موسسه ماه مهر

کنفرانس خبری چهارمین دوسالانه نقاشی دامون فر، صبح یکشنبه نهم مهرماه با حضور سیف الله پویا راد، مدیر دوسالانه دامون فر، فرح اصولی، رییس شورای داوران این دوره و منصورمؤمنی مدیر بازاریابی و توسعه مشتریان بانک سامان در گالری پردیس ملت برگزار شد.
در آغاز این نشست، سیف الله پویا راد، مدیر دوسالانه نقاشی دامون فر از رسانه‌ها تقدیر نمود، وی گفت: یکی از بزرگ‌ترین حامیان و پشتیبانان دوسالانه دامون فر، رسانه‌ها بوده‌اند؛ رسانه‌ها زمینه ساز دیده شدن این رویداد ملی جوانانه را فراهم آوردند و در پی آن جامعه هنری و مردم دوستدار هنر، نگاهشان به هنر جوانان جدی‌تر شد. من تلاش مستمر و فداکارانه سرویس‌های هنری رسانه های کشورمان را ارج می‌نهم و امیدوارم در این راه خطیر همچنان موفق باشند.
پویا راد گفت: «چهارمین دوسالانه نقاشی دامون فر، سکویی دوباره برای ارائه توانمندیهای روزافزون جوانان هنرمند ایران است؛ بار دیگر در این رویداد نقاش پیشروی زیر ۲۵ سال ایران معرفی خواهد شد و به کمک شما رسانه‌ها جمعی نوظهور و تازه نفس که حرفهای بسیار برای گفتن دارند به جامعه تجسمی ما علاوه خواهند شد چنانکه از سال ۱۳۸۵ تاکنون در پس هر رویداد دامون فر، جوانان شایسته ای از این سکو راهی گالری‌ها و حتی آرت فرها و حراج‌های معتبر خارجی شدند. ما با همین شوق و انگیزه به رغم مشکلات اقتصادی مشهود، این راه خطیر را ادامه داده‌ایم.»
پویا راد ادامه داد: چهارمین دوسالانه نقاشی دامون فر حائز سه ویژگی بارز است نخست اینکه، به پیشنهادات مصرانه و مکرر نخبگان جامعه تجسمی ایران عمل کردیم و از جشنواره هنرهای تجسمی دامون فر به دو سالانه تخصصی نقاشی دامون فر تغییر روش دادیم. در پی این دوسالانه شدن امکان شناسایی استعدادهای برتر در رشته بسیار پرطرفدار نقاشی و نیز ارزیابی از موقعیت این هنر در جامعه جوانان هنرمندمان بیشتر فراهم است. نکته اینجا بود که با حذف سیار رشته‌ها ممکن بود در میزان شرکت کننده‌ها تأثیر منفی بگذارد اما حضور بسیار شوق انگیز ۱۰۴۰ نقاش زیر ۲۵ سال و ارسال ۲۱۰۰ اثر نقاشی گویای این نکته است که ما پایه های این رویداد را به لطف اساتید محترم همراهمان درست گذاشته‌ایم.
مدیر دوسالانه نقاشی دامون فر افزود: مؤلفه دوم اینست که از بدو تأسیس دوسالانه دامون فر همواره در پی تشویق سایر بخش‌های خصوصی به مشارکت جدی در برپایی رویدادهای هنری بوده‌ام، حتی این جمله من که بخش خصوصی نیازی به فرش قرمز ندارد تنها زمینه حضورش را مهیا کنید بارها در رسانه‌ها منعکس شد اما می‌بینید که بسترسازی لازم به عمل نیامد و شاید شرایط خاص اقتصادی کار را برای این مهم سخت‌تر هم کرده است. دامون فر برآن شد تا در دوره چهارم خودش قدمی در این راستا بردارد. ما با بانک سامان وارد مذاکره شدیم تا به عنوان حامی دوسالانه نقاشی حضور یابد که دوستان با آغوش باز پذیرفتند، حضور بانک‌ها و نقش تعیین کننده آن‌ها در اقتصاد هنر می‌تواند جریان هنری ایران را متحول کند، امیدوارم این اقدام دامون فر و جلب مشارکت بانک پیشرو سامان سبب شود تا سایر بانک‌ها هم به جامعه رو به رشد تجسمی ایران نگاه دوباره و جدی‌تری مبذول نمایند.
