شده است.

خسرو افسری به ایرنا گفت:” بارندگی های خوب امسال در جنوب شرق کشور در مقایسه با پارسال و حمایت مردم از حیات وحش در کنار تلاش محیط بانان در حفاظت از محیط زیست بویژه صیانت از گونه های نادر جانوری، این استان را برای خرس سیاه آسیایی پناهگاه امنی کرده است.”

به گفته او”خشکسالی های ۱۵ سال گذشته موجب مهاجرت گونه های مختلف حیات وحش بویژه برخی حیوانات نادر و کمیاب از جمله خرس سیاه و در نتیجه کاهش جمعیت آنها شده بود اما اکنون این گونه حیوان زیبا با بازگشت به مامن اصلی خود امیدواری به امکان زاد و ولد و افزایش جمعیت خود را افزایش داده اند.”

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان همچنین خبرداده است که ” طی چند ماه گذشته دست کم ۴۰ قلاده خرس سیاه آسیایی از راسته گوشت خواران در مناطق مختلف استان مشاهده شده است.”

خسرو افسری درباره خصوصیات این نوع خرس گفته است:” زیستگاه خرس سیاه آسیایی بیشتر نواحی کوهستانی و جنگلی در جنوب شرقی ایران است و به دلیل داشتن رژیم غذایی بسیار متنوع همه چیز خوار است اما به طور عمده از حشرات، عسل، بی مهرگان، مهره داران کوچک و میوه تغذیه می کند. وجه تمایز خرس سیاه آسیایی با دیگر گونه ها داشتن یک لکه سفید به شکل عدد هفت در گردن است و این نوع خرس عمری حدود ۲۵ سال بین ۱۲۰ تا ۱۸۰ سانتی متر طول و ۵۰ تا ۱۷۰ کیلوگرم وزن دارد و یکی از دو گونه خانواده خرس های ساکن ایران است.”

به گفته این مقام محیط زیست “بر اساس طبقه بندی سازمان IUCN خرس سیاه آسیایی در ایران در زمره حیوانات در آستانه انقراض قرار گرفته و امکان محو شدن و نابودی آن محتمل است.”

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com