کپی شده از وبسایت خوب است بدانید گوگل, این مجموعه  به اصول و مفاهیم اینترنت در سطح پایه و مقدماتی میپردازد:

وب چیست و چگونه می‌توانید آن را به اختیار خود درآورید؟

هنگام مرور نکات امنیتی و ایمنی در «خوب است بدانید»، ممکن است در مورد اینکه وب چیست و چگونه می‌توان از انواع محبوب خدمات آنلاین استفاده کرد سؤالاتی داشته باشید. لطفاً این پاسخ‌ها را از طرف کاربران Google ببینید و در مورد فعالیت آنلاین، یافتن اطلاعات و پیمایش وب و ارتباط و اشتراک‌گذاری آنلاین اطلاعات بیشتری کسب کنید.

فعالیت آنلاین

اینترنت چیست؟

اینترنت یک شبکه جهانی از رایانه‌هایی است که به یکدیگر متصل شده‌اند. هنگامی که به اینترنت وصل می‌شوید به وب جهانی، که یک کتابخانه پر از صفحات اطلاعاتی است، دسترسی دارید.

برای مطالعه بیشتر، کتابچه ۲۰ موردی که آموخته‌ام ارائه شده توسط Google را بخوانید.

چگونه به اینترنت وصل می‌شوید؟ نقش ISP در این میان چیست؟

قبل از آغاز مرور وب، باید طرحی را با یک ISP راه‌اندازی کنید. ISP یا ارائه دهنده خدمات اینترنت، شرکتی است که به شما امکان دسترسی به اینترنت و خدمات دیگر وب را ارائه می‌کند. آنها روش‌های مختلفی مانند اتصال با شماره‌گیری، کابل، فیبر نوری یا Wi-Fi را برای اتصال به اینترنت ارائه می‌دهند. این روش‌های اتصال بر روی سرعت دسترسی شما به اینترنت اثر می‌گذارند.

تلفن همراه من چگونه به اینترنت وصل می‌شود؟ آیا روش اتصال آن به اینترنت، با رایانه عادی متفاوت است؟

معمولاً تلفن همراه از طریق همان سیگنال بیسیمی که برای ارتباط تلفنی استفاده می‌کند به اینترنت نیز وصل می‌شود. تلفن شما به یک برج سلولی در منطقه شما وصل می‌شود که آن برج نیز ارتباط با اینترنت را برقرار می‌کند. از آنجا که انتقال داده‌ها بین دستگاه‌های همراه و اینترنت می‌تواند هزینه زیادی داشته باشد، ارائه‌دهندگان خدمات برای ارائه طرح‌های داده هزینه دریافت می‌کنند.

برخی از دستگاه‌ها، مانند دستگاه‌های همراهی که با Android کار می‌کنند، می‌توانند از طریق Wi-Fi نیز به اینترنت وصل شوند. Wi-Fi به شما امکان می‌دهد تا تلفن، رایانه لوحی یا لپ تاپ خود را به صورت بیسیم به اینترنت وصل کنید، بدون اینکه نیاز باشد سیگنال سلولی یا طرح داده داشته باشید. معمولاً سرعت اینترنت در زمانی که تلفن همراه شما از طریق شبکه Wi-Fi به اینترنت وصل می‌شود بیشتر است، اما باید در منطقه‌ای باشید که Wi-Fi قابل دسترس باشد. بسیاری از کافه‌ها، فروشگاه‌ها و در برخی مواقع، کل یک شهر تحت پوشش Wi-Fi رایگان قرار دارند.

نشانی اینترنتی (URL)، آدرس IP و DNS چیست؟ و چرا مهم است؟

نشانی اینترنتی یک آدرس وب است که در مرورگر خود وارد می‌کنید تا به یک وب‌سایت دسترسی پیدا کنید. هر وب‌سایت دارای یک نشانی اینترنتی است. برای مثال، www.google.com شما را به وب‌سایت Google می‌برد.