وی مؤلفه سوم چهارمین دوسالانه نقاشی دامون فر را تقدیر از خانم لیلی گلستان بانوی پیشگام گالری داری به نمایندگی از جامعه گالری داران ایران اعلام کرد و گفت: دامون فر به خوبی از جایگاه و اهمیت گالری‌ها در توسعه هنرهای تجسمی واقف است و گالری را بنیادی‌ترین نهاد جامعه تجسمی می‌داند، از سال ۱۳۸۵ تاکنون هم ارتباط مستمری با گالری‌های معتبر داشته و حتی در دوره های اول و سوم از حضور یک گالری دار در شورای داوری بهره مند بوده است، اینک در دوره چهارم از یک گالری دار پیشکسوت، خوش نام و مهربان و کار بلد تقدیر می‌کند که یکی از الگوهای جامعه تجسمی ماست. خانم لیلی گلستان، مترجم آگاه و مدیر گالری گلستان، نزدیک ربع قرن است در همان فضای کوچک گالریش نام‌هایی بسیار بزرگ به تجسمی ایران معرفی کرده است و در تمام این سال‌ها یکی از مهم‌ترین گالری‌های ایران در جهت معرفی هنرمندان جوان بوده است.
پویا راد در پاسخ به خبرنگاران درباره گرانی لوازم نقاشی گفت: ما چهل سال است محصولات فابر کاستل، پ ب او و کانسون را در اختیار نقاشان ایران قرار می‌دهیم اما فکر کنم شما هم قبول دارید با مشکلات عدیده پیش آمده کار چندانی از ما برای ارزان شدن لوازم نقاشی برنیامده این محصولات وارداتی هستند و مستقیم به تناسب ریال و دلار بستگی دارند، من هم مثل شما بابت وضع پیش آمده متاسفم.
در ادامه این نشست فرح اصولی رییس شورای داوران در سخنانی هنر را زمینه ساز سلامت جامعه دانست و تاکید کرد باید جوانی که در این هیاهوها به سراغ هنر می‌رود و بخش خصوصی که در این اوضاع اقتصادی از فعالیت‌های هنری حمایت می‌کنند درود فرستاد و از آن‌ها اعلام پشتیبانی نمود.
اصولی افزود: دوسالانه نقاشی دامون فر توانسته نسلی خلاق و جدی به جامعه نقاشی ایران معرفی کند که در این چند ساله حضور آن‌ها را در گالری‌ها دیده‌اید، این ثابت می‌کند که باید حرکت‌های هنری را باید به بخش خصوصی سپرد همچنان که در همه جای دنیا چنین می‌کنند.
وی گفت: در تحلیل کیفی جشنواره دامون فر باید در نظر داشته باشیم که اینجا جوانان زیر ۲۵ سال رقابت می‌کنند و ما در پی کشف استعدادهای تازه هستیم، کسی که توانسته حدیث نفس خودش را با تکنیک مناسب بیان کند.
وی استمرار دوسالانه نقاشی دامون فر را یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت آن دانست و گفت: پس از داوری‌های فشرده حدود ۱۰۰ اثر از حدود ۷۰ هنرمند به بخش مسابقه راه یافته‌اند. ما در داوری‌هایمان سعی کرده‌ایم شرایط مختلف را لحاظ کنیم و با نمایش کارهایی که از منظرهای مختلف کیفیت بهتری داشتند برای دو سال آینده خط سیر روشنی ارائه کنیم.
اصولی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره غلبه نقاشی‌های فیگوراتیو گفت: جوانان نقاش ما با دنیای هنر در ارتباطند و از طریق اینترنت به روز ترین آثار دنیا را رصد می‌کنند، آن‌ها موضوعات مختلف را در نقاشی‌هایشان بازتاب می‌دهند و اگر می‌بینید که نقاشی فیگوراتیو در آثارشان بروز بیشتری دارد بدین سبب است که این نوع نقاشی این روزها در دنیا بسیار فراگیر است.
منصور مومنی مدیر بازاریابی و توسعه مشتریان بانک سامان نیز در این نشست گفت: بانک سامان با حمایت از دوسالانه نقاشی دامون فر در پی تبلیغات نیست، چنانکه تا امروز ثابت کردیم ما فقط از حرکت‌های فرهنگی پیشرو که می‌تواند نشاط اجتماعی و سلامت روانی برای جامعه بیافریند حمایت می‌کنیم.
دوسالانه نقاشی دامون فر عصر جمعه ۱۴ مهر ۹۱ در گالری پردیس ملت کار خود را آغاز کرد

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com