گزارش کارگر فلزکار :
از دو کارخانه در گیلان
*-*-*-*-*-*-*
پیرو سیاست گذاری کارخانجات ایران و وضع تولید ، هر کارخانه ی که از رمق نیفتاده غالبن از رانت های مستقیم یا شراکت با مافیای سرمایه داری سرپایند . معمولن تولید این گونه کارخانجات بعلت خاص بودن مورد توجه این مافیای پول و قدرت است. گروه کارخانجات “سبحان دارو” از این ویژگی برخوردارند که در زیر به آن اشاره می شود .
“سبحان دارو”
“شرکت سبحان دارو” در سال ۱۳۵۵ با دریافت موافقت اصولی از وزارت صنایع و معادن وقت با نام “سوئیران” با مشارکت و دانش فنی “سیبا گایکی” سوئیس طراحی ، ساخته و در اواخر سال ۱۳۶۰ راه اندازی شد .نام شرکت در سال ۱۳۶۴ به” دارو سازی سبحان” تغییر یافت ، پس از تشکیل “گروه دارویی سبحان” در شرکت سرمایه گذاری “البرز” در سال ۱۳۸۳ شرکت “سبحان دارو” تاسیس و در آذر همان سال کارخانه و خطوط تولید و کلیه پروانه های ساخت محصول و فعالیت های ” شرکت داروسازی سبحان” به شرکت “سبحان دارو” انتقال یافت .
این کارخانه که ۱۵۰ کارگر در آن مشغول کار هستند در شهر صنعتی رشت واقع شده و یکی از موفقترین شرکت های گروه دارویی “سبحان” ست. با توجه به وضعیت خوب مالی شرکت،متاسفانه حقوق کارگران طبق قانون کار و در یک سطح پرداخت و قراردادها هم یک ساله می باشد و معمولن در مناسبت های خاص مقداری پول بعنوان پاداش به همه ی پرسنل داده می شود .
کارخانه هیچ گونه تشکل کارگری نداشته و نمایندگان حل اختلاف و نماینده کارگران از میان کارگران با سابقه توسط مدیریت انتخاب می شود و کارگران حق هیچ گونه دخالتی در انتخاب نماینده خود ندارند .
بیشتر تولید دارو در این شرکت برای “اعصاب و روان ” ست و دارای قیمتی بالا می باشد.
سبحان اُنکولوژی-
داروهای ضد سرطان و بیماری های خاص در کارخانه ی سبحان اُنکولوژی تولید می شود که زیر مجموعه ایی از خانواده ی “داروی سبحان” می باشد که کارگران در آن جا بلحاظ امنیت شغلی و تاثیرات جسمی وضعیت نا بسامان تری دارند .
سازه ی این کارخانه کوچکتر از “سبحان دارو ” به نام “سبحان اُنکولوژی” کاملن انحصاری بود که فروش خوب و ایده آلی دارد .
*از سهم درآمد آن مقداری تحت عنوان سود ویژه به کارگران پرداخت می گردد .
این شرکت -سبحان اُنکولوژی- بطور متوسط سالی دو بار مبلغی تحت عنوان افزایش تولید -بنا بر سنوات از ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان- به کارگران پرداخت می نماید .
در پایان لازم به ذکر ست که قانون اخراج تحت عنوان تعلیق نیرو برقرار است ، منتها از ان جایی که جزء کارخانجات انحصاری و پر بازده می باشد در سالیان اخیر اخراجی صورت نگرفته ست.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com