حداد: زمان قضاوت درباره مذاکرات فرا نرسیده است

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: مذاکرات تجربه‌ای در حال تکوین است و زمان داوری درباره موفق بودن یا نبودن آن فرا نرسیده است.

غلامعلی حدادعادل سه‌شنبه‌ شب در مراسمی که به دعوت دفتر جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و با حضور جمعی از فعالان سیاسی و مسئولان برگزار شده بود، اظهار داشت: تحریمی که علیه ایران اعمال شده شدیدترین تحریم در طول تاریخ بشریت است که بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی، قدرت‌ها و کشورهای مختلف پشت آن سنگر گرفته‌اند.

وی افزود: باید در بحث مذاکرات به چند نکته دقت کرد، یکی اینکه آمریکا در ظاهر می‌گوید بنا دارد مانع تولید سلاح هسته‌ای توسط ایران شود که ما نیز چنین قصدی نداریم.

حدادعادل ادامه داد: از سویی ممکن است در متن توافق شیطنت‌هایی از سوی آنان و غفلت‌هایی از سوی ما رخ داده یا در نیویورک مذاکرات وزیر خارجه ما با وزیر خارجه آمریکا کمی طولانی‌تر از حد متعارف بوده باشد.

وی اضافه کرد: ممکن است مقام معظم رهبری نیز صحبت کردن تلفنی رئیس جمهور با اوباما را نپسندیده باشند اما هیچ‌کدام از این مسائل اصل مسئله را مخدوش نمی‌کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اصل مسئله این است که دولت می‌گوید برای استفاده صلح‌آمیز هسته‌ای غنی‌سازی پنج درصد نیاز نداریم و این موضوع در متن توافق نیز ذکر نشده و اتفاقاتی که در حال رخ دادن است برای جمهوری اسلامی مهم نبوده است.

وی بیان کرد: تحول غنی‌سازی از ۳.۵ درصد به ۲۰ درصد پس از آن رخ داد که با وجود اینکه گفتیم برای رادیو دارو به آن نیاز داریم در اختیار ما قرار ندادند و شروطی گذاشتند که بسیار دور از ذهن بود.

حدادعادل تصریح کرد: اینکه اورانیوم ما را بگیرند و بگویند ایران را خلع سلاح کردیم و در ازای ۴۰ کیلو سوخت ۲۰ درصد، ۴۰۰ کیلو سوخت ۳.۵ درصد بگیرند مانند آن بود که خیاط برای دوختن یک لباس به مشتری بگوید ۲۰ متر پارچه بخر، و همین امر بود که جمهوری اسلامی گفت حال که نمی‌دهید خود تولید می‌کنیم.

وی ابراز داشت: سوخت مورد نیاز کشور را تولید کردیم و برای سالانه ۸۰۰ هزار بیمار رادیو دارو فراهم شد.

غرب گمان می‌کند میوه تحریم را چیده است
رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در ادامه گفت: در شرایط فعلی غنی‌سازی ۲۰ درصد متوقف و از ۲۰۰ کیلو سوخت نیمی برای رادیو دارو استفاده می‌شود و نیمی دیگر رقیق می‌شود و تا به اینجای کار تعابیر عقب‌نشینی یا کوتاه آمدن مصداق ندارد.

وی افزود: رهبری نیز بیان کردند که به تیم مذاکره‌کننده اطمینان دارند اما به آمریکا خوشبین نیستند بلکه این مذاکرات تجربه‌ای است که یا مانند چند سال پیش و بحث تعلیق نتیجه نمی‌دهد و یک طرفه اقدامات لازم را انجام می‌دهیم یا به نتایجی میانه منتهی می‌شود.

حداد عادل ادامه داد: من در همان ابتدای کار پایان کار را تحلیل کردم چراکه می‌دانستم غرب پیش خود گمان می‌کند تحریم اثر کرده و نتیجه آن در انتخابات ریاست جمهوری ایران دیده شده است.

آمریکا دادن امتیاز به دولت میانه‌رو را مانع حضور تندروها می‌داند
رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آنان به حساب خود در شرایط فعلی اگر چند امتیاز به دولت میانه‌رو روحانی ندهند و مردم ایران اندکی گشایش اقتصادی نبینند، باعث قدرت گرفتن تندروها شده‌اند.

حدادعادل ابراز داشت: این مطلب را چندی قبل «جک استراو» و افرادی دیگر در ایندیپندنت اعلام کردند که اگر فشارها کم نشود تحول رخ داده کمرنگ می‌شود.

وی با بیان اینکه این موضوع گمانه‌زنی غرب بوده و رئیس جمهور مدافع سرسخت نظام است، تصریح کرد: آنها به خیال خام خود نمی‌خواهند اشتباه زمان خاتمی را تکرار کنند و بنابراین به دنبال این هستند که به صورت قطره‌چکانی فشارها را کم کرده و چند سال بعد برداشت‌های بیشتری کنند.

این نماینده مجلس ابراز داشت: در حال حاضر گفته‌اند ۴.۲ میلیارد دلار از منابع ایران را ظرف ۶ ماه آزاد می‌کنند و روزانه یک‌میلیون بشکه صادرات را می‌پذیرند اما تحریم جز در برخی موارد مانند دارو و … برداشته نخواهد شد.

وی با بیان اینکه این فشار در نظر غرب اهرمی همیشگی است، گفت: آنان نمی‌خواهند جمهوری اسلامی قوت پیدا کند و این خوشبینی است که گمان کنیم با مذاکرات کارشناسی و گفت‌و‌گوی عقلانی، ایران به جایی می‌رسد که مانند کشوری عادی در باشگاه هسته‌ای‌ها پذیرفته شده و بدون تحریم غنی‌سازی و سایر موارد را انجام دهد.

حدادعادل افزود: یک نکته اینکه بنابر توافقنامه برای عادی‌سازی وضع در آژانس و شورای امنیت ایران باید پروتکل الحاقی را بپذیرد اما پذیرش پروتکل منوط به تصویب مجلس است.

به گفته وی، اصل انقلاب و اساس اسلام سیاسی مورد پذیرش آمریکا نیست و از همین رو است که باید هوشیارانه با دشمن جلو رفت و تاکید را بر توانمندسازی داخلی و اقتصاد مقاومتی گذاشت.
منبع: خبرگزاری فارس

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com