دو موسسه غیرانتفاعی ایرانی – آلمانی و برخی فعالان حقوق بشر با هدف «انعکاس صدای ایرانیان داخل ایران» به سیاست‌گذاران و افکار عمومی در آلمان و «محکومیت نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی»، کارزار «صدای ایران» را راه‌اندازی ‌کرده‌اند.

این کارزار از دولت آلمان می خواهد تا به عنوان یک کشور دموکراتیک ضمن موضع‌گیری شفاف درباره جمهوری اسلامی، با این حکومت ناقض حقوق بشر و ترویج کننده تروریسم همکاری نکند و در کنار مردم ایران بایستد.

در گام نخست این کمپین، ۳۰۰ وسیله حمل و نقل عمومی به مدت سه ماه در چهار شهر بزرگ آلمان، شامل هامبورگ، برلین، دوسلدورف و کلن با تصاویری از جان‌باختگان آبان ۹۸ و هواپیمای اوکراینی به حرکت در آمده تا «افکار عمومی» در آلمان را نسبت به سرکوب و نقض گسترده حقوق بشر در جمهوری اسلامی آگاه کند.

«موسسه ترویج جامعه باز» در آلمان یکی از موسساتی است که این کارزار را به راه انداخته‌اند. آن‌طور که در بیانیه مطبوعاتی این موسسه آمده: این کمپین در گام‌های بعدی با ابزارهای مختلف، «رسانه‌ها» و «دولت جدید آلمان» را مخاطب قرار خواهد داد و صدای مردم ایران را به آنها خواهد رساند.

از اهداف اصلی این کمپین، استمرار جنبش «نه به جمهوری اسلامی»، نقد رسانه‌های اروپایی به‌ویژه آلمانی نسبت به وقایع ایران، انتقاد از رویکرد دولت آلمان نسبت به سرکوب مردم ایران و درخواست از دولت جدید این کشور برای توجه به مطالبات آزادی‌خواهانه ایرانیان و همچنین اعلام همبستگی با ایرانیان داخل کشور در مسیر گذار به دموکراسی است.

عبدالرضا احمدی پژوهشگر مالی و مدیر موسسه ترویج جامعه باز ضمن تاکید بر اینکه وظیفه انسانی همه ایرانیانی که دور از وطن، در کشوری امن و دموکراتیک زندگی می‌کنند، این است که صدای مردم ایران باشند، می‌گوید: «در گام بعدی کمپین ما به سراغ رسانه‌های آلمانی خواهیم رفت و از آنان خواهیم خواست که به جای انتشار روایت حکومت جمهوری اسلامی، به سراغ فعالان دموکراسی‌خواه ایرانی بروند و صدای مردم ایران برای بازگو کردن نقض سیستماتیک حقوق بشر توسط رژیم حاکم بر ایران باشند.»

به گفته احمدی، فاز سوم این کمپین شامل «نامه‌نگاری و ملاقات با مقامات دولت جدید آلمان» خواهد بود تا از آنان خواسته شود به جای حمایت از یک حکومت سرکوبگر که مروج تروریسم و آشوب در منطقه و دنیاست، از خواست مردم ایران برای گذار به دموکراسی پشتیبانی کنند.

«انجمن دموکراسی و حقوق بشر برای ایران» (IMUDI) موسسه دیگری است که به همراه تنی چند از فعالان آزادی‌خواه ایرانی- آلمانی، اعلام کرده‌اند در کارزار صدای ایران، از همه توان خود برای نشان دادن عمق نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی استفاده خواهند کرد.

تصاویری از پویا بختیاری و ری‌را اسماعیلیون از جان‌باختگان آبان ۹۸ و هواپیمای اوکراینی برای جلب توجه افکار عمومی در آلمان نسبت به آنچه که امروز در ایران می‌گذرد، استفاده شده است. در جریان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ بیش از ۱۵۰۰ نفر توسط حکومت جمهوری اسلامی کشته شدند. در مدت کوتاهی پس از کشتار خونین آبان، ۱۷۶ مسافر پرواز ۷۵۲ اوکراین نیز با اصابت دو موشک سپاه پاسداران جان باختند. بسیاری از خانواده‌های جان‌باختگان حتی از برگزاری مراسم سوگواری و وداع با عزیزانشان نیز محروم شدند. این‌ها تنها شماری از موارد نقض سیستماتیک حقوق بشر در بیش از چهار دهه حکمرانی جمهوری اسلامی است.

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)