سازمان حقوق بشر ایران؛ ۳ بهمن ۱۴۰۱: به گزارش رسانه‌های رسمی، حکم اعدام محمد قبادلو، معترض محبوس در زندان قزل‌حصار کرج که در طی اعتراضات سال گذشته بازداشت شده بود به اجرا درآمد.
محمد قبادلو

سازمان حقوق بشر ایران اعدام محمد قبادلو را شدیدا محکوم می‌کند و از جامعه جهانی می‌خواهد با واکنش شدید مانع اعدام‌های بیشتر توسط ماشین اعدام جمهوری اسلامی ایران شوند.

محمود امیری مقدم، مدیر این سازمان در این خصوص گفت: «اعدام محمد قبادلو بر اساس قوانین بین‌المللی و حتی قوانین جمهوری‌اسلامی غیرقانونی‌است و یک قتل فراقضایی محسوب ‌میشود. علی‌خامنه‌ای و قوه قضاییه نظام فاسد جمهوری‌اسلامی باید در قبال این جنایت پاسخگو باشند! ما از جامعه جهانی و کشورهایی که با جمهوری‌اسلامی روابط دیپلماتیک دارند میخواهیم اعدام قبادلو را با شدیدترین لحن ممکن محکوم کنند و با واکنش‌های عملی و پرهزینه برای جمهوری ‌اسلامی از اعدام‌های بیشتر جلوگیری کنند».

بنا به گزارش میزان، خبرگزاری قوه قضائیه، حکم اعدام محمد قبادلو زندانی سیاسی زندان قزل‌حصار کرج به اجرا درآمد.

این زندانی سیاسی از بازداشت شدگان اعتراضات سال گذشته در ایران است که با اتهام «افساد فی‌الارض از طریق جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد» و «تخریب و اقدام علیه امنیت ملی که منجر به اخلال در نظم عمومی و ناامنی در کشور شده و وارد کردن خسارت به افراد و اموال عمومی» از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شده است. همچنین از سوی شعبه اول دادگاه کیفری استان تهران به اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده است.

براساس گزارش میزان، حکم قصاص نفس برای محمد قبادلو به اجرا درآمده است.

وکیل مدافع محمد قبادلوروز گذشته در باره ابلاغیه اجرای حکم وی در توییتر خود نوشت: «حکم اعدام محمد قبادلو پیشتر توسط شعبه اول دیوان عالی کشور نقض شده بود و پرونده به شعبه هم‌ عرض (شعبه ۵ کیفری یک تهران) ارجاع داده شد تا با معاینات مجدد پزشکی قانونی، حکم مناسب صادر گردد. با این حال، پرونده ماه‌ها به دست این شعبه نرسید و در نهایت، شعبه اول دیوان عالی کشور اعلام کرد که رسیدگی به پرونده منوط به نتیجه رسیدگی در شعبه ۳۹ است. حالا این ابلاغیه اجرای حکم، چند ساعت پیش برای ما ارسال شده است! هر تصمیمی در فرایند ماده ۴۷۷ گرفته شده باشد نافیِ حق محمد قبادلو برای رسیدگی مجدد در راستای اعاده‌ دادرسی نیست. در نتیجه اجرای این حکم هیچ مجوز قانونی ندارد و بی تردید قتل محسوب میگردد».

محمد قبادلو نهمین معترض اعتراضات سال گذشته است که اعدام می‌شود. در ۲۲ روز نخست سال جدید میلادی، دست‌کم ۴۹ نفر در زندان‌های ایران اعدام شده‌اند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)