روز سه شنبه ۲۸ آبان ۹۲، شاهین دادخواه از همکاران سابق حسن روحانی در شورای عالی امنیت ملی بدون اطلاع قبلی،از بند ۳۵۰ به مکان نامعلومی منتقل شد.

دکتر شاهین دادخواه، مشاور سابق شورای عالی امنیت ملی،عضو تیم مذاکره کننده در مذاکرات سه جانبه ایران – آمریکا – افغانستان و همینطور مذاکرات ایران – آمریکا – عراق و از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای به ریاست حسن روحانی است. وی در ۲۴ بهمن سال ۱۳۹۰ در شعبه ۲۶ به ریاست قاضی پیرعباسی به اتهام ”همکاری با دول متخاصم” به ۷ سال زندان محکوم شد.

یک مقام آگاه در گفتگو با “کمپین صلح فعالان در تبعید” در این خصوص گفت:”در حالیکه وزارت اطلاعات دوران آقای حیدر مصلحی وی را در سال ۸۹ دستگیر کرده بود، ظاهرا بر خلاف قانون، اطلاعات سپاه وی را از بند ۳۵۰ خارج کرده است که این خود نشان دهنده ارتباط نزدیک اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات در دوران احمدی نژاد است.

اکنون که وزارت اطلاعات سیاستهای خود را تغییر داده است، سازمان اطلاعات سپاه قصد دارد، فشارها بر همکاران سابق روحانی را افزایش دهد.”

گفتنی است علاوه بر شاهین دادخواه، دو نفر دیگر از همکاران حسن روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، یعنی دکتر رحمان قهرمان پور و مهرداد سرجویی نیز در بند ۳۵۰ زندان اوین، دوران حبس خود را می گذرانند.

این سه تن ار همکاران نزدیک حسن روحانی و حسین موسویان بودند و تحلیل برخی مقامات مطلع اینست که این سه نفر در واقع گروگان تندروهای داخل، برای امتیازگیری از حسن روحانی از یکسو و منصرف کردن حسین موسویان( سخنگوی سابق تیم هسته ای و سفیر سابق ایران در آلمان)، از بازگشت به ایران میباشد.

احتمال دارد علت انتقال دکتر شاهین دادخواه از بند ۳۵۰ اوین مرتبط با اطلاعات وی در مورد عملکرد برخی مقامات امنیتی در سالهای گذشته باشد.

مقاماتی که به صورت عمدی برخی اسرار امیتی و اطلاعاتی کشور را لو داده و قصد داشتند با پروژه جاسوس سازی در دوران مصلحی و احمدی نژاد، بر این کار خود سرپوش بگذارند و بگویند این اطلاعات نه از طریق آنها، بلکه از طریق این افراد منتقل شده است.

هنوز از سرنوشت شاهین دادخواه خبری در دست نیست و این موجب نگرانی زندانیان بند ۳۵۰ اوین شده است.

سه نفر از همکاران روحانی در مجموع به ۲۸ سال زندان محکوم شده اند که ۱۳ سال آن، تعزیری است و هیچکدام از این افراد، از زمان بازداشت به مرخصی نرفته اند.

تندروهای مخالف حسن روحانی از آن بیم دارند که پرونده سازی صورت گرفته برای همکاران وی، که به قصد ضربه زدن به آقای روحانی و منصرف کردن او از نامزدی انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۲ صورت گرفته بود، علنی شود.

لازم به ذکر است در روزهای اخیر زمزمه هایی در مورد اعزام به مرخصی دکتر شاهین دادخواه مطرح شده بود که اقدام به خارج کردن وی از بند ۳۵۰ اوین می تواند در همین راستا و ناشی از نگرانی محافل تندرو از احتمال آزاد شدن او دیگر همکاران حسن روحانی باشد.

برخی مقامات امنیتی در ایران معتقدند که تیم تندروی وزارت اطلاعات که با آمدن حسن روحانی به قوه قضاییه و اطلاعات سپاه نقل مکان کرده است، از آن بیم دارد که تیم جدید وزارت اطلاعات پرونده سازی های آنها را در مورد روحانی افشا کند و خروج پنهانی دکتر شاهین دادخواه را بر همین اساس تحلیل می کنند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com