Islam-World-Public-Dress-For-Women-1

تقاطع: نوع لباس پوشیدن زنان در مکان‌های عمومی، یکی از مهم‌ترین مسائل در “جهان اسلام” است. نتایج یک نظرسنجی تازه که توسط موسسه تحقیقات اجتماعی دانشگاه میشیگان و با هم‌کاری مرکز تحقیقاتی پیو (PEW) در هفت کشور با اکثریت جمعیت مسلمان انجام شده، حاکی از آن است که بیشتر مردم این کشورها ترجیح می‌دهند که یک زن به طور کامل، موهایش را بپوشاند. تنها در ترکیه و لبنان، درصد قابل توجهی از پرسش‌شوندگان گفته‌اند که زنان بهتر است موهای‌شان را در ملاء عام نپوشانند.

در این نظرسنجی، به پرسش‌شوندگان از هفت کشور تونس، مصر، عراق، لبنان، پاکستان، عربستان سعودی و ترکیه، کارتی شامل شش تصویر از سبک‌های مختلف پوشش سر و صورت داده شد و آن‌ها باید انتخاب می‌کردند که کدام‌یک از این شش سبک را برای یک زن در مکان‌های عمومی مناسب‌تر می‌دانند.

هرچند که هیچ عنوانی برای این شش سبک پوشش در روی کارت نوشته نشده بود اما شش تصویر از چپ به راست عبارت بودند از زنانی که برقع و نقاب بر سر داشتند (۱ و ۲)، زنانی که حجاب‌شان کمتر می‌شد (۴ و ۵) و بالاخره در تصویر ۶، زنی که سرش را نپوشانیده بود.

بر اساس نتیجه‌ی کلی این نظرسنجی، اکثریت شرکت‌کنندگان، گزینه‌ی چهارم، یعنی زنی که موها و گوشش را با یک روسری سفید کاملا پوشانده اما صورتش کاملا مشخص است انتخاب کردند به طوری‌که این گزینه با ۵۷ درصد در تونس، ۵۲ درصد در مصر، ۴۶ درصد در ترکیه و ۴۴ درصد در عراق، بالاترین درصد را به خود اختصاص داد.

گزینه‌ی سوم نیز که در آن زنی چادر به سر داشت و حجابش محافظه‌کارانه‌تر بود، در جایگاه دوم محبوبیت در میان رای‌دهندگان قرار گرفت. هرچند که در سه کشور تونس، ترکیه و لبنان، طرفداران آن کمتر از ۳ درصد بودند.

اما در پاکستان و عربستان سعودی، تمایلات شرکت‌کنندگان در نظرسنجی به وضوع متفاوت‌تر بود. به طوری‌که در پاکستان درصد آرای گزینه‌های ۳ و ۲، به ترتیب ۳۱ و ۳۲ درصد بود و ۲۴ درصد نیز به گزینه‌ی ۴ رای دادند. در عربستان سعودی نیز، ۶۳ درصد گزینه‌ی ۲ یعنی زنی را که نقاب بر سر دارد و تنها چشمانش دیده می‌شود، انتخاب کردند و تصویر زن برقع‌پوش (۱) نیز ۱۱ درصد رای آورد که بیشترین میزان در میان ۷ کشور تحت بررسی به شمار می‌رود.

Islam-World-Public-Dress-For-Women-2

از سوی دیگر درحالی‌که در چهار کشور، درصد آرای مربوط به تصویر زن بدون حجاب، زیر ۴ درصد بود، در تونس، ۱۵، در ترکیه، ۳۲، و در لبنان، ۴۹ درصد پرسش‌شوندگان، چنین سبکی را برای زن در محیط‌های عمومی مناسب دانسته‌اند.

در این میان، ۲۷ درصد نمونه‌ی مورد بررسی در لبنان، مسیحی بودند که اثر آن در نتیجه‌ی نظرسنجی کاملا مشهود است.

در این میان، با وجود آن‌که درصد بالایی از پرسش‌شوندگان در این کشورها، به پوشش محافظه‌کارانه‌تر برای زنان در مکان‌های عمومی رای داده‌اند، اما هم‌زمان عده‌ی زیادی نیز گفته‌اند که زنان باید بتوانند خود در مورد نوع‌ پوشش‌شان تصمیم بگیرند.

این نگرش در تونس، ترکیه و لبنان، به ترتیب با ۵۶، ۵۲، و ۴۹ درصد شایع‌تر است. در این میان، در عربستان سعودی نیز ۴۷ درصد گفته‌اند که زنان باید در انتخاب پوشش‌شان آزاد باشند.

تعداد زنان و مردان شرکت‌کننده در این نظرسنجی تقریبا برابر و ۵۰-۵۰ بود. هرچند که اطلاعات جمعیت‌شناختی، از جمله نتایج به دست‌آمده بر اساس جنسیت، در انتشار عمومی آن گنجانده نشده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com