Khamenei-Ali-2خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، روز سه‌شنبه (۸ مرداد-۳۰ جولای)، ۴۹۳ مورد از تازه‌ترین فتواهای رهبر جمهوری اسلامی را که پیش‌تر به صورت پراکنده در سایت وی منتشر شده بود، به صورت یک جا روی خروجی خود قرار داد. خامنه‌ای در این فتوا‌ها، به پرسش‌های گوناگونی، از “لُپ لُپ” تا “ریش پروفسوری”، از “آلت مصنوعی” تا مشاهده فیلم‌های جنسی، و از معاشرت با بهاییان تا پناهندگی سیاسی پاسخ داده است.

رهبر جمهوری اسلامی، خرید «کالاهای شانسی» و از جمله «لُپ لُپ» را «بدون اشکال» دانسته حتی اگر این کالا به امید یافتن جایزه‌ای خریده شده باشد اما به گفته‌ی او معاملات گلدکویستی، “باطل” است و “جایز” نیست.

او تراشیدن ریش و ماشین کردنی را که مانند تراشیدن باشد بنا بر “احتیاط واجب”، “جایز” ندانسته و درباره «ریش پروفسوری» نیز گفته که «تراشیدن مقدارى از ریش حکم تراشیدن تمام آن را دارد و بنا بر احتیاط حرام است».

خامنه‌ای، در فتوای دیگری، درباره معاشرت با بهاییان تاکید کرده که «آن‌ها نجس و دشمن دین و ایمان هستند» و «از هرگونه معاشرت با این فرقه ضالّه مضلّه اجتناب شود». پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر جمهوری اسلامی، فتواهای وی درباره بهاییان را در گروه فتاوی مربوط به «کفار» قرار داده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره پناهندگی سیاسی به کشورهای خارجی نیز گفته که «تا زمانی که مفسده‌ای بر آن مترتب نشود، فی‌نفسه اشکال ندارد».

بر اساس فتوای دیگری از رهبر جمهوری اسلامی، مشاهده کشتی مردان توسط زنان، اگر در آن «خوف ارتکاب گناه و فساد باشد»، “جایز” نیست.

خامنه‌ای حکم لمس آلت و عورت مصنوعی در آموزش مسائل پزشکی را متفاوت از حکم عورت واقعى دانسته و گفته که «نگاه کردن و لمس آن‌ها اشکال ندارد مگر آنکه به قصد ریبه (نگاه جنسی) بوده و یا موجب تحریک شهوت گردد».

او هم‌چنین گفته که در مواقعی که امکان مراجعه به «پزشک هم‌جنس» وجود دارد، مراجعه به غیرهم‌جنس “جایز” نیست.

وی خواندن کتاب و دیدن فیلم‌هایی را که «محرک شهوت» باشند، “جایز” ندانسته و خاطرنشان کرده که «دیدن فیلم‌هاى مستهجن و حاوى منکرات، موجب تقویت هواهاى شیطانى نفس، تضعیف اراده و ایمان، و زمینه‌ساز ترتّب مفاسد و گناهان بوده و به هیچ‌وجه جایز نیست».

بر اساس این فتوا، برانگیختن شهوت توسط فیلم‌های جنسی، «حتی برای زن و شوهر نیز جایز نیست».

رهبر جمهوری اسلامی، خرید و نگهداری ماهواره را به دلیل آنکه «زمینه دریافت برنامه‌های حرام را کاملا فراهم می‌کند»، “جایز” ندانسته مگر برای کسی که از خودش مطمئن است که استفاده “حرام” نخواهد کرد.

وی در یکی از این فتوا‌ها، واجب دانسته است که بین زن و مرد در حال نماز، «حداقل یک وجب» فاصله باشد اما رعایت این احتیاط در مسجدالحرام لازم نیست.

اما شاید سیاسی‌ترین و مهم‌ترین فتوای علی خامنه‌ای آن‌جایی باشد که گفته «بیان ظلم مسوولان در برابر مردم وجهى ندارد، بلکه اگر موجب فتنه و فساد و تضعیف دولت اسلامى‏ شود حرام است».

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com