سازمان عفو بین الملل دفتر گوتنبرگ(سوئد)با همکاری سینماهاگا و جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم‌گوتنبرگ برنامه‌ای با عنوان‌ “شب فیلم و حقوق بشر” را از ساعت ۱۸:۰۰ به وقت اروپای مرکزی در شامگاه ۱۰ دسامبر برگزار خواهندکرد.
دراین برنامه که به مناسبت روز‌جهانی‌‌ حقوق‌بشر هماهنگ شده، یوناس‌هولمبری دبیر بخش خارجی جشنواره ی بین‌المللی فیلم گوتنبرگ سخنرانی خود را ارایه خواهدکرد.
این برنامه تمرکز ویژه‌ی خود را بر پرونده‌ی مریم مقدم بازیگر سوئدی – ایرانی فیلم “پرده” آخرین ساخته جعفرپناهیخواهدکرد.
براساس اطلاعیه منتشرشده و در ادامه‌ی کارزارهای اعتراضی به رفتار رژیم حاکم بر ایران با سینماگران کارزار گردآوری امضا نیز به اجرا در خواهد آمد.
تا امروز نشست ها و بیانیه های مختلف درپشتیبانی از مریم‌مقدم برگزار شده‌است که میتوان به انتشار بیانیه ی ۹ سینماگر سرشناس سوئدی و یا نشست سینماگران در جریان نمایشگاه بین المللی کتاب گوتنبرگ اشاره کرد.
ماه گذشته‌ی در جریان جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم استکهلم نیز شماری از کارگردانان و سینماگران شرکت کننده به شکل نمادین با چشم‌بند در مقابل سفارت ایران در سوئد گردهمایی را برای اعتراض به فشار های وارد بر سینما برگزارکردند.
مریم‌مقدم وکامپوزیاپرتوی بعد از شرکت در جشنواره‌ی برلین و بازگشت به ایران ممنوع الخروج شدندکه خبر آن بازتاب گسترده ای در رسانه های سوئد داشت.
در این برنامه  “این یک فیلم نیست” کاری از جعفر پناهی در پشتیبانی ازسینماگران محکوم شده در ایران به نمایش در خواهد آمد  و براساس اعلان منتشر شده برگزارکنندگان تلاش خواهند کرد آخرین وضعیت سینماگران ایرانی را به آگاهی شرکت کنندگان برسانند.
جفعرپناهی، مریم‌مقدم، کامپوزیاپرتوی، محمدرسول‌اف، پگاه‌آهنگرانی، مهنازمحمدی از جمله هنرمندان سینما هستند که به دلیل فعالیت های هنری و سینمایی با برخورد امنیتی، انتظامی و احکام قضایی مواجه شده اند.#

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com