سومین کنفرانس بین‌المللی تفکر اجتماعی و جامعه خاورمیانه و شمال افریقا به همت انجمن جامعه‌شناسی ایران و پژوهشگاه علوم انسانی و با حمایت انجمن بین‌المللی جامعه‌شناسی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار خواهد شد.
به گزارش تارنمای انجمن جامعه‌شناسی ایران، سومین کنفرانس بین‌المللی تفکر اجتماعی و جامعه خاورمیانه و شمال افریقا در روزهای ۲۰ و ۲۱ آذرماه ۱۳۹۲ در تهران برگزار خواهد شد. زبان این کنفرانس انگلیسی و فارسی است.
محورهای این همایش عبارت‌اند از:

– نقد جامعه‌شناسی و سایر علوم اجتماعی که در خاورمیانه ظهور کرده‌اند، نقد این مفاهیم و چشم‌اندازهایی مثل شرق‌شناسی، اروپا محوری، وابستگی آکادمیک و سایر مفاهیم و دیدگاه‌های مشابه.
– تأملات نظری درباره جامعه‌شناسی‌های جایگزین/دگرواره که درباره آنها بحث و گفت‌وگو می‌شود و یا در مباحث علوم اجتماعی خاورمیانه مطرح شده‌اند. در اینجا تمرکز بر نظریه‌ها و مفاهیمی است که از آثار کلاسیکی مانند ابن خلدون، ابوریحان بیرونی، یا آثار متفکران معاصر مانند مالک بن نبی، محمد عبید الجبری، مرتضی مطهری، علی شریعتی، سعید نورسی و غیره، برآمده باشند.
– کاربردهای تجربی نظریه‌ها و مفاهیم جایگزین/ دگرواره استنتاج شده از سنت کلاسیک یا آثار معاصر. برای مثال مطالعه مدرنیته بر پایه مفاهیم برگرفته از آراء و آثار شریعتی، مطهری، نورسی یا الجابری چه نتایجی را در پی خواهد داشت؟
– با توجه به رویدادهای جاری در خاورمیانه و شمال آفریقا، این موضوع به‌صورت ویژه مورد توجه خواهد بود که دگرگونی‌ها، بحران‌ها و آشوب‌های امروز خاورمیانه و شمال آفریقا، چه ارتباطی با تفکر اجتماعی مسلمانان معاصر دارند و یا با دیدگاه‌های برآمده از آراء و آثار متفکران مسلمان چگونه فهم، تبیین و تحلیل می‌شوند.
در این همایش، شماری از جامعه‌شناسان و متفکران اجتماعی از ایران و سایر کشورها دیدگاه‌ها و تحقیقات خود درباره موضوع کنفرانس را مطرح خواهند کرد. این کنفرانس، علاوه بر آن که به مباحث یاد شده می‌پردازد، فرصتی منحصربه‌فرد فراهم می‌آورد تا دانشگاهیان و پژوهشگران ایرانی، عرب و ترک شاغل در دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی مختلف در سطح خاورمیانه و شمال آفریقا گرد هم آیند و ارتباط و همکاری علمی منطقه‌ای را تقویت کنند. این همایش در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی واقع در تهران، بزرگراه کردستان، خیابان شصت و چهارم برگزار می‌شود.
می‌توانید خلاصه مقاله‌های فارسی و انگلیسی کنفرانس را از پیوند‌های زیر دریافت کنید.

خلاصه مقاله‌های فارسی

خلاصه مقاله‌های انگلیسی

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com