جاوید رحمان در پایان گزارش خود با اشاره به نقض گسترده حقوق بشر در ایران بخصوص در قتل‌های خودسرانه درسال‌های ۱۹۸۱ و ۱۹۸۷ و اعتراضات نوامبر ۲۰۱۹ (آبان ۱۳۹۸) از جامعه بین‌المللی خواست که در رابطه با رویدادهای نمادین و طولانی که با معافیت مداوم از مجازات همراه بوده است یک فراخوان جهانی به حسابرسی و محاکمه بدهند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، جمعه ۱۱اسفند۱۴۰۲ جاوید رحمان گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران، طی گزارش سالانه خود که در سایت سازمان ملل منتشر شده است، نسبت به افزایش آمار اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی کرد. جاوید رحمان ضمن ارائه گزارش خود به ۵۵امین اجلاس شورای حقوق بشر نگرانی خود را از افزایش سرسام‌آور اعدام‌ها ابزار کرد. جاوید رحمان در قسمتی از گزارش خود در سایت سازمان با اشاره به آمار اعدام‌ها در سال ۲۰۲۳ میلادی، آورده است:

«بر اساس اطلاعات دریافتی، حداقل ۸۳۴ نفر در سال ۲۰۲۳ اعدام شدند، یک افزایش ۴۳ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲، که حداقل ۵۸۲ نفر اعدام شدند. بر اساس گزارشات ۷ اعدام در ملأ عام در سال ۲۰۲۳ انجام گرفت.»

با ارسال هرگونه اطلاعات در این زمینه به ما کمک کنید تا صدای او و صدای همه زندانیان باشیم

ارائه گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد در رابطه با نقض حقوق بشر در ا یران
ارائه گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد در رابطه با نقض حقوق بشر در ا یران

در بند ۱۳ این گزارش با اشاره به مجازات نشدن هیچ‌یک از مقامات امنیتی در قبال جنایات‌شان، آمده است:

«با وجود بدترین فجایعی که مردم ایران با آن مواجه شده‌اند، مایه ناامیدی شدید است که مقامات در انجام تحقیقات بی‌طرفانه، مستقل و شفاف در این موارد کوتاهی کرده‌اند. هیچ‌یک از مقامات امنیتی یا سایر افسران مسئول مورد حسابرسی قرار نگرفته، تحریم یا برکنار نشده‌اند.»

جاوید رحمان با اشاره به سایر مکانیزم‌های نقض حقوق بشر توسط مقامات و ماموران امنیتی به برخی از این آنها اشاره کرده که شامل: ناپدید‌سازی در مقیاس بزرگ، اعدام‌های شتاب‌زده و خودسرانه در حالی که احکام اعدام پیش از این نقض شده بود، ناپدیدسازی جوانان و کودکانی که در اعتراضات شرکت داشته‌اند و…

 

جاوید رحمان در پایان گزارش خود……https://iranhrs.org/

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)