هر نشانی اینترنتی یک آدرس IP نیز دارد. آدرس IP یک سری از اعداد است که به رایانه شما می‌گوید که اطلاعات مورد نظر شما در کجا قرار دارد. آدرس IP مانند شماره تلفن است، یک شماره تلفن واقعاً طولانی و پیچیده. از آنجا که آدرس‌های IP بسیار پیچیده بودند و به‌یادسپاری آنها دشوار بود، نشانی‌های اینترنتی ایجاد شدند. برای رفتن به وب‌سایت Google، به جای اینکه آدرس IP آن (۴۵.۷۳۲.۳۴.۳۵۳) را وارد کنید، فقط کافی استwww.google.com را وارد کنید.

از آنجا که وب‌سایت‌ها و آدرس‌های IP فراوانی در اینترنت وجود دارند، مرورگر شما خودبه‌خود نمی‌داند که کدام وب‌سایت در کجا قرار گرفته است. باید هرکدام از آنها را جستجو کند. اینجاست که DNS (سیستم نامگذاری دامنه) به کار می‌آید.

DNS اصولاً مانند دفترچه تلفن برای وب است. در این سیستم، به جای اینکه «پگاه ایرانی» به یک شماره تلفن تبدیل شود، در عوض یک نشانی اینترنتی مانند www.google.com به یک آدرس IP تفسیر می‌شود و شما را به مکان مورد نظرتان می‌برد.

مرورگر چیست؟

همانگونه که به یک کتابخانه می‌روید تا کتاب‌ها را «مرور» کنید، صفحات اینترنت را نیز می‌توانید با استفاده از یک مرورگر اینترنت یافته و مرور کنید. مرورگر، یک نوع نرم‌افزار در رایانه شما است که به شما امکان دسترسی به اینترنت را می‌دهد. مرورگر به عنوان پنجره‌ای به وب‌سایت‌های مختلفی که دارای اطلاعات هستند عمل می‌کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که آدرس وب سایتی را در مرورگر خود وارد کنید تا مرورگر شما را فوراً به آن وب‌سایت ببرد.

چگونه نوشتارها را در مرورگر خود بزرگتر (یا کوچکتر) کنم؟

گاهی اوقات ممکن است نوشتارهای روی نمایشگر برای خواندن شما بسیار کوچک با بزرگ باشند و خواندن آنها آسان نباشد. برای تغییر اندازه کلمات در مرورگر خود، دکمه [control] یا [command] را روی صفحه کلید خود فشار داده و نگه دارید و روی یکی از کلیدهای مثبت [+] یا منفی [-] ضربه بزنید. انتخاب [+] کلمات را بزرگتر، و انتخاب [-] کلمات را کوچکتر می‌کند.

چگونه می‌توانم با استفاده از برگه‌ها وب را مرور کنم؟

اگر در مرورگر خود در حال مطالعه یک وب‌سایت هستید و می‌خواهید فوراً یک وب‌سایت دیگر را باز کنید، فقط کافی است یک برگه ایجاد کنید. این برگه اصولاً یک پنجره دیگر در همان مرورگر شماست. با ایجاد یک برگه، به راحتی می‌توانید بین وب‌سایت‌ها گردش کنید. روش ایجاد برگه بستگی به مرورگر مورد استفاده شما دارد. در بسیاری از مرورگرها، می‌توانید با رفتن به [File] و انتخاب [New Tab] یک برگه ایجاد کنید.

چگونه مرورگر خود را به‌روزرسانی کنم؟

استفاده از جدیدترین نسخه مرورگر به معنی مروری سریعتر و ایمن‌تر است. روش به‌روزرسانی مرورگر بستگی به نوع مرورگر مورد استفاده شما دارد. هر نوعی از مرورگر (مثلا Chrome،‏ Firefox،‏ Internet Explorer و Safari) روند به‌روزرسانی متفاوتی دارد. مثلاً مرورگر Chrome هر زمانی که تشخیص دهد نسخه جدیدتری موجود است، به طور خودکار به‌روزرسانی می‌کند. عمل به‌روزرسانی در پس‌زمینه انجام می‌شود و نیازی به هیچ اقدامی از سوی شما ندارد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com