مرگ دلخراش دو کارگر زن در حادثه آتش سوزی یک ساختمان در خیابان جمهوری تهران که روز یکشنبه اتفاق افتاده است، در شبکه‌های مجازی بازتاب گسترده‌ای داشته است. آنچه که در عکس‌های منتشر شده از این حادثه به چشم می‌خورد، تکان دهنده و تاسف بار است. در این تصاویر چهره‌های وحشت‌زده و مستاصل کارگرانی که در طبقه پنجم ساختمان، تنها راه فرار و نجات خود را در آویزان شدن از اسکلت آلومینیومی نمای ساختمان یافته‌اند قابل تشخیص است.

در گزارشی که در سایت بی بی سی فارسی در این مورد منتشر شده به اظهارات معاون عملیات سازمان آتش نشانی، جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی، و شاهدان این واقعه اشاره شده است. آنچه که در این گزارش بیان شده این است که به علت نقص فنی، نردبان هیدرولیکی باز نشده و نردبان هیدرولیکی دوم نیز با تاخیر باز شده است. در قسمتی از این گزارش آمده است: “جلال ملکی، سخنگوی آتش نشانی تهران گفته بود که این دو زن به دلیل “عجله و استرس به پایین پرت شدند”، اما شاهدان می‌گویند که “نردبان‌ها باز نشد و شدت آتش به حدی بود که تعدادی از کارگران از ساختمان آویزان شدند، اما این دو زن نتوانستند بیش از آن آویزان بمانند به پائین پرت شدند.”

13921029155800586_PhotoLاما بنا بر همین گزارش، معاون عملیات آتش نشانی تهران گفت: “هنوز نمی‌توان در مورد اینکه نردبان‌ها باز نشده یا مشکل فنی وجود داشته اظهار نظر قطعی کرد و تمامی این مسائل در دست بررسی است.” و در ادامه اعلام کرده است که نتیج بررسی به زودی اعلام خواهد شد.

بنا برگزارش ایسنا، عبدالهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران، ضمن بیان اینکه نقص فنی و نقص سیستم الکترونیک باعث این اتفاق بوده است، عملکرد تیم آتش نشان رو مورد قبول دانسته است. بر اساس این گزارش ایسنا عبدالهی بروز این اتفاق به دلیل خطای انسانی را رد کرده است و خبر از تشکیل کمیته فنی برای تحقیق در مورد این واقعه داده است.

در همین رابطه مسجد جامعی، رئیس شورای شهر اسلامی شهر تهران، از کمیسیون‌های مربوطه در شورای شهر تهران خواست تا این موضوع را پیگیری کنند و گزارش‌ آن را به صورت مفصل و جداگانه به شورای شهر تهران برسانند. در قسمتی از گزارشی که ایسنا در این مورد منتشر کرده است، مسجدجامعی به سخنان مدیرعامل سازمان آتش نشانی که چند ماه پیش در حضور همه اعضای شورای شهر بیان شده اشاره کرده است. مدیرعامل سازمان آتش نشانی در جلسه شورای شهر تهران اعلام کرده بود که: “همه تجهیزات ما کامل است و ما هیچ احتیاجی به اعتبارات و تجهیزات جدید نداریم و حتی ما آنقدر به روز هستیم که آلمان‌ها از ما عقب تر هستند.”

در پی انتشار اخبار مربوط به این حادثه ذلخراش، به دستور سازمان بازرسی کشور هیاتی حادثه آتش‌سوزی ساختمان پنج طبقه خیابان جمهوری و عملکرد دستگاه‌های مسئول را در این حادثه بررسی می‌کند.

در مورد این حادثه واکنش‌های کاربران فیس بوک بعد از دیدن تصاویر مربوط به این حادثه نیز در سایت ایسنا منتشر شده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com