کتابخانه 2

اگر شما یک عشق کتاب یا صاحب یک کتابخانه خانگی هستید به صورت خودکار می‌شود به شما لقب نگهبان را داد و وظیفه شما نگهداری از کتابخانه شخصی‌تان است.

در اینجا ما چند راه حل‌ کاربردی را برای نگهداری کتابه‌ایتان به شما پیشنهاد می‌کنیم :

استفاده از یک رطوبت سنج ساده در کتابخانه شخصی به شما کمک میکند تا از خراب شدن صفحات کتاب در طولانی مدت جلوگیری کنید .

رطوبت مورد نیاز صفحه های کاغذ در محدوده ۳۰ تا ۴۰ درصد است رطوبت کمتر از ۲۰ درصد باعث خشک شدن و شکنندگی صفحات کتاب شما می‌شود به زبان ساده در همان میزان رطوبتی که بدن شما احساس آسایش میکند کتایهایتان هم سالم تر خواهند بود. ایرانی‌های داخل کشور باید در ابزارفروشی‌ها دنبال آن باشند و برای دوستانی که در خارج از ایران زندگی می‌کنند تهیه یک رطوبت سنج ساده کار سختی نیست به آسانی میتوانید آن را به قیمت ۱۱.۷۹ دلار از سایت آمازون خریداری کنید .

گرد و خاک یکی از دشمنان اصلی کتاب‌های شماست، پس گردگیری کتابخانه شخصیتان یکی از مسئولیت‌های اصلی شما به حساب می‌آید . استفاده از گردگیرهای دستی ساخته شده از الیاف طبیعی کار شما را ساده تر خواهد کرد .

نور نامناسب می‌تواند به کتاب‌های شما آسیب بزند، به خصوص با از بین بردن اتصالات کتاب . همچنین اشعه ماورائ بنفش خورشید رشته های فیبر موجود در جلد چرمی کتاب‌ها را شکننده کرده و باعث از بین رفتن چرم می‌شود .

حتی‌الامکان کتابها را در محیط‌های غیر اسیدی قرار دهید، اگرچه این کار عملا برای همه کتاب‌های موجود در خانه شما ممکن نیست .

بهترین مکان برای نگهداری کتاب مکان‌های تاریک یا دور از نور مستقیم خورشید است . استفاده از فیلترهای UV در پنجره‌های کتابخانه شما نیز کارساز است.

کتاب‌ها را به صورت عمودی در قفسه‌های فلزی و چوبی بچینید، چوب‌های به اصطلاح تر یا نم‌دار باعث رشد قارچ‌ها و تخریب کتاب‌های شما می‌شود.

هیچ وقت کتاب‌هایتان را از قسمت بالا یا به اصطلاح سر کتاب از قفسه بیرون نکشید این کار باعث پاره شدن جلد کتاب یا از بین رفتن ساختار صحافی کتاب شود .

از نوشتن بالای صفحه های کتاب خودداری کنید استفاده از صفحه های کتاب به عنوان ورق کاغذ باعث آسیب پذیری و نازک شدن کاغذ کتاب میشود .

خوردنی‌ و نوشیدنیتان را از کتابتان دور نگه دارید علاوه بر اینکه ریختن هرگونه مایعات روی کاغذ آن را در معرض پاره شدن و از بین رفتن قرار می‌دهد لکه های چسبناک و ذره های کوچک غذا حشرات را به سمت صفحه‌های کتاب شما جذب می‌کند. برای این‌کار یک کتاب روی کتاب را پیشنهاد می‌کنیم.

اگرچه مطالعه در حمام و در وان آب گرم یکی از لذت بخش‌ترین کارهای دنیاست اما لازم است که به این توجه کنیم که بخار آب و گرما قاتل صفحه های کتاب شما هستند .

استفاده از غش‌گیر( نگهدارنده) کتاب لابه لای کتاب‌ها در قفسه‌های کتابتان ضروریست این کار باعث استوار ایستادن کتابها و ایجاد یک فاصله معقول بین کتاب‌ها میشود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com