سلیمانیه٬ عراق  – عکس زوجی درحال بوسه در شهر سلیمانیه در منطقه کردستان عراق٬ در حالیکه بر روی بقایای سوخته ای از مجسمه عشق ایستاده اند٬  تحسین گسترده محلی را برانگیخته است.عکس در واقع اعتراضی بر علیه تخریب های صورت گرفته بر علیه یک مجسمه بود٬ مجسمه ای که نابود شده  و مزار شاعر شیرکو بیکس است که هر دو در پارک آزادی واقع شده اند. این پارک یکی از بزرگترین پارکهای سلیمانیه است٬ که نامش به معنی آزادی در زبان کردی است. جزییات خرابکاری  و عاملان ان را هنوز باید نشان داد.  در هرحال٬ انگشتان اشاره به سوی افراط گرایان اسلامی است.

در دوازدهم اکتبر ۲۰۱۳ ٬ اشخاص ناشناسی مجسمه را به آتش کشیده و آنرا تخریب کردند. علاوه بر ان٬ ده ها درختی که مجسمه را احاطه کرده بود نیز سوخته اند. چندین روز بعد٬ این موضوع با حمه به آرامگاه شاعر شناخته شده کردی شیرکو بیکس٬ همراه بوده است.

این عکس مشهور٬ مرد کردی را به نام کامران نجم نشان میدهد که دوست دختر آلمانی اش٬ جانتین ون هرویجنن٬  را میبوسد. نجم به المانیتور میگوید:” ما از کنارخرابه و خاکستر گذشتیم٬ و خودجوش فکر کردیم که بر علیه وندالیسم اعتراض کنیم. ما تصمیم گرفتیم که از مجسمه تقلید کنیم و پیامی ازعشق رومنتقل کنیم. عکاسی که اتفاقی در انجا بود هم عکسی از ما گرفت. بعد از آن٬ عکس را در فیس بوک منتشر کردیم تا در رسانه های اجتماعی و در اخبار منتشر شود.”

با وجود پیامدهای امکان بالقوه دادخواست طرح دعوی در دادگاه بر علیه آنها٬  به اتهام تخطی از هنجارهای عمومی٬  نجم میگوید:  ” من  اصلا از این کار پشیمان نیستم. این شیوه من در اعتراض کردن است٬ که ظاهرا به اشتباه تفسیر شده است “ . دیدگاه ها در مورد این عکس بین حمایت و محکومیت شدید از این نوع تخطی از هنجارهای اجتماعی تقسیم شده است.

حامیان٬ عکس را بعنوان عاملی برای به چالش کشیدن افراط گرایی و جشن پیروزی آزادی و سکولاریسم میدانند.

جالب اینجاست که دوست دخترش٬ که در عکس پیداست٬ آلمانی است و در سلیمانیه٬ سه سال زندگی کرده است. نجم میگوید٬ ” من این کار انجام میدادم٬ حتی اگر دوست دختر من کرد بود. من  دختری را انتخاب  میکنم که به همان شیوه من فکر کند٬ حتی اگر کرد بوده باشد.

 وقتی از او پرسیده شد چه کاری میتواند انجام دهد٬ اگر دادخواست دادگاه بر علیه او باشد ٬ میگوید: ” من این حق را دارم که از  شیوه اعتراضی خودم نسبت به رفتاری که هیچ ربطی با انسانیت ندارد٬ دفاع کنم.”

تعدادی از روشنفکران و روزنامه نگاران ٬ اعتراض خود را با ابراز خشم خود بر علیه خرابکاری هایی که نشانه های فرهنگی را در سلیمانیه هدف قرار میدهند بیان کردند. آنها این حمله ها را بعنوان هدف قرار دادن روح لیبرال کردی و تضعیف آزادی خلاقیت و فکر میدانند. سخنگوی پلیس سلیمانیه نیز به نوبه خود٬ تاکید میکند که آنها هنوز هیچ مظنونی را برای به آتش کشیدن مجسمه عشق وخرابکاری مزار شاعر کرد٬ بازداشت نکرده اند و تحقیقات همچنان ادامه دارد. خالد سلیمان٬ نویسنده٬ به المانیتور گفت اتهامات به صورت اتفاقی و تصادفی مربوط به اسلامگرایان نیست ٍبلکه آنها خودشان را در مرکز این رویداد قرار میدهند. در آغاز٬ تظاهرات بر علیه هیچ حزب خاصی نبود. در هر حال٬ وقتی نجم٬ دوست دختر اش را برروی بقایای سوخته مجسمه بوسید٬ اسلامگرایان٬  پیشنهاد از بین بردن تمام مجسمه های باغ و جایگزینی آنها را با مجسمه های شهدا دادند. این پیشنهاد موجب بحث بین آنها و روشنفکران شد.

اخوان المسلمین وابسته به اتحاد اسلامی کردستان٬ از یکی از اعضای اش خواسته است که بر علیه نجم و دوست دختراش٬ پرونده شکایتی را در دادگاه تشکیل دهد.

سلیمان گفت : ” انها معتقدند این بوسه اعتراضی٬ در تضاد مستقیم با عفت عمومی است “ او اضافه کرد٬” آرامگاه شیرکو بیکس تخریب شده بود زیرا که اسلامگرایان حامل نفرتی بزرگ بر علیه شاعر بودند٬ از انجایی که آنها در دهه های۱۹۹۰  تهدید کرده بودند که او را میکشند.

شاید اسلامگرایان در پرتو ان اتفاقی که پیش از این افتاده است به این تخریب ها متهم شده اند٬ هنگامی که به کاباره ها و مغازه های فروش مشروبات الکلی و مراکز ماساژ در منطقه کردستان حمله میکنند٬ بر این مبنا٬ که این مکان ها تاثیر منفی بر روی اخلاق گذاشته و در تناقض با اسلام است.

آخرین خواهر شاعراز دستگاههای امنیتی خواسته بود که از آثار فرهنگی در برابرحملات وحشیانه خصومت طلبان محافظت کنند. بیکس در سن ۷۳ سالگی٬ در بیمارستانی در سوئد٬ بر اثر سرطان درگذشت.

او بعنوان یکی از مبتکران برجسته٬ در شعر معاصر کردی٬ شناخته شده است.

مجسمه تخریب شده٬ بعنوان یک بنای یادبود بسیار جسورانه دیده شده است٬ که به نمایندگی آن٬ دو عاشق یک بوسه را به اشتراک میگذارند.و بیش از یک سال آنجا ایستاده است.

بر اساس هنجارهای اجتماعی و مذهبی در عراق٬ ابراز علاقه و محبت بین زوج ها٬ توهین آمیز و منافی عفت است. عشاق از ابراز علاقه در فضای عمومی پرهیز میکنند٬ و ویژگی های دینی در این شهر کوچک که دومین منطقه بزرگ در کردستان است ٬ برجسته و شناخته شده است٬ جایی که اکثر زنان حجاب دارند. جمعیت شهر درحدود ۱میلیون نفر است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com