گذرواژه‌ها اولین خط دفاعی در مقابل جرایم سایبری هستند. انتخاب گذرواژه‌های قوی و متفاوت برای هریک از حساب‌های مهم امری ضروری است و بهتر است گذرواژه‌های خود را مرتباً به‌روزرسانی کنید. برای ایجاد گذرواژه‌های قوی و ایمن نگه‌داشتن آنها، این نکات را دنبال کنید.

برای هرکدام از حساب‌های مهم خود، مانند ایمیل و عملیات بانکی آنلاین، از گذرواژه‌های متفاوت استفاده کنید

انتخاب یک گذرواژه مشابه برای تمام حساب‌های آنلاین مانند این است که از یک کلید برای قفل کردن منزل، خودرو و دفتر کار استفاده کنید؛ اگر یک مجرم به کلید دست یابد، تمام آنها به خطر می‌افتند. بنابراین از گذرواژه‌ای که برای ثبت نام در یک روزنامه آنلاین استفاده می‌کنید برای ایمیل یا حساب بانکی استفاده نکنید. انتخاب چندین گذرواژه ممکن است کمی سخت باشد، اما شما را ایمن نگه می‌دارد.

گذرواژه خود را در مکانی مخفی نگهداری کنید که به راحتی قابل دسترس نباشد

یادداشت کردن گذرواژه‌های خود لزوماً ایده بدی نیست. اما اگر این کار را انجام می‌دهید، یادداشت‌ها را در معرض دید، روی رایانه یا میز کار قرار ندهید.

از یک گذرواژه طولانی دارای ترکیبی از اعداد، حروف و نمادها استفاده کنید.

هرچه گذرواژه طولانی‌تر باشد، حدس زدن آن سخت‌تر است. بنابراین گذرواژه خود را طولانی انتخاب کنید تا به حفظ امنیت اطلاعات شما کمک کند. افزودن اعداد، نمادها و ترکیب حروف بزرگ و کوچک حدس زدن آن را برای جاسوسان احتمالی یا دیگران سخت‌تر می‌کند و هک کردن آن نیز سخت‌تر است. لطفاً از «۱۲۳۴۵۶» یا «password» به عنوان گذرواژه استفاده نکنید و اطلاعات قابل دسترس برای عموم، مانند شماره تلفن خود را در گذرواژه خود قرار ندهید. این کار ایده جدیدی نیست و ایمن هم نیست!

سعی کنید از عبارتی استفاده کنید که فقط شما می‌دانید

به عنوان یک ایده خوب می‌توانید از عبارتی استفاده کنید که فقط خودتان آن را می‌دانید، و برای آسان‌تر شدن به‌یادسپاری می‌توانید آن را به یک وب‌سایت خاص مرتبط کنید. مثلاً برای ایمیل می‌توانید به عبارتی مانند «Doostane man Omid va Melika har rooz yek emaile jaleb barayam ersal mikonan» فکر کنید و با استفاده از اعداد و حروف آن را بازسازی کنید. «DmO&Mhr1ejbem» یک گذرواژه دارای متغیرهای فراوان است. این فرآیند را برای سایت‌های دیگر نیز تکرار کنید.

گزینه‌های بازیابی گذرواژه خود را تنظیم کرده و آنها را به‌روز نگه دارید

اگر گذرواژه خود را فراموش کردید یا ورود شما به سیستم مسدود شد، باید راهی برای بازگشت به حساب خود بیابید. در بسیاری از خدمات وب، اگر نیاز به بازنشانی گذرواژه خود داشته باشید، یک ایمیل به آدرس ایمیل بازیابی شما ارسال می‌شود، بنابراین مطمئن شوید آدرس ایمیل بازیابی شما به‌روز است و هنوز به آن ایمیل دسترسی دارید.

در برخی موارد می‌توانید یک شماره تلفن را نیز به نمایه خود اضافه کنید تا کد بازنشانی گذرواژه را از طریق پیامک دریافت کنید. داشتن یک شماره تلفن همراه در حساب، یکی از ساده‌ترین و قابل اعتمادترین راه‌ها برای کمک به حفظ امنیت حساب شما است.

برای مثال، در صورتی که فردی قصد ورود غیرمجاز به حساب شما را داشته باشد، ارائه دهندگان خدمات می‌توانند از شماره تلفن استفاده کنند و کار را بر او سخت‌تر کنند، و همچنین می‌توانند در صورتی که قابلیت دسترسی به حساب خود را از دست دادید، کد تأیید صحت را به شما ارسال کنند تا بتوانید وارد حساب خود شوید. وارد کردن شماره تلفن بازیابی در حساب Google باعث نمی‌شود که این شماره تلفن در لیست‌های بازاریابی قرار بگیرد و یا از بازاریابان تلفنی تماس دریافت کنید.

تلفن همراه شما یک روش شناسایی ایمن‌تر نسبت به آدرس ایمیل بازیابی یا سؤال امنیتی است، زیرا بر خلاف این دو مورد، شما به تلفن همراه خود دسترسی فیزیکی دارید.

با این حال، اگر‌ نمی‌توانید یا مایل نیستید شماره تلفن را به حساب خود اضافه کنید، وب‌سایت‌های بسیاری ممکن است از شما بخواهند یک سؤال برای تأیید هویت در زمانی که گذرواژه را فراموش می‌کنید، انتخاب کنید. اگر خدمت مورد استفاده شما به شما امکان می‌دهد خودتان سؤالی ایجاد کنید، تلاش کنید سؤالی را وارد کنید که جوابش را فقط خودتان می‌دانید و قبلاً مطلبی را در مورد آن در رسانه‌های اجتماعی پست یا اشتراک‌گذاری عمومی نکرده باشید.

تلاش کنید پاسخ شما یکتا و قابل به‌یادسپاری باشد (با استفاده از نکته بالا می‌توانید این کار را انجام دهید) تا حتی اگر فردی پاسخ را حدس زد، باز هم نتواند آن را به درستی وارد کند. این پاسخ برای شما بسیار مهم است و باید آن را به یاد بسپارید؛ اگر آن را فراموش کنید، ممکن است هرگز نتوانید به حساب خود برگردید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com