01در حالی که فعالان محیط زیست در ایران تلاش دارند با ایجاد یک کارزار فراگیر مسئولان را متقاعد کنند از نماد یوزپلنگ آسیایی بر روی پیراهن تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی برزیل استفاده شود، طی ماه‌های گذشته حداقل ۹ پلنگ در نقاط مختلف ایران کشته شده‌اند و وضعیت این جاندار کم‌یاب در ایران باز هم به خطر افتاده‌ است.

کشتار پلنگ درایران

کشتار پلنگدر آخرین نمونه از کشتار پلنگ در ایران، در هفته گذشته یک قلاده پلنگ در منطقه تایباد در شمال خراسان با ضربات چوب و سنگ کشته شده است. گزارش ماموران محیط زیست خراسان شمالی تایید می‌کند این پلنگ ابتدا توسط سگ‌های گله تعقیب و گرفتار شده و سپس با سر رسیدن چهار نفر از چوپان‌ها با ضربات متعدد کشته شده است. در تصاویر منتشر شده از لاشه این جانور بسیار کمیاب، خرد شدن جمجمه و فک او مشخص است.

۹ پلنگ در کمتر از ۹ ماه

9پلنگ کمتر ازاین نخستین مورد از کشتار پلنگ در ایران طی ماه‌های اخیر نیست. ظرف پانزده روز گذشته سه قلاده پنگ دیگر در مناطق استهبان، خرم آباد و بافق کشته شده‌اند. آمارهای منتشر شده توسط سازمان محیط زیست ایران نشان می‌دهد سال ۱۳۹۲ یکی از بدترین سال‌های اخیر برای پلنگ ایرانی بوده است به طوری که تاکنون ۹ پلنگ در کمتر از ۹ ماه در این سال کشته‌ شده‌اند. برآوردها حاکی از آن است تعداد پلنگ‌ها در ایران کمتر از پانصد قلاده است. اکثر این حیوانات توسط افراد محلی و یا شکارچیان با انگیزه‌های مختلف کشته می‌شوند.

گله‌داران و شکار پلنگ

گله داران و شکاردر دی ماه سال ۱۳۸۹، جسد یک پلنگ روی دکل برق فشار قوی در منطقه تربت جام در خراسان پیدا شد. در ابتدا تصور شد پلنگ به بالای دکل برق پناه برده و سپس براثر برق گرفتگی کشته شده است. اما بررسی‌های بیشتر نشان داد روی بدن او جای چهار گلوله تفنگ شکاری وجود دارد و اثری از برق گرفتگی نیست. در نهایت مشخص شد یکی از گله‌داران پلنگ را روی دکل برق شکار کرده تا از گوسفندان خود محافظت کند.

 

حوادث جاده‌ای و مرگ و میر پلنگ‌ها

حوادث جاده ایاما به جز پلنگ‌هایی که گرفتار تیر شکارچیان و یا چوب و چماق افراد محلی می‌شوند، تعدادی دیگر نیز بر اثر حوادث جاده‌ای و برخورد با اتومبیل‌ها جان خود را از دست می‌دهند. به گفته سازمان محیط زیست ایران حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از تلفات گربه‌سانان به ویژه پلنگ و یوزپلنگ بر اثر حوادث جاده‌ای است. رییس سازمان محیط زیست دستور داده است تا نقاط حادثه خیز در جاده‌های ایران شناسایی و راهکارهایی برای جلوگیری از تصادف حیوانات با وسایل نقلیه ارائه شود. به گفته حسین محمدی، مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست ایران، در سال‌های گذشته خطوط انتقال نیرو، خطوط آهن و بزرگراه‌ها تلفات زیادی را به حیات وحش ایران تحمیل کرده است.

برای دستیابی به باقی متن و عکس های بیشتر به منبع اصلی این گزارش مراجعه کنید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